FANDOM

"ראיתם אותו מתאמץ?"
"כאוב במיוחד."
"פשוט פתטי. מוטב שהוא יוותר וישתמר בטרם יהיה מאוחר מדי."
"סתמו! כולכם מקנאים.
אדוארד עדיף על כל אחד מכם."
"אתה צודק, דאק. אדוארד זקן, אך הוא מפתיע את כולנו.
"
— הנרי, ג'יימס, גורדון, דאק ובוקו, "מעשה הגבורה של אדוארד", העונה השנייה (תרגום חופשי)

EdwardCGIpromo4
אדוארד (אדי)

מספר: 2
סוג: K2 של מסילת פרנס
מעצב: ויליאם פרנק פטיגרו
בונה: "שארפ, סטיוארט ושות'"
סידור גלגלים: 4-4-0
הגעה לסודור: בסביבות 1915

אדוארד או אדוורד (בעברית נקרא גם אדי, באנגלית: Edward) הוא קטר תנועה מעורבת כחול מסוג K2 של מסילת פרנס. הוא מנהל קו שלוחה משל עצמו יחד עם בוקו. אדוארד הוא אחד הקטרים המבוגרים ביותר בסודור ולפעמים מוקנט בשל גילו. אדוארד הוא חכם מאוד וחולק ידע והתנהגויות טובות עם שאר הקטרים.

ביוגרפיה

אדוארד נבנה על ידי חברת "שארפ, סטיוארט ושות'" במנצ'סטר, אנגליה בשנת 1896 ופעל במסילת פרנס בטרם הגיע לסודור בשנת 1915 לקראת סיום בנייתה של המסילה הצפון-מערבית. לאחר שעבודתו הסתיימה הוזנח אדוארד במחסן, לשמחתם של הקטרים הגדולים, שטענו שהוא חלש מדי בכדי לעבוד. כשהנהג והמסיק ראו אותו עצוב, הם הציעו להוציא אותו לסיבוב, ואדוארד נסע כדי לאסוף כמה קרונות. הוא חיכה בחוסר סבלנות לכרטיסן בתחנה. לאחר מכן הם יוצאים ואדוארד נהנה בסוף היום.

לימים הועבר אדוארד לוולזוורת', שם הוא עבד מאז. הוא הצליח לדחוף את גורדון במעלה הגבעה. אולם, בראש הגבעה, גורדון טס למטה במהירות ואדוארד התייאש. אדוארד התאכזב שגורדון לא חיכה כדי לומר "תודה", אך שמח כשתוגמל בשכבת צבע חדשה. פעם, גורדון התקלקל, ואדוארד והנרי נאלצו להסיע את הרכבת המהירה, אך מאוחר יותר באותו הלילה, השלושה נהיו חברים טובים.

אדוארד חזר לתחנה הגדולה לשם עיתוק קרונות עבור גורדון, ג'יימס והנרי, אשר סירבו לעשות את העיתוק בעצמם. גורדון, ג'יימס והנרי לא היו מרוצים מהעובדה שאדוארד, קטר טנדר, רצה לעבוד בעיתוק בשבילם. הם כינו אותו "שחור-רגליים" ואף נשפו עליו בגסות כשחלפו על פניו. מאוחר יותר פתחו הקטרים הגדולים בשביתה, ועל כן ניהלו אדוארד ותומס את הקו הראשי. המפקח השמן רכש את פרסי למטרות עיתוק, ואדוארד לימד את פרסי את משימותיו.

פעם הוביל אדוארד כמה קרונות בקר, אלא שכמה פרות פרצו דרך הרכבת ושברו מצמד. אדוארד לא שם לב עד שחזר, ובכך גרם לגורדון ולהנרי לצחוק עליו. כמה ימים אחר כך הוביל גורדון את רכבת האקספרס, אך נעצר על ידי פרה על המסילה. גורדון והנרי ניסו לגרום לה לנוע, אבל ללא הועיל. הכרטיסן של הנרי הלך להשיג עזרה, וסַבָּל הוביל את העגל של הפרה אל הגשר כדי להרחיקה. אדוארד גילה זאת ולעג לקטרים הגדולים.

לעתים מתבקש אדוארד לאסוף גרוטאות ולהובילן למפעל הפלדה. במגרש הגרוטאות, אדוארד פגש לוקומוביל בשם טרבור, שהועמד לגריטה בשבוע הבא. אדוארד החליט למצוא מקום לטרבור, וכשראה את הכומר של ולזוורת' שכנע אותו לרכוש את טרבור. הכומר הלך למגרש הגרוטאות ורכש את טרבור לאחר שהוכיח לו את ערכו, וטרבור הועבר לפרדס בית הכומר. אדוארד פוגש את טרבור מדי יום ולעתים עוזר עם מסיבות החצר של הכומר.

בשל היותו קטר עתיק, אדוארד מאחר לעתים קרובות. ג'יימס מתרגז וקורא לו "ברזל ישן". אולם, ילדים טיפשים שיחקו עם המערכות של ג'יימס, ואדוארד עשה מאמץ גדול בניסיון להציל אותו. לאחר מרדף ארוך, מבקר הצליח לקשור את ג'יימס בעזרת חבל, והמסיק של ג'יימס בדק את מהירותו. המפקח השמן שלח את אדוארד לתיקונים, והילדים נתפסו והועמדו לדין. בדרכו למפעל התיקונים, אדוארד פוגש את סקארלווי והשניים מדברים על ימי העבר.

יום אחד, ג'יימס היה באיחור, ואדוארד מיהר לפצות על זמן אבוד. אדוארד הבחין ברעד בחלקו הקדמי, וכשהם עברו על פני ארוגת כרוב, אחד מגלגליו הקדמיים נפל ונעלם. אדוארד נשלח למפעל התיקונים להתקנת גלגל חדש. לאחר מכן, איכר מצא את גלגלו של אדוארד בארוגת הכרוב.

אדוארד הוא טוב-לב ומכובד, ותמיד להוט לעזור לידיד בשעת צרה. הוא הקטר היחיד שיכול לרסן את ביל ובן. אדוארד הוכיח מספר פעמים שהוא מסוגל לעבוד קשה כמו כל קטר, אך הוא יותר חכם ונבון.

אישיות

אדוארד הוא טוב לב ותמיד להוט לעזור לחבר במצוקה. הקטרים הקטנים סומכים על עצותיו ומקשיבים לו היטב. הוא גם חרוץ, ותמיד עושה כמיטב יכולתו על מנת לסיים את עבודותיו.

לעומת זאת, הקטרים הגדולים טוענים כי אדוארד הוא מיושן ואיטי. אולם זה נכון שהוא הקטר הישן ביותר במסילה הצפון מערבית - חשוב לציין כי הוא עזר בהקמתה - הוא הוכיח פעמים רבות שהוא יכול לעבוד קשה כמו כל קטר אחר, אם כי הוא גם קטר יותר חכם ונבון.

החל ממשחק המחשב "הרפתקת הפסטיבל הגדולה", אופיו של אדוארד קצת השתנה. למרות המוניטין המנומס והידידותי שלו, אדוארד התנהג בחוצפה. אדוארד התנהג גם בחוסר ביטחון עצמי בזה ששמר סודות משאר הקטרים ומהמפקח השמן, כשהייתה לו פעם דליפת קיטור ופעם נוספת כשהוא התבקש להסיע את רכבת הדואר בזמן שפרסי עבר תיקונים. לפעמים, אדואדר אף התנהג כמו ג'יימס, למשל כשהחליט להשוויץ עם גלגל המים המיוחד שלו וצחק מתומס כשהוא חבש ארובה מצחיקה.

אולם, מאז העונה השבעה עשר, אדוארד תואר באופיו המקורי.

מפרט טכני

בסיס

וילברט אודרי הצהיר שאדוארד התבסס על גרסה משודרגת של קטר "Larger Seagull" מחברת "שארפ, סטיוארט ושות'" שסופק למסילת פרנס בשנת 1896.

"היסטוריון" סודור, מרטין קלאטרבאק, מציין שאדוארד דומה לקטר 4-4-0 מסוג D3 או D4 "גלן" של מסילת לונדון וצפון המזרח. על כל פנים השתמש הכומר ו. אודרי בדגם של קטר מסוג זה על מנת ליצור את אדוארד במערך דגמי הרכבות שלו.

בין השינויים הבולטים שעבר בקרובנס גייט: משוא אחורי המתמזג עם תא הנהג וחלונות תא נהג חדשים.

צבע

אדוארד צבוע בצבע הכחול של המסילה הצפון-מערבית עם פסים אדומים וצהובים ועם המספר '2' על צידי קרון העזר שלו בצבע צהוב עם מסגרת אדומה.

סביר להניח שלפני הגיעו לסודור, אדוארד היה צבוע בצבע האדום של מסילת פרנס עם ראשי התיבות "FR" על צידי קרון העזר בצהוב וגלגלים שחורים.

השראה

הכומר וילברט אודרי קיבל את ההשראה לאדוארד מצפייה ברכבות במסילת גרייט ווסטרן כשהיה ילד. הוא ציין בראיון עם בראיין סיבלי לספר "האיש מאחורי תומס הקטר" כי לדעתו נשמעו רעשי הקטרים כמעט כמו שיח - למשל, הקטרים הגדולים שהתקשו לטפס במעלי הגבעות נשמעו כאילו אמרו "לא יכול, לא יכול", והקטרים הקטנים שעזרו להם נשמעו כאילו אמרו "כן אצליח! כן אצליח! כן אצליח!" מאוחר יותר, הכומר אודרי סיפר לבנו סיפור ערש על קטר שהיה עצוב משום שמעולם לא הוצא מן הסככה כי הוא היה ישן. כשבנו שאל אותו איך קראו לקטר, הכומר אודרי בחר בשם "אדוארד" יש מאין.

טריוויה

  • אדוארד היה הדמות הראשונה שנוצרה ל-"סדרת הרכבות", בשנת 1942.
  • אדוארד הוא הקטר היחיד ששמות חברי צוותו נחשפו ב-"סדרת הרכבות". בהקדמת הספר "אדוארד הקטר הכחול", הם ענו לשמות צ'ארלי סנד (הנהג) וסידני היבר (המסיק). שמות המשפחה שלהם נבעו מהמילים האנגליות לתפקידיהם (אחד תפקידיו של הנהג הוא לפזר חול על מסילה חלקה על מנת לשפר את חיכוך הגלגלים, בעוד המסיק "מניף" את הפחמים לתוך תא הבעירה); שמותיהם הנוצריים נבעו מצוות קטר מהרכבת הקלה של ויזביץ' ואפוול.
  • בעונה השבעה עשר, אדוארד קיבל פנסים קדמיים ואחוריים קבועים.
  • אדוארד לא היה באף טיוטה ידועה של "תומס ומסילת הקסמים". לדברי פיל פרל, לא היה מספיק זמן מסך ולא היו הזדמנויות להשתמש בו בצורה שהוסיפה ערך מהותי כלשהוא לסרט.
  • בפרקים "אדי היציב" ו-"צ'ארלי ואדי" מכנה אדוארד את עצמו "אדי". צ'ארלי גם כן מכנה אותו כך. קודם לכן היה זה שמו הקבוע בדיבוב העברי הראשון של סדרת הטלוויזיה.

המסילה הצפון-מערבית
תומסאדוארד/אדיהנריגורדוןג'יימספרסיטובידאקדונלד ודאגלסאוליברדייזיבוקובֶּרפיפ ואמה
ביל ובןהארוויאמיליפרגוסארתורמרדוקמולינווילרוזיויףביליסטנליהאנקפלורהויקטורצ'ארליבָּאש ודאשפרדיננדסקראףבלפורטרטימותימריוןגליןראייןרבקהניהדיזלמייביסדרקדיזל 10ארי ובֶּרטסולטידניסדֶןדארטסידניפקסטוןנורמןפיליפפליןוינסטוןסטפורד