FANDOM

ערך זה עוסק בקטר. ייתכן שהתכוונתם למחפר או לספר ב-"סדרת הרכבות".

OliverCGIpromo2
אוליבר

מספר: 11, לשעבר 1436
דגם: GWR 14xx 0-4-2T
מעצב: צ'ארלס ב. קולט
בונה: מפעלי סווינדון
סידור גלגלים: 0-4-2T
הגעה לסודור: 1967

אוליבר (באנגלית: Oliver) הוא קטר גרייט וסטרן העובד בקו השלוחה של דאק. לאוליבר יש שני קרונות נוסעים אוטומטיים בשמות איזבל ודולסי, וקרון בילום בשם טוד.

ביוגרפיה עריכה

ב-"סדרת הרכבות" עריכה

אוליבר עבד במסילת גרייט וסטרן. מתישהו במהלך שנות השישים, הוא נמלט עם הקרון שלו, איזבל, וקרון בילום בשם טוד, בחשד שיושמד. שלושתם נאלצו להתחבא בין תאי איתות ולסמוך על המוניטין הטוב של האתתים כדי לעבור במקרים בטוחים. כשאנשי הנהלה שמו לב למילוטים, השלישיה התחבאה מאחורי זבל במסילת מחצבה ישנה על מנת שהדיזלים לא יבחינו בהם. לפני שיכלו להגיע לשדות המרעה הירוקים של סודור, לאוליבר אזל הפחם. למרבה המזל, דאגלס הצליח להציל את אוליבר והחביא אותו בעקלטון במסילה האחרת. בהמשך, המפקח השמן נהיה מודע לדבר, וארגן שיפוצים, תיקונים וצביעות מחדש עבור השלישיה ושייצבעו בצבעי גרייט וסטרן. טוד החליט להיות קרון הבילום של דאגלס על מנת להודות לו, והמפקח השמן הציל קרון אוטומטי בשם דולסי ונתן אותה לאוליבר.

לימים נשלח אוליבר לעבוד בקו השלוחה מטידמת' לארלסבורג, אך הוא נהיה יהיר לאחר שהקטרים הגדולים נתנו לו כבוד בהכרה בהרפתקאותיו והוא דחף את עצמו, וגרם לקרונות רבד רבים לדחוף אותו אל תוך בור הסובבן. אוליבר קיבל מעט כבוד מהקרונות לאחר המקרה, אך המצב התהפך לאחר ששבר לחתיכות את מנהיג הקרונות, S.C. ראפי. כיום, הקרונות נותנים כבוד רב לאוליבר, מתוך פחד שהוא ישבור גם אותם.

בסדרת הטלוויזיה עריכה

אוליבר וטוד נמלטו מהשמדה כשדאגלס מצא והציל אותם, והביא אותם למסילה הצפון מערבית. הקטרים האחרים התרשמו מהרפתקאותיו ואוליבר התחיל לקבל תשומת לב. הוא נעשה כל כך יהיר עד שהוא התעלם מעצותיהם של דאק ושל דונלד על קרונות משא וקרונות רבים דחפו אותו אל תוך בור הסובבן. עם שובו מהמוסך, אוליבר זכה לכבוד לאחר ששבר לחתיכות את מנהיג הקרונות, S.C. ראפי. מאז, אוליבר עבר הרפתקאות רבות. הוא ניהל את רו השלוחה של תומס בזמן שהקטרים יצאו לאנגליה, גילה בית מוזנח שנהיה בהמשך לבית תה, בילה לילה אחד בתור קטר שלג לאחר שהתנגש באיש שלג בכפר, וניצל על ידי אמילי כשהוא עמד להיפגע על ידי תומס.

פעם, במהלך שיטפון, הוא התנגש ברוקי ובג'יימס שחילצו את דאק, שנתקע במים.

אישיות עריכה

אוליבר נמלט ממגרשי הגרוטאות, בעיקר בזכות דאגלס, אבל גם בזכות אתתים סימפטיים, מזל, ושימוש בנטיבי "משאות בלבד" בחשכה. למרות גבורתו ומעשיו הנועזים מקודם, אוליבר הוא קטר שמוכן להודות כי כל יום הוא עקום למידה. כשהוא היה חדש בסודור, הוא נעשה יהיר בגלל תגובותיהם של שאר הקטרים לאומצו, משאביו וחוכמתו משחזוריו של הרפתקאותיו והמילוטים הנועזים. אולם, כשקרונות טורדניים דחפו אותו אל תוך בור הסובבן, הוא נהיה קטר הרבה יותר צנוע ומיושב והיה הרבה יותר זהיר מקרונות משא. לאחר מכן, בעזרתו של טוד, קרונות המשא התחילו לתת לו כבוד רב כשהוא הדגים את כוחותיו עם מנהיג קרונות המשא, S.C. ראפי, קצת יותר ממה שהוא התכוון. לאוליבר עדיין יש תושייה, אבל נהיה יותר נבון וקשיב. הוא מרגיש היטב את אחריותו במסילה, אסיר תודה לדאגלס על כך שהציל אותו מהשמדה, וגם קטר אמין, עיקש ואמיץ. אולם, לפעמים יש לו בעיית מצב רוח אחת או שתיים והוא מקטר די בקלות, אך למרות זאת, אוליבר הוא עדיין אחד הקטרים המועילים והמחונכים ביותר בסודור.

מפרט טכני עריכה

בסיס עריכה

אוליבר מבוסס על קטר 0-4-2T מדגם 14xx ממסילת גרייט וסטרן. קטרים אלה היו מצוידים במערכת שאיפשרה לנהג לשלוט בקטר ישירות מתא הניהוג של קרון 'אוטומטי', כמו איזבל. הקטר המסוים שעליו אוליבר מבוסס, מס' 1436, נבנה במפעלי סווינדון באוגוסט 1934 ועבד עד שיצא משירות ב-1958, והושמד באותה השנה.

צבע עריכה

בספרי "סדרת הרכבות" צבוע אוליבר בצבע הירוק של מסילת גרייט וסטרן עם פסים צהובים, גלגלים שחורים ולוחיות מספר עשויות פליז על צדדי תא הנהג. לפני הגעתו לסודור, אוליבר היה צבוע בצבע ירוק ברנזוויק מקומט עם סמליל "בריטיש ריילווייז".

בסדרת הטלוויזיה, צבעו דהה לפני שהוא ניצל, ונהיה אדום וחלוד. לאחר הצלתו, הוא נצבע מחדש בירוק ונשאר כך מאז אותו היום.

טריוויה עריכה

  • אוליבר נקרא על שם אוליבר ויקס, שכנם של משפחת אודרי.
  • לאחרונה התגלה כי באמת היה קטר בעל המספר 1436 במסילת גרייט וסטרן.
  • כשאוליבר חזר ב-"סיפור האמיצים", הוא עבר כמה שינויים:
  • מוטות חיבור שחורים
  • יותר מעקות
  • פניו נעשו קטנים יותר
  • סמליל ה-"GWR" ומספרו נעשו טיפה יותר גדולים
  • לוחית הפגושים שלו קטנה יותר בצורה משמעותית
  • ארובתו נעשתה צרה יותר
  • מדרכו נהיה שחור, כפי שהיה ב-"סדרת הרכבות", ונהיה יותר עבה מהבסיס
  • הוא איבד את הסורגים על חלונות תא הנהג, המשקולות על גלגליו, מוט התאורה המרכזי, ואת מוט התאורה על המעשנה
  • הוא נהיה קצת יותר גבוה, אבל גם יותר קטן ביחס לדגם שלו ולבסיס

המסילה הצפון-מערבית