FANDOM

IsraeliEngine

ערך זה עוסק במוצר אחד או יותר שמעולם לא הופצו בישראל (לפחות לעת עתה), לא תורגמו לעברית, או שאין ודאות לגבי זמינותם בישראל או קיומה של גרסה עברית רשמית. אי לכך, המידע המופיע להלן עשוי שלא לשקף במדויק את הגרסה הרשמית, או את ההפצה בישראל.

ערך זה עוסק בספר. ייתכן שהתכוונתם לקטר הקיטור.

"כפי שחשבתי. עץ רקוב, מסגרות חלודות. בלתי-שמיש לפני הגיעו. אל תספרו זאת לקרונות; זה מזיק למשמעת."
— המפקח השמן (תרגום חופשי)

OlivertheWesternEngine2015Cover
אוליבר הקטר המערבי
Oliver the Western Engine
מאת

וילברט אודרי

איורים

גאנוור ופיטר
אדוארדס

שנת הוצאה

ה-15 בנובמבר
1969 עד היום

הספר הקודם

קטרים בעלי יוזמה

הספר הבא

דיוק הקטר האבוד

אוליבר הקטר המערבי (באנגלית: Oliver the Western Engine) הוא הספר העשרים וארבעה ב-"סדרת הרכבות".

הקדמה עריכה

מ. היקרה,
שנינו רצינו לקרוא לספר זה "קטרים מערביים קטנים" (גם: "קטרי הליטל וסטרן"); אך מוציאים לאור הם אנשים קשוחים. הם לא אישרו זאת.

הם, כמובן, לא יודעים את הצרות שהיו לנו עם אוליבר. אנו מקווים כי הוא קיבל שכל ישר, אבל השד יודע מה יקרה כשהוא יגלה שיש לו ספר המוקדש כולו לעצמו....

אני יודע! אם לאוליבר תהייה אסרטיביות עצמית, נשלח אליו את האדונים קיי ו-וורד. זה ילמד אותו!
ו. (תרגום חופשי).

סיפורים עריכה

הברווזה של דונלד עריכה

המפקח השמן פותח מחדש את שלוחת ארלסבורג ומבקש מדאק לתפעל אותה עבורו. דאק חש גאווה, ולילה אחד הוא מדבר כל כך הרבה על האישיות שלו, עד שדונלד, בקצה גבול הסבלנות, מגעגע ואומר שדאק הטיל ביצה. דאק מגבש תוכנית נקמה בזעם, ואנשי הצוות שלו מכניסים ברווזונת למיכל המים של דונלד. ביום שאחרי, היא קופצת החוצה במגדל המים, ודונלד מבין כי היה זה הפייבאק של דאק. הברווזונת מבוייתת, והיא נוסעת עם דונלד למשך זמן טוב לפני שהיא יורדת בהולטרו. דונלד ואנשי הצוות שלו, שמתכננים תכסיס סופי, מניחים תיבת קינון עם ביצה בפנים מאחורי תא הפחם של דאק. דאק מודה בתבוסה, וכיום חייה הברווזונת באושר בהולטרו.

תבונה ותושייה עריכה

לאחר שאוליבר הוצל, הוא ואיזבל נצבעו מחדש בצבעי מסילת גרייט וסטרן. הצטרפה אליהם קרונית נוספת בשם דולסי, שגם היא ניצלה, והם התחילו לעבוד בשלוחת ארלסבורג. הקטרים הגדולים מופתעים מהרפתקאותיו של אוליבר, ואומרים אליו דברים מאשרים, מה שעושה אותו גאוותן ובעל ביטחון עצמי מופרז, אך אוליבר מקבל את המגיע לו לאחר שמספר קרונות רבד ממורמרים דוחפים אותו לתוך עוקת הסובבן. לאחר שדאק, דונלד, דאגלס והמפקח השמן מדברים איתו בחומרה, הוא מרגיש טיפשי במיוחד.

טוד עומד מהצד עריכה

לאחר שאוליבר מתוקן, הקרונות, בהנהגת קרון בשם S.C. ראפי, ממציאים עליו שירים גסים. האחרים מנסים לגרום להם לשתוק, אבל ללא הועיל. טוד מגבש תוכנית ושואל את דאגלס אם יוכל לשתף בה את אוליבר. דאק חושש בהתחלה, אבל אוליבר מרגיש כי עליו ליישר הדורים, וכך מסודר. אוליבר מסדר בשורה את הקרונות הרעים ביותר, בהדרכת טוד, ומתחיל. סקראפי, שנמצא בראש הרכבת, אומר לקרונות האחרים להתנגד, והם עושים זאת, אבל אוליבר כל כך נחוש בדעתו עד שהוא קורע את סקראפי לגזרים באופן פתאומי. על אף שהמפקח השמן מייחס זאת למצבו הגרוע של סקראפי, הוא מבקש מאוליבר לשמור על שקט. זאת בשל סיבה טובה, כיוון שהקרונות כל כך פוחדים שאוליבר יפרק אותם עד שהם מפסיקים להטריד אותו לצמיתות.

בולג'י עריכה

היום חג הבנקים, ודאק פוגש אוטובוס דו קומתי שמאלני שנחוש בדעתו לגרוט את כל מסילות הברזל. אוליבר אומר לדאק שאין מה לקחת אותו ברצינות ומכנה אותו בולג'י, אבל נהיה מודאג כשידידו של בולג'י מגיע, מה שמשאיר את בולג'י לקחת את נוסעיהם עם ההבטחה לדרך מהירה יותר הביתה ועם השקר שהוא מקבל כרטיסי רכבת. דאק נושף הביתה בזעם כשפתאום הוא נעצר על ידי גשר שבולג'י נתקע מתחתיו. דאק חוצה את הגשר בזהירות, ומחזיר את הנוסעים הביתה. בסופו של דבר, בולג'י נשאר מתחת לגשר עד שתוקן, אבל המשיך לשקר, ולבסוף הסיבו אותו ללול תרנגולות.

דמויות עריכה

טריוויה עריכה

  • וילברט אודרי רצה לקרוא לספר זה "Little Western Engines" (בעברית: "קטרים מערביים קטנים" או "קטרי הליטל וסטרן"), אך המוציאים לאור התעקשו ששם הספר יכיל שם של קטר. בהקדמה, התלוצץ אודרי שאם אוליבר התחיל להיות יהיר, הוא היה שולח עליו את המוציאים לאור.
  • "מ." אליה התייחסה ההקדמה הייתה מרגרט אודרי, אשתו המנוחה של וילברט אודרי.
  • ספר זה מציין את הופעתם האחרונה של טוד, איזבל, אליס ומירבל ב-"סדרת הרכבות", והיחידה של דולסי. זהו גם תפקיד הדיבור האחרון של אוליבר ב-"סדרת הרכבות".
  • תאונתו של אוליבר בסיפור "תבונה ותושייה" התבססה על אירוע אמיתי בו קטר מאותו הסוג נפל גם הוא לתוך עוקה של סובבן.

שגיאות עריכה

  • באיור השני של "בולג'י", מצויר רקס בטעות כ-4-8-0, וברט מצויר בטעות כ-0-8-0; לשניהם חסר גם השם "ארלסדייל" על קרונות השירות שלהם.

גלריה עריכה