FANDOM

BoCoModel
בוקו

מספר: D2 (ב"סדרת הרכבות"), D5702 (בסדרת הטלוויזיה)
דגם: BR Class 28
מעצב: מטרופוליטן ויקרס
בונה: מפעלי Bowesfield
סידור גלגלים: Co-Bo
הגעה לסודור: 1965
מהירות מירבית: 75 מייל לשעה

בוקו (באנגלית: BoCo) הוא קטר נוסעים-משא דיזל. בוקו עובד בקו השלוחה של אדוארד.

ביוגרפיה

ב"סדרת הרכבות"

פעם לקח בוקו בטעות את קרונות הקאוליניט של ביל ושל בן. הם החליטו לעשות לו תכסיס, והסתמכו על חזותם הזהה על מנת לגרום לקטר הדיזל לחשוב כי קטר אחד הופיע ונעלם מסביבו. אדוארד נכח בסביבה כדי לטפל בעניין, ולבסוף התחילו ביל ובן לכבד את בוקו.

דאק, שהיה חושדני כלפי קטרי דיזל מניסיונו האישי, חיבב את בוקו באופן מיידי כשקטר הדיזל הוביל קרונות לטידמות' וכשדאק גילה כי הוא היה חבר קרוב של אדוארד. שניהם התחילו לדבר במחסן, אבל ג'יימס הגיע והתערב וקרא לבוקו "קופסה מזמזמת". באופן אירוני תקפה את ג'יימס להקת דבורים למחרת, ובוקו נאלץ להוביל את רכבת האקספרס. גורדון זעם כשהתברר לו כי קטר דיזל פשוט שעבד בקו שלוחה זכה להוביל רכבת ראשית. מאוחר יותר נתקע גורדון על קו השלוחה של אדוארד עקב טעות של אתת. ביל ובן מיהרו להציק לגורדון, ואיימו בצחוק להוביל אותו לגריטה. כשבוקו הגיע עם כמה קרונות, הוא שלח את ביל ואת בן לעבוד וגורדון הרגיש כאילו חב את חייו לבוקו.

כשאדוארד התקשה להוביל רכבת מלאת חובבי רכבות עזר בוקו לדאק להשתיק את הקטרים הגדולים שאמרו כי אדוארד אמור היה להיות שמור במוזיאון. אחר כך עבד בוקו בקו השלוחה במהלך תיקוניו של אדוארד. דונלד ודאגלס היו הקטרים האחרונים שקיבלו את פניו.

בוקו הכיר לאולד סטאק-אפ את סודור, אבל הזניח אותו כשהקטר החדש העליב את טופְּהם הַאט על כך שהוא המשיך להחזיק ולהפעיל קטרי קיטור. באותה תקופה החלו ג'יימס ובוקו להסתדר זה עם זה.

בוקו ניסה לשמח את גורדון כשהשני נקלע לצרות לאחר שהפיח אפר על מסיבת חתונה, ומאוחר יותר עזר לגורדון להגיע לבארו-אין-פרנס כשמחסומי האש שלו נפלו. בנוסף עזר לאדוארד להגיע למוסך כשגלגל החוגון שלו נפל, וניהל את קו השלוחה במהלך תיקוניו של אדוארד. הוא פגש את ויקטוריה כשאדוארד עצר איתה בתחנת ולזוורת', ולאחר מכן צחק מדונלד לאחר תאונה עם אוטם מסילה.

בסדרת הטלוויזיה

פעם הוזמנו ביל ובן למגרש על מנת לסייע בעיתוק רכבות עבור בוקו. השניים החלו לריב בעקבות תאונה, ובמהרה החלו להפסיק לדבר ביניהם. אדוארד חשב שגישה זו הייתה לשווא, ועל כן בוקו גיבש תוכנית: רכבת המשא הכבדה של בוקו הושארה מאחור לאחר שהוא שכנע את המפקח השמן להתיר לו להוביל רכבת מיוחדת, ורק ביל ובן נשארו על מנת להובילה - אף אחד מהם לא היה חזק דיו בכדי לסחוב את הרכבת לבדו, ועל כן נאלצו השניים להתפשר ולעבוד בצוותא על מנת לסיים את העבודה.

כששמונת הקטרים הראשונים נסעו ליבשת חבר בוקו לקבוצת קטרים שהחליפו אותם בעבודות העיקריות במסילה.

לבסוף, בוקו כבר לא יכול היה להשגיח על התאומים והמפקח השמן החליט להביא קטר דיזל חדש, דרק. אלא שדרק סבל מבעיות ראשוניות גדולות, ונטה להתחמם יתר על המידה. בוקו נאלץ להביא פועלים על מנת לעזור לדרק כשהוא התקלקל לראשונה.

אישיות

בוקו הוא קטר דיזל צייתן, מעשי, אדיב ובעל חוש הומור סביר. מהרגע שהגיע נפל קורבן לתעלוליהם של ביל ושל בן, כשהם העמידו פני קטר אחד ובכך כמעט הוציאו לבוקו את עיניו, לאחר שהם סברו כי הוא גנב את קרונותיהם בכוונה תחילה. כיום, בוקו מודע למתיחותיהם של הקטרים התאומים, אם כי הוא עדיין מסכים איתם עד גבול מסוים. כמו כן הוא חבר קרוב של אדוארד ושל דאק. בוקו הוא ידיד אמיתי ולעתים מוכן להגן על המקופחים. בוקו מחמיר אבל הוגן וידידותי מטבעו, ואינו מהסס להביע את דעותיו. בוקו מקדם לקטרי הדיזל תדמית מכובדת ונעימה יותר ואוהב להוכיח לקטרי הקיטור היהירים יותר שגם לקטרי דיזל יש שימושים משל עצמם. בוקו עוזר ליצור סדר טוב בקו השלוחה של אדוארד, ולפעמים אף מוביל רכבות בקו הראשי מאחר שהמפקח השמן מכיר באופיו הרב צדדי.

מפרט טכני

בסיס

בוקו הוא קטר דיזל-חשמלי מסדרת 28 של חברת "בריטיש ריילווייז", בעל סידור הגלגלים Co-Bo. שמו של בוקו נובע מהיפוך של סידור הגלגלים שלו, מאחר שווילברט אודרי טען כי "בוקו" נשמע חביב יותר.

צבע

בוקו צבוע בצבע הירוק של "בריטיש ריילווייז" עם לוחות אזהרה צהובים.

ב"סדרת הרכבות", פניו של בוקו צהובים. עם זאת, בספר "קטרי הקו הראשי" הוא אוייר עם חלק צהוב מתחת לפיו שהגיע עד מחצית מאפו. חלקו העליוני של אפו של בוקו ועיניו היו משולבים בצביעתו הירוקה. הדבר גלוי באיורים הרביעי והשישי של הסיפור "המחלדיזל" ובאיור האחרון של "מעשה הגבורה של אדוארד". סוג פנים זה הוצג גם בסיפור "אולד סטאק-אפ" בספר "ג'יימס וקטרי הדיזל". מאחר שהיו לו פנים קדמיים ואחוריים, הדבר עשוי להסביר מדוע פניו משתנים באיורים שונים. בסדרת הטלוויזיה, פניו של בוקו אפורים בדומה לשל שאר הדמויות.

טריוויה

  • בניגוד למרבית הדמויות ב"סדרת הרכבות", מספרו של בוקו היה אמיתי. הקטר האמיתי שנשא את מספר זה הוסר משירות בשנת 1968 ונגרט בשנה שאחרי.
  • לעתים נכתב שמו של בוקו בטעות "Boco" (עם C קטנה).
  • בסדרת הטלוויזיה נעשה שימוש בחלק מאותן יציקות הפנים הן לבוקו והן לדייזי, כאשר לדייזי נוסף איפור.

המסילה הצפון-מערבית
תומסאדוארד (אדי)הנריגורדוןג'יימספרסיטובידאקדונלד ודאגלסאוליברדייזיבוקובֵּרפיפ ואֶמה
ביל ובןהארוויאמיליפרגוסארתורמרדוקמולינווילרוזיויףביליסטנליהאנקפלורהויקטורצ'ארליבַּאש ודאשפרדיננדסקראףבלפורטרטימותימריוןגליןראייןרבקהניהדיזלמייביסדרקדיזל 10ארי ובֵּרטסולטידניסדֵןדארטסידניפקסטוןנורמןפיליפפליןוינסטוןסטפורד