FANDOM

MainGordonCGI
גורדון

מספר: 4
סוג: A0" Pacific"
מעצב: סר נייג'ל גריזלי
בונה: מפעלי דונקסטר, נבנה מחדש במפעלי קרו
סידור גלגלים: 4-6-2
הגעה לסודור: 1923
מהירות מירבית: 108 מייל לשעה

גורדון (באנגלית: Gordon) הוא קטר אקספרס גדול וכחול העובד בקו הראשי. גורדון הוא אחיו היחיד של פליינג סקוטסמן שעדיין קיים, ואחד הקטרים המהירים והחזקים ביותר בשטח האי סודור. תפקידו העיקרי הוא הובלת "הוויילד נור' וסטר" ("הצפון-מערבית הפרועה"), רכבת האקספרס של המסילה הצפון-מערבית. לעתים גורם לו הדבר לפתח רגשי עליונות.

ביוגרפיה

גורדון היה אב הטיפוס הניסיוני המקורי לקטרי סדרת A1 של סר נייג'ל גריזלי בשנות העשרים. כשגריזלי סיים להשתמש בגורדון כנקודת התייחסות לעיצוב קטרי ה-A1, הוא מכר את גורדון למסילה הצפון-מערבית עם תא בעירה ודוּד חלופיים. גורדון היה חזק ומהיר יותר בהרבה לעומת הקטרים האחרים, ועל כן הוא נעשה יהיר והתגרה בקטרים הקטנים והחלשים, כגון אדוארד. אלא שאדוארד הצליח לדחוף את רכבתו של גורדון במעלה גבעת גורדון כקטר העזר שלו.

כשתומס עבר לנהל את קו השלוחה שלו, גורדון, ג'יימס והנרי התגעגעו אליו וסירבו לבצע את עבודותיו הקודמות של תומס ולאסוף לעצמם קרונות. גורודן סבל מהשפלה כאשר הייתה תקלה בסובבן, והוא נאלץ להסיע רכבת אחורנית. שלושת הקטרים נמאסו מלעשות עיתוק ואיסוף קרונות, ופתחו בשביתה. הגישה של גורדון "קטרי טנדר לא עושים עיתוק" סימנה כי הוא השמיץ קטרים קטנים וקטרי טנדר שכן עסקו בעיתוק והזזת קרונות. אך, לאחר שננעל בסככה עם הנרי וג'יימס, שלושתיהם הבטיחו לשפר את התנהגותם.

גורדון משמש בעיקר במשימות נוסעים, ומסיע את "הרכבת המהירה". מקום כבודו במסילה גרם לו להיות יהיר, שחצן ובעל חשיבות עצמית, וחשב את עצמו "מעל" שאר הקטרים. אולם, לפעמים הוא הסיע רכבות משא. פעם אחת, כדי להתחמק מהסעת רכבת משא, גורדון ירד מן הפסים והידרדר לתוך תעלה. בתור עונש, החרים המפקח השמן את גורדון ממשימות נוסעים, והגביל אותו להסעת משאות. בתקופה הזו, גורדון שימש גם במקרי חירום, והצליח לחלץ את תומס ממכרה. שני הקטרים הקימו ברית.

כאשר מלכת אליזבת השנייה הגיעה לביקור, הנרי התרברב שהוא ייבחר כדי להסיע את הרכבת המלכותית. אך, תוכניות אלו נכשלו כאשר הנרי הפריע לצבעי, ודלי צבע נפל עליו. תומס וגורדון התנצלו בפני המפקח השמן על שטויותיהם, והמפקח השמן אישר לגורדון להסיע את הרכבת המלכותית. ביום הגדול, גורדון נכנס בגאווה לנאפפורד עם המלכה, שפנתה לכל הקטרים עם ברכות אישיות.

לצערו הרב, לאורך השנים, גורדון סבל מהשפלות רבות. הוא נתקע על גבעות, צופרו התקלקל, הוא איבד את כיפתו, התרסק בקיר של תחנה, נקלע לתאונה נוראית כאשר עלה על מסילה ישנה, ועוד.

לפעמים, יש לגורדון צד יותר מנומס, והוא אף עוזר לאחרים. הוא טוב לב, ותמיד מוכן להשתמש בכוחו הרב כדי לחלץ קטרים קטנים בעת צרה. הוא אף נותן עצות לקטרים הקטנים, בדרך כלל לאחר שהוא עשה בעצמו טעות כתוצאה מפזיזותו. הוא שכנע את סר הנדל וג'יימס להעמיד פנים כחולים כדי להימנע מעבודה.

גורדון נוטה להיות יהיר, שחצן ומציק, אך הוכיח את עצמו כקטר מועיל. גורדון בדרך כלל מצפה להשיג את העבודות היותר חשובות, אך מתלונן ומקנא במי שכן. אולם, גורדון מוכן להודות כי כל קטר מועיל בצורה משלו. בסדרת הטלוויזיה, גורדון משמש יותר כמעין "אח גדול" לקטרים הקטנים. הוא עוזר להם, מלמד אותם דברים, ונותן להם עצות. אך, עצותיו אינן תמיד כנות, כפי שפרסי, ג'יימס וסר הנדל גילו בדרך הקשה.

בסרט "אגדת סודור של האוצר האבוד", אמר גורדון שתומס היה קטר קטן וטיפשי, מה שהסעיר את תומס. תומס רצה להתנקם, אך לבסוף שימט את קרונות הנוסעים של גורדון מהפסים. תומס נשלך משם בשל תקרית זו. מאוחר יותר, כשתפעל גורדון את רכבת האקספרס, כמעט התנגש בו תומס תוך שהוא רדף אחרי הספן ג'ון וסקיף.

בסרט "המירוץ הגדול", הכיר גורדון לתומס את אחיו פליינג סקוטסמן בתחנת ויקרסטאון, ומאוחר יותר עשה צחוק מתומס על שהוא רצה להתמודד במופע הרכבת הגדול, בטענה כי הוא היה קטן מדי בכדי להתמודד. גורדון נבחר מטעם המפקח השמן להשתתף במירוץ הגדול ומעטה אווירודינמי זמני נבנה לו בעבור האירוע. עם זאת סירב גורדון לעבור את בדיקות הבטיחות הסופיות, וכתוצאה מכך שכחו הפועלים להתקין את שסתום הביטחון שלו. תומס הביא את שסתום הביטחון החדש אל היבשת וניסה להזהיר את גורדון, אך גורדון השתתף במירוץ בלעדיו והדוד שלו מהתפוצץ כשהוא סירב להקשיב לאזהרות של תומס ושל פליינג סקוטסמן. כתוצאה מכך נאלץ גורדון לנשור מהמירוץ. לאחר שמופע הרכבת הגדול הסתיים וכל הקטרים הבינלאומיים (פרט לאשימה) חזרו הביתה, נפגש גורדון עם פליינג סקוטסמן, שהודה כי דעתו על קטרי סודור השתפרה באופן מהותי מאז המירוץ.

אישיות

גורדון הוא הקטר המהיר והחזק ביותר, והוא יודע זאת. הוא מלא בגאווה ונוטה להשוויץ. הוא טוב לב, תמיד מוכן לסלוח, ויכול להשתמש בכוחו הרב כדי לחלץ קטרים קטנים בעת צרה.

מפרט טכני

אב טיפוס

על פי הספר "האי סודור: העם, ההיסטוריה והרכבות", גורדון הוא אב-הטיפוס הניסיוני של קטרי ה-A1 פסיפיק שעיצב סר נייג'ל גריזלי בעבור מסילת גרייט נורת'רן. גורדון נבנה במפעלי דונקסטר שביורקשייר.

כשהופיעה הסדרה הראשונה של קטרי ה-A1 פסיפיק בשנת 1922, סביר ביותר שגורדון היה מסווג מחדש ל-"A1/1", כאשר "1/" מציין כי הוא שונה במעט משאר הקטרים מסוגו.

היות וגורדון היה קטר ניסיוני, הוא מעולם לא מוספר ומעולם לא הוכנס לתנועה רגילה, ושומש רק לנסיעות ניסיוניות.

בשל בעיות שונות נבנה גורדון מחדש בקרו בשנת 1939. סר טופְּהם הַאט וסר ויליאם סטנייר עבדו יחדיו כדי לתקן בעיות אלו - את כל אשר מתחת למדרך עיצב סטנייר, והמדרך עצמו עוצב על ידי סר טופְּהם הַאט.

בתור "הכוכב הנופל", מבוסס המראה של גורדון על קטר מסוג K4 של מסילת פנסילבניה (הסוג עליו מבוסס האנק) עם מעטה אווירודינמי, מס' 3768 ליתר דיוק.

צביעה

גורדון צבוע בצביעה הכחולה של המסילה הצפון-מערבית עם פסים אדומים וצהובים. המספר "4" צבוע על צידי קרון העזר שלו בצבע צהוב. לפני הגעתו לסודור, היה הוא צבוע ירוק דונקסטר עם פסים לבנים ושחורים.

ב"סדרת הרכבות" הוא נושא שתי לוחיות ייצור על צידי תא הנהג.

בצורתו האווירודינמית בסרט "המירוץ הגדול", הוא צבוע בצבע הכחול של המסילה הצפון-מערבית עם פסים בצבע כסף, אדום וכחול כהה. מספרו עדיין צבוע על קרון העזר שלו בצהוב, אם כי קטן יותר ומוקף בעיגול כחול כהה.

טריוויה

  • "גבעת גורדון" נקראה על שמו.
  • גורדון נקרא על שמו של ילד חצוף שהתגורר בסמוך למשפחת אודרי במהלך ילדותו של כריסטופר.
  • בעונה השבעה עשרה קיבל גורדון פנסים קדמי ואחורי קבועים.

המסילה הצפון-מערבית
ביל ובןהארוויאמיליפרגוסארתורמרדוקמוֹלינווילרוזיויףביליסטנליהאנקפלורהויקטורצ'ארליבַּאש ודאשפרדיננדסקראףבלפורטרטימותימריוןגליןראייןרֶבֶּקהניהדיזלמייביסדרקדיזל 10ארי ובֶּרטסולטידניסדֶןדארטסידניפקסטוןנורמןפיליפהוגופליןוינסטוןסטפורד