FANDOM

MainDuckCGI
דאק

מספר: 8, לשעבר 5741
דגם: GWR 57xx 0-6-0PT
מעצב: צ'ארלס ב. קולט
בונה: חברת הקטרים הבריטית הצפונית
סידור גלגלים: 0-6-0PT
הגעה לסודור: 1955

מונטגיו (באנגלית: Montague; מכונה בחיבה דאק, Duck; מילולית: "ברווז" היות והוא "צולע" כביכול) הוא קטר ירוק בעל מכלים מלבניים. דאק מנהל שלוחה משל עצמו יחד עם אוליבר. הוא מתגאה בשורשיו ממסילת גרייט וסטרן (Great Western Railway), דבר המעניק לו מוסר עבודה גבוה. עם זאת עלול הדבר ליצור סכסוכים בינו לחבריו לעבודה, כשהוא מתעקש כי דרכו היא הדרך הנכונה היחידה לביצוע פעולות.

בספרי "סדרת הרכבות" יש לדאק שני קרונות נוסעים בעלי תאי ניהוג, בשמות אליס ומירבל. בסדרת הטלוויזיה, יש לו שלושה קרונות החלקה.

ביוגרפיה

ב"סדרת הרכבות"

דאק עָבַד בפדינגטון בטרם עבר לסודור בשנת 1955 במטרה לטפל במשימות העיתוק של פרסי, על מנת לאפשר לשני לסייע בבניית נמל נאפפורד. דאק היה חרוץ, אבל האחרים חשבו שמוסר העבודה שלו היה עניין של מה בכך וניסו לנצלו לטובת עצמם. הם הפנימו את טעותם כשדאק ופרסי התנקמו בהם על ידי חסימת כניסתם למחסן. המפקח השמן נזף בדאק על כך.

כשדיזל הגיע גילו האחרים חיבה לחנופה שלו, אבל דאק נטל ספק ונתן לדיזל לעסוק בשלו, מה שגרם לו להסתכסך עם קרונות ישנים מעטים. דאק ניסה לעזור לדיזל כשהקרונות התחליו להתגרות בו, אבל ללא הועיל. דיזל נשבע להתנקם, ובהשראת מקרים מעטים שהתרחשו ברחבי המגרש בהיעדרו של דאק, הפיץ שמועות על דאק שהוא קרא לאחרים בשמות פוגעניים. דאק נשלח לעבוד כקטר עזר בוולזוורת', ולאחר שהצליח לעצור רכבת משא דוהרת על אחריותו חזרו האחרים להעניק לו כבוד. האחרים היו כמובן מודעים לעובדה שהכל היה באשמת דיזל, אך גבורתו של דאק עזרה בהחלט.

דאק המשיך לעבוד בקו הרכבת הראשי עד 1967, כשקו השלוחה מטידמת' לארלסבורו - המכונה "ליטל וסטרן" - שופץ ודאק התבקש לנהלו עם עזרה מאוליבר, ולפעמים גם מדונלד ומדאגלס.

ב"תומס הקטר וחברים"

בסדרת הטלוויזיה התחיל דאק את דרכו בערך כפי שהתחיל בסדרת הספרים המקורית. דאק ופרסי עבדו לעתים קרובות בנמל. אחר כך גָּבַר עומס העבודה וסר טופְּהם הַאט הביא את דיזל לשם עזרה. דאק ופרסי התרגזו ופתחו בשביתה עד שהמפקח השמן אילץ אותם לחזור לעבודה. כשדיזל דחף קרונות לתוך הים, הוא סולק מן האי. דאק ופרסי עבדו לבדם בשמחה, ודאק אהב לצפות בכלי השיט בברנדאם. יום אחד התקיימה תחרות שיט, ודאק רצה להפליג לארצות רחוקות. פרסי והרולד התעלמו מהערותיו של דאק. כשאדם נפצע בידו, דאק הביא אותו לבֶּרטי, שהסיע את הפצוע לבית החולים. בזכות הערותיו של בֶּרטי הבין דאק שהמסילות יכלו להובילו למקומות רבים, ממש כמו הים.

לדאק היו הרפתקאות רבות. הוא עזר לסְטֶפּני להוביל את רכבת האקספרס לקרובנס גייט לאחר התקלקלות קטר הדיזל מהמסילה האחרת, תמח באוליבר כשהשני התמודד עם S.C. ראפי ועם שאר הקרונות, נסע לעיר הגדולה עם הקטרים לאחר שקיבלו מכתב מילדה קטנה, וניסה לעזור להנרי להוביל את רכבת "הדג המעושן המעופף" מעבר לגבעת גורדון, אך התנגש ברכבת לאחר נפילת הפנס האחורי.

לימים נלכד דאק בנמל עם הקטרים הגדולים ועם קרנקי. ספינת נווד התנגשה במחסן, גרמה לו ולקרנקי להתמוטט, ולכדה את הקטרים. למרבה המזל הצילו תומס ופרסי את כולם. לאחר מכן סירב ג'ורג' לאפשר לדאק להזיז את קרונו מהקו הראשי, וגרם לגורדון להתנגש בו. המפקח השמן סיפר שג'ורג' היה אשם שדאק לא פינה את הקו הראשי לפני שגורדון עבר.

קיץ שרבי אחד לא ידע סר טופְּהם הַאט כיצד לטפל בכמות הנוסעים שנסעו במסילתו. דאק הציע לייבא קרונות החלקה, מהסוג בו הוא השתמש במסילת גרייט וסטרן. רעיונו עָבַד בצורה נהדרת, וקרונות ההחלקה נכנסו לשימוש.

אישיות

דאק הוא קטר שמקורו במסילת גרייט וסטרן. שמו האמיתי הוא מונטגיו, אך הוא נקרא לרוב דאק ומעדיף זאת. אומרים שהדבר נובע מהטענה השגויה שהוא "צולע". דאק יודע לעמוד על שלו ואינו סובל שטויות של קטרים שנופלים על ארובותיהם ומנסים לתת פקודות לו ולאחרים. הוא אוהב כשדברים רצים כשעון, ללא מהומה, והוא קטר מאוד יעיל ונאמן. הוא בעל גאווה רבה באחרויות המעונקות לו, ובמיוחד בתפקידו בניהול קו השלוחה שלו עם אוליבר, הנקרא לפעמים "ליטל וסטרן" כתוצאה מכך.

דאק הוא עליז, עסוק וחרוץ. הוא בעל גאווה רבה בהיותו ממסילת גרייט וסטרן, ולעתים טוען כי "קיימות שתי דרכים לביצוע דברים: דרך גרייט וסטרן, או הדרך השגויה", מה שלפעמים מרגיז קטרים אחרים. דאק נוהג לקבל מצטרפים חדשים בברכה, ואפילו את רוב הדיזלים, אף על פי שדיזל הערמומי המציא עליו שקרים כעבור זמן מה לאחר הגעתו. לעתים, הוא תומך באנדרדוג, מגן על חבריו, ועוזר לאחרים להפנים את טעויותיהם. אולם, לפעמים יש לו את "אופי התנהגות הקטרים הקטנים" של הקנטת קטרים גדולים כמו גורדון. לדאק גם יריבות עם ג'יימס. אבל, הוא זכה לכבוד מהקטרים הגדולים, והוא חבר טוב של אדוארד, פרסי, אוליבר, בוקו והתאומים הסקוטים.

מפרט טכני

אב טיפוס

דאק הוא קטר 0-6-0 עם מכלים מלבניים מסדרת 57xx של מסילת גרייט וסטרן עם תוספת תאי חול.

צביעה

דאק צבוע בצבע הירוק של מסילת גרייט וסטרן עם פסים צהובים וגלגלים, משואות וצינורות שחורים. ראשי התיבות "GWR" כתובות על מכליו בצהוב עם מסגרת אדומה וכיסוי שסתום בטיחות זהוב העשוי פליז.

בספרי "סדרת הרכבות" נושא דאק שתי לוחיות מספר מפליז על צידי תא הנהג, ועליהן המספר 5741.

בסדרת הטלוויזיה, דאק צבוע בצבע הירוק של המסילה הצפון מערבית ועליו המספר "8" בצבע צהוב על צדדי תא הנהג, על רקע שחור עם מסגרת צהובה.

טריוויה

  • הדגם של דאק של וילברט אודרי מבהיר את המקור לכינויו: כשהדגם ששימש עבור דאק נקנה בעבור מערך דגמי הרכבות של אודרי, התברר שגלגליו היו לא יציבים, ולכן הקטר "צלע". ילדיו של אודרי מיד כינו את הקטר "דאק" ("ברווז").
  • בניגוד לרוב הדמויות ב"סדרת הרכבות", מספרו של דאק היה אמיתי. הקטר האמיתי שנשא את המספר נגרט בשנת 1958.
  • בדיבוב היווני המקורי הפך דאק לדמות נשית ונקרא "ג'קי".
  • לדאק יש תאי חול, בעוד לרוב הקטרים מסוגו אין. אולם, תאי החול לא היו לו בספר "פרסי הקטר הקטן".
  • כשהסדרה עברה להנפשה ממוחשבת החל מהעונה השתים עשרה, פניו של דאק היו קטנים יותר ועצמות לחייו נעלמו. טעויות אלה תוקנו כשדאק הופיע ב-CGI מלא עבור העונה השבע עשרה.
  • כשדאק חזר בעונה השבע עשרה, הוא עבר מספר שינויים:
  • סיפונו נהיה שחור, כפי שהיה בסדרת הרכבות
  • צינורות בילום מלפנים ומאחור
  • פנס אחורי
  • תאי החול השחורות מתחת למדרך שלו נעלמו
  • המדרגות במרכז סיפונו נעלמו
  • הפנס הקדמי מותקן על תא החול שלו במקום על המדרך
  • הגופן המשמש עבור ראשי התיבות "GWR" השתנה מעט
  • הוא נראה גדול יותר בהרבה מהדגם המקורי
  • על פי הראיון עם סם בארלו לאתר המעריצים "האי סודור", דאק אמור היה להיות חלק מִצוות הקיטור. עם זאת, בְּמהלך הפקת הספיישל "קריאה לכל הקטרים!" ("תומס מיישב מחלוקות") נאלץ צוות ההפקה לפנות מקום לאמילי על מנת להעניק תפקיד מהותי לדמות נשית.

המסילה הצפון-מערבית
ביל ובןהארוויאמיליפרגוסארתורמרדוקמוֹלינווילרוזיויףביליסטנליהאנקפלורהויקטורצ'ארליבַּאש ודאשפרדיננדסקראףבלפורטרטימותימריוןגליןראייןרֶבֶּקהניהדיזלמייביסדרקדיזל 10ארי ובֶּרטסולטידניסדֶןדארטסידניפקסטוןנורמןפיליפהוגופליןוינסטוןסטפורד