FANDOM

DuckCGIpromo
דאק

מספר: 8, לשעבר 5741
דגם: GWR 57xx 0-6-0PT
מעצב: צ'ארלס ב. קולט
בונה: חברת הקטרים הבריטית הצפונית
סידור גלגלים: 0-6-0PT
הגעה לסודור: 1955

מונטגיו (באנגלית: Montague), המכונה בחיבה דאק (Duck; מילולית: "ברווז") היות והוא "צולע" כביכול, הוא קטר גרייט וסטרן בעל מיכלי טנא. דאק הוא בעל קו שלוחה משל עצמו.

לדאק יש שני קרונות נוסעים אוטומטיים בשמות אליס ומירבל, ושלושה קרונות החלקה, אותם הוא מכנה "חליקים".

ביוגרפיה עריכה

ב-"סדרת הרכבות" עריכה

דאק עבד בפדינגטון לפני שעבר לסודור ב-1955 כדי לנהל את משימות העיתוק של פרסי, על מנת לאפשר לשני לסייע בבניית נמל נאפפורד. דאק היה חרוץ, אבל האחרים חשבו שמוסר העבודה שלו היה עניין של מה בכך וניסו לנצלו לטובת עצמם. הם הפנימו את טעותם כשדאק ופרסי התנקמו בהם על ידי חסימת כניסתם למחסן. המפקח השמן נזף בדאק על כך.

כשדיזל הגיע גילו האחרים חיבה לחנופה שלו, אבל דאק נטל ספק ונתן לדיזל לעסוק בשלו, מה שגרם לו להסתכסך עם קרונות ישנים מעטים. דאק ניסה לעזור לדיזל כשהקרונות התחליו להתגרות בו, אבל ללא הועיל. דיזל נשבע להתנקם, ובהשראת מקרים מעטים שהתרחשו ברחבי המגרש בהיעדרו של דאק, הפיץ שמועות על דאק שהוא קרא לאחרים בשמות פוגעניים. דאק נשלח לעבוד כקטר עזר בוולזוורת', ולאחר שהצליח לעצור רכבת משא דוהרת על אחריותו חזרו האחרים להעניק לו כבוד. האחרים היו כמובן מודעים לעובדה שהכל היה באשמת דיזל, אך גבורתו של דאק עזרה בהחלט.

דאק המשיך לעבוד בקו הרכבת הראשי עד 1967, כשקו השלוחה מטידמת' לארלסבורג - המכונה "ליטל וסטרן" - שופץ ודאק התבקש לנהלו עם עזרה מאוליבר, ולפעמים גם מדונלד ומדאגלס.

בסדרת הטלוויזיה עריכה

בסדרת הטלוויזיה התחיל דאק את דרכו בערך כפי שהתחיל בסדרת הספרים המקורית. דאק ופרסי עבדו לעתים קרובות בנמל. בהמשך התגבר עומס העבודה וסר טופהם האט הביא את דיזל לשם עזרה. דאק ופרסי התרגזו ופתחו בשביתה עד שהמפקח השמן אילץ אותם לחזור לעבודה. כשדיזל דחף קרונות לתוך הים, הוא סולק מן האי. דאק ופרסי עבדו לבדם בשמחה, ודאק אהב לצפות בכלי השיט בברנדאם. יום אחד התקיימה תחרות שיט, ודאק רצה להפליג לארצות רחוקות. פרסי והרולד התעלמו מהערותיו של דאק. כשאדם נפצע בידו, דאק הביא אותו לברטי, שהסיע את הפצוע לבית החולים. בזכות הערותיו של ברטי, דאק ידע שהמסילות יכלו להובילו למקומות רבים, ממש כמו הים.

לדאק היו הרפתקאות רבות. הוא עזר לסְטֶפּני להוביל את רכבת האקספרס לקרובנס גייט לאחר התקלקלות קטר הדיזל מהמסילה האחרת, תמח באוליבר כשהשני התמודד עם S.C. ראפי ועם שאר הקרונות, נסע לעיר הגדולה עם הקטרים לאחר שקיבלו מכתב מילדה קטנה, וניסה לעזור להנרי להוביל את רכבת "הדג המעושן המעופף" מעבר לגבעת גורדון, אך התנגש ברכבת לאחר נפילת הפנס האחורי.

לימים נלכד דאק בנמל עם הקטרים הגדולים ועם קרנקי. ספינת נווד התנגשה במחסן, גרמה לו ולקרנקי להתמוטט, ולכדה את הקטרים. למרבה המזל הצילו תומס ופרסי את כולם. לאחר מכן סירב ג'ורג' לאפשר לדאק להזיז את קרונו מהקו הראשי, וגרם לגורדון להתנגש בו. המפקח השמן סיפר שג'ורג' היה אשם שדאק לא פינה את הקו הראשי לפני שגורדון עבר.

קיץ שרבי אחד, לא ידע סר טופהם האט כיצד לנהל את כמות הנוסעים שנסעו במסילתו. דאק הציע לייבא קרונות החלקה, מהסוג בו הוא השתמש במסילת גרייט וסטרן. רעיונו עבד בצורה נהדרת, וקרונות ההחלקה נכנסו לשימוש.

אישיות עריכה

דאק הוא קטר גרייט וסטרן בעל מיכלי טנא. שמו האמיתי הוא מונטגיו, אך הוא נקרא בעיקר דאק, שהוא מעדיף. אומרים כי זה נובע מהעובדה שהוא "מדדה", אם כי הוא לא באמת. דאק יודע לעמוד על שלו ואינו סובל שטויות של קטרים שנופלים על ארובותיהם ומנסים לתת פקודות לו ולאחרים. הוא אוהב כשדברים רצים כשעון, ללא מהומה, והוא קטר מאוד יעיל ונאמן. הוא בעל גאווה רבה באחרויות המעונקות לו, ובמיוחד בתפקידו בניהול קו השלוחה שלו עם אוליבר, הנקרא לפעמים "ליטל וסטרן" כתוצאה מכך.

דאק הוא עליז, עסוק וחרוץ. הוא בעל גאווה רבה בהיותו ממסילת גרייט וסטרן, ולעתים טוען כי "יש שתי דרכים לעשות דברים: בדרך הגרייט וסטרן, או בדרך השגויה", מה שלפעמים מרגיז קטרים אחרים. דאק נוהג לקבל מצטרפים חדשים בברכה, ואפילו את רוב הדיזלים, אף על פי שדיזל הערמומי המציא עליו שקרים כעבור זמן מה לאחר הגעתו. לעתים, הוא תומך באנדרדוג, מגן על חבריו, ועוזר לאחרים להפנים את טעויותיהם. אולם, לפעמים יש לו את "אופי התנהגות הקטרים הקטנים" של הקנטת קטרים גדולים כמו גורדון. לדאק גם יריבות עם ג'יימס. אבל, הוא זכה לכבוד מהקטרים הגדולים, והוא חבר טוב של אדוארד, פרסי, אוליבר, בוקו והתאומים הסקוטים.

מפרט טכני עריכה

בסיס עריכה

דאק הוא קטר 0-6-0 עם מיכלי טנא מדגם 57xx ממסילת גרייט וסטרן עם תוספת תיבות חול.

צבע עריכה

דאק צבוע בצבע הירוק של מסילת גרייט וסטרן עם פסים צהובים וגלגלים, משואות וצינורות שחורים. ראשי התיבות "GWR" כתובות על מיכליו בצהוב עם מסגרת אדומה וכיסוי שסתום בטיחות זהוב העשוי פליז.

בסדרת הרכבות, לדאק יש לוחיות מספר עשויות פליז על צדדי תא הנהג (5741).

בסדרת הטלוויזיה, דאק צבוע בצבע הירוק של המסילה הצפון מערבית ועליו המספר "8" בצבע צהוב על צדדי תא הנהג, על רקע שחור עם מסגרת צהובה.

טריוויה עריכה

  • הדגם של דאק של וילברט אודרי מבהיר מהיכן שמו: כשהדגם ששומש עבור דאק נקנה עבור מערך דגמי הרכבות של אודרי, התגלה כי גלגליו היו לא יציבים, ולכן הקטר "דידה". ילדיו של אודרי מייד קראו לקטר בשם "דאק" ("ברווז").
  • בניגוד לרוב הדמויות שבסדרת הרכבות, מספרו של דאק היה אמיתי. הקטר האמיתי שהיה בעל מספר זה הושמד ב-1958.
  • בדיבוב היווני, דאק הוא דמות נשית, ונקרא "ג'קי".
  • לדאק יש תיבות חול, כשלרוב הקטרים מדגמו אין. אולם, הם לא היו בספר "פרסי הקטר הקטן".
  • כשהסדרה עברה לאנימציה ממוחשבת החל מהעונה השתים עשרה, פניו של דאק היו קטנים יותר ועצמות לחייו נעלמו. טעויות אלה תוקנו כשדאק הופיע ב-CGI מלא עבור העונה השבע עשרה.
  • כשדאק חזר בעונה השבע עשרה, הוא עבר כמה שינויים:
  • סיפונו נהיה שחור, כפי שהיה בסדרת הרכבות
  • צינורות בילום מלפנים ומאחור
  • פנס אחורי
  • תיבות החול השחורות מתחת לסיפונו נעלמו
  • המדרגות במרכז סיפונו נעלמו
  • הפנס הקדמי מותקן על תיבת החול שלו במקום על סיפונו
  • הכתיב עבור ראשי התיבות "GWR" נעשה קצת שונה
  • הוא נראה יותר גדול בהרבה מהדגם המקורי

המסילה הצפון-מערבית