FANDOM

IsraeliEngine

ערך זה עוסק במוצר אחד או יותר שמעולם לא הופצו בישראל (לפחות לעת עתה), לא תורגמו לעברית, או שאין ודאות לגבי זמינותם בישראל או קיומה של גרסה עברית רשמית. אי לכך, המידע המופיע להלן עשוי שלא לשקף במדויק את הגרסה הרשמית, או את ההפצה בישראל.

"סר טופהם האט הנכבד שלכם חושב שאני צריך ללמוד. הוא טועה. אנחנו, הדיזלים, לא צריכים ללמוד. אנחנו יודעים הכל. אנחנו באים למגרש, ומשפרים אותו. אנחנו מהפכניים."
— דיזל מתרברב לדאק (תרגום חופשי)

DuckandtheDieselEngine2015Cover
דאק וקטר הדיזל
Duck and the Diesel Engine
מאת

וילברט אודרי

איורים

ג'ון תיאודור קני

שנת הוצאה

1958 עד היום

הספר הקודם

שמונת
הקטרים המפורסמים

הספר הבא

הקטר
הקטן והישן

דאק וקטר הדיזל (באנגלית: Duck and the Diesel Engine) הוא הספר השלושה עשר ב-"סדרת הרכבות".

הקדמה עריכה

חברים יקרים,
היו אצלנו שני אורחים במסילתנו. אחד מהם, סיטי אוף טרורו, הוא קטר מפורסם מאוד. הצטערנו מאוד כשנאלצנו להיפרד ממנו.

האורח השני היה אחרת. "לא נראה לי," כותב סר טופהם האט, "שכל קטרי הדיזל הם טורדניים, אבל האחד הזה הרגיז את הקטרים שלנו וגרם עצב רב לדאק."
המחבר (תרגום חופשי).

סיפורים עריכה

קטרים חסרי כיפה עריכה

סיטי אוף טרורו, הקטר הראשון שנסע במהירות גבוהה יותר ממאה מייל לשעה בשנת 1904, מבקר בסודור ומנהל שיחה ארוכה עם דאק עד לשעות המאוחרות בלילה. גורדון מקנא בשיאו של סיטי אוף טרורו, בטענה כי הוא קטר חסר כיפה ושהוא בלתי ראוי לאמון. מאוחר יותר, גורדון מנסה להשתוות אל השיא, אך כיפתו מתרופפת בשל המהירות והרוח מעיפה אותה על הוויאדוקט. באותו הלילה מתלוצץ מישהו על התקרית - גורדון חושב שזה דאק.

הנה קופץ הדיזל עריכה

הקטרים מואסים בדיבוריו של דאק על מורשתו הגרייט-וסטרנית ושמחים כשמגיע אורח. האורח, קטר דיזל בשם דיזל, טוען כי הוא "מהפכני", אבל דאק לא מתרשם ומבקש ממנו להעתיק כמה קרונות. אחר כך מנסה דיזל לקחת כמה קרונות סגורים ישנים וחלודים, אך בלמיהם מופעלים ודיזל מצליח רק לשמט אותם מהפסים. בזמן שהוא מסדר אחריו, מתחילים הקרונות לשיר פרודיה גסה על "הנה קופץ הסמור" בשם "הנה קופץ הדיזל".

עבודה מלוכלכת עריכה

דיזל מאמין כי דאק השפיל אותו ומתכנן לסדר שיגרשו את דאק, בכך שהוא מספר לקרונות בדיחות גסות על הקטרים הגדולים ומייחס אותן לדאק. הקרונות אומרים לקטרים, וכשאלה מגלים הם מסרבים להרשות לדאק להיכנס למחסן הקטרים. המפקח השמן בא כדי להפסיק את השאון, ולאחר שהוא שומע את כל שלושת הצדדים של הסיפור, הוא מבקש בנימוס מדאק ללכת לוולזוורת' לזמן מה.

גילוח קרוב עריכה

אדוארד מרחם על דאק ועוזר לו להתרגל אל החיים בוולזוורת'. דאק לוקח עמדה בתור קטר עזר אחורי, אבל יום אחד משתחררת רכבת ורודפת אחריו במורד הגבעה. דאק מצליח להאט בהדרגה, מה שמאיט גם את הקרונות על הדרך, אבל דאק והקרונות מוסטים לתוך עקלתון שמסתיים מחוץ למספרה. דאק מתרסק דרך הקיר, והסַפָּר הזועם מקציף את פניו עם קרם גילוח. כשמגיעים הפועלים לגרור משם את דאק, מציין המפקח השמן כי אלמלא דאק לא היה עושה דבר מה, מישהו יכול היה להיפצע מאוד. הסַפָּר מתחרט ושוטף את פניו של דאק. כדי להוסיף לשמחתו, מבשר המפקח השמן לדאק כי דיזל סולק מן האי, ודאק מתקבל בחזרה בברכה.

דמויות עריכה

טריוויה עריכה

  • באיור הראשון, ניתן לראות אדם עם עניבת פרפר ואדם דמוי-כומר שמסתכלים על דאק. בראיין סיבלי שכתב את "איש תומס הקטר" מתלוצץ כי הכומר יכול היה להיות וילברט אודרי שהראה לקלרנס רג'ינלד דאלבי איך דאק נראה באמת.
  • ציורים חדשים של "הנה קופץ הדיזל" שנעשו על ידי לוריין מרשל מוצגים כשמר פרקינס מקריא את הסיפור ב-DVD "צרות על המסילות".
  • "קטרים חסרי כיפה" מבוסס על אירוע בו קטר K3 של LNER איבד את כיפתו.
  • "גילוח קרוב" מבוסס על אירוע אמיתי שאירע בתחנת רכבת בעיר האל שביורקשייר, אנגליה.

שגיאות עריכה

  • באיור השישי של "קטרים חסרי כיפה", צבעו של גורדון נעשה בהיר יותר.
  • פניו של דאק קטנים יותר באיור השישי של "הנה קופץ הדיזל".
  • באיור האחרון, מספרו של תומס נמצא בדיוק מתחת לתא הנהג, ועיניו של טובי חסרות אישונים.

גלריה עריכה