FANDOM

ערך זה עוסק בקטרי הרוחב התקני. ייתכן שהתכוונתם לקטר המסילה הצרה.

DonaldCGIDouglasCGI
דונלד ודאגלס

מספרים: 9 ו-10, במקור 57646 ו-57647
סוג: CR 812
מעצב: ג'ון פרקווארסון מקינטוש
בונה: מפעל סנט רולוקס
סידור גלגלים: 0-6-0
הגעה לסודור: 1959

דונלד ודאגלס (באנגלית: Donald and Douglas, נודעו במקור במספרים 57646 ו-57647 בהתאמה) הם קטרי תנועה מעורבת סקוטיים תאומים מסדרת McIntosh 812 של מסילת קלדוניאן. דאגלס התלווה לדונלד בדרך לסודור על מנת לברוח מגריטה, אף שדונלד היה הקטר היחיד שהיה צפוי להגיע. לאחר שהוכיחו את יעילותם הרבה הותר לשניהם להישאר על האי. כיום הם עובדים כקטרים לשימוש כללי במסילה הצפון-מערבית, ועובדים בכל מקום בו נדרשת עזרתם. הם עובדים בעיקר בקו ליטל וסטרן, אך לפעמים גם בקו השלוחה של אדוארד ובקו הראשי.

ביוגרפיה

ב-"סדרת הרכבות"

דונלד ודאגלס עוצבו על ידי ג'ון פרקווארסון מקינטוש (John Farquharson McIntosh) ונבנו במפעל סנט רולוקס (St Rollox Works) בעבור מסילת קלדוניאן בשנת 1909. לאחר הלאמת הרכבות הם נהפכו לחלק מ-"חלוקת האזור הסקוטית" של חברת הרכבות "בריטיש ריילווייז", שם שונו מספריהם ל-57646 ול-57647. בשנת 1959 הצטרך סר טופהם האט לרכוש קטר משא, ובהתאם לבקשתו החליטה "בריטיש ריילווייז" להעביר את 57646 (דונלד) לסודור.

עם זאת במקום קטר אחד הגיעו שניים, להפתעת סר טופהם האט. תאומו של דונלד, דאגלס (57647), סירב בתוקף להיות מופרד מאחיו, והוא הבין את העובדה שלבסוף הוא היה נגרט אם היה נשאר בסקוטלנד. למרבה צערם של סר טופהם האט ושל כל יתר עובדי הרכבת, לא ניתן היה להבדיל בין שני הקטרים: שניהם טענו כי שכחו את מספריהם, ולוחיות המספרים שלהם אכן "החליקו ונפלו בחוצפה" במהלך המסע מסקוטלנד. הדבר גרם למפקח השמן להשאיר את שניהם עד שיכול היה לגלות מי מהם היה הנצלן שחי על חשבון האירוח. בהמשך התגלה כי לא רק שני הקטרים תכננו את מעשה הרמאות, אלא גם הנהגים והמסיקים שלהם, שהיו אף הם קרובי משפחה.

המפקח השמן לא היה מודע למניע של דאגלס ואיים על השניים כי התכוון לגרש את האחד שהתגלה לו כקטר המשתמט. שני הקטרים החליטו לתת שירות יוצא מן הכלל במטרה לשכנע את טופהם להשאיר את שניהם. עם זאת נכשלה התוכנית במהירות לאחר שדאגלס העתיק בטעות את קרון הנוסעים המיוחד של תומס לתוך מסילה צדדית עם נוסעים בתוכו, מה שהסב לנוסעים זעם רב. הדברים הסתבכו כשדונלד התרסק לתוך תא איתות בעיר טידמת' ודאגלס הרס בטעות את קרון הבילום הנוקמני, שהיווה מטרד עבורו קודם לכן.

למרות כל הצער החלו המקצועיות, הכישורים, מוסר העבודה החזק והצביון הנאה שלהם לזכות אותם בתמיכה, ובפרט כשהדגימו כישורי עבודה עם מסירי שלג אותם למדו בסקוטלנד. לאחר שהשניים חילצו את הנרי מתוך יסור שלגי כזה בדיוק, החלו שאר הקטרים לעמוד לצידם, מה שהוביל לכך שהקטרים מהאי סודור שילבו כוחות ונקטו בהליכים בעד התאומים. לאחר קבלת עצה מאדוארד וזירוז מגורדון, פרסי ייצג אותם בפני המפקח השמן במסגרת משלחת. פרסי נימק את הפרשה של התאומים בשמם והתחנן שלא לגרשם, אחרת היו נשלחים לגריטה. תגובתו של טופהם הייתה מעורבת - אף שהוא לא אישר או העריך את ניסיונם להתערב בקבלת ההחלטות שלו, הוא הבין את רגשותיהם של הקטרים בענייני הצלת קטרי קיטור וכל הקשור לגריטה. לבסוף, הצהרתו של פרסי ועבודתם המצויינת של התאומים הספיקו כדי לגרום לטופהם לרחם עליהם ולהשאיר את שניהם. הוא הדגים כוונה זו בכך שהציע לשני הקטרים שכבת צבע טרייה, ונתן להם לוחיות שמות על מנת למנוע כל בלבול בעתיד. בהתאם לבקשתם הם נצבעו בצביעה הכחולה והאדומה של המסילה הצפון-מערבית, כאות מחווה למורשתם הקלדונית.

בשנת 1967 הציל דאגלס את אוליבר, את איזבל ואת טוד מפני הסיכון לגריטה. המפקח השמן גילה זאת במהירות ודאג שהשלושה יעברו תיקונים וצביעה בצבעים ששימשו במסילת גרייט וסטרן. כאות הכרת הטוב ביקש טוד להיות קרון הבילום של דאגלס.

לכל הדעות, התאומים שינו מאז את תעבורת המטענים בקו הרכבת הראשי. בשל סתגלנותם הרבה הם משרתים באופן קבוע בקו ליטל וסטרן ובקו השלוחה של אדוארד, ומבצעים עבודות מזדמנות כקטרי בדיקות והכנות בעיר טידמת'. סובבן ניתן להם במיוחד בארלסבורו, אם כי הוא הוצא משירות לתקופה קצרה לאחר שאוליבר נדחף לתוכו על ידי קרונות משא.

לאחר שדונלד התגרה בדאק על ה-"קוואקים" שלו קיבלו אנשי הצוות של דאק רעיון למעשה נקמה הומוריסטי בכך שהכניסו ברווזונת לתוך קרון העזר של דונלד. כשהתגלתה הברווזונת היא התיידדה עם דונלד ועם אנשי הצוות, ולבסוף התמסדה בכפר הולטרו היכן שהיה אגמון בסביבה. מנהל תחנת הרכבת קרא לה "דילי", אך היא מוכרת לציבור הרחב כ-"ברווזה של דונלד".

עם זאת החל לפקוד אותם עומס עבודה תובעני עד מאוד, והמפקח השמן השאיל קטר מיכל-אוכף בצבע כחול כהה בשם וילברט ממסילת יער דין בשנת 1993 כדי לבצע את עבודותיהם בקו השלוחה לארלסבורו. המפקח השמן התכוון להשיג קטר נוסף מסוגו של וילברט כדי למלא תפקיד זה באופן קבוע.

בסדרת הטלוויזיה

דונלד ודאגלס עובדים כמעט תמיד בצוותא, אך הם רבים ביניהם מעת לעת. הדבר הוכח כשהשניים התנגשו בעגלת החציר של טרבור. דונלד האשים את דאגלס בדחיפתו לתוך העגלה, בעוד דאגלס האשים את דונלד במשיכה. התאומים סירבו לדבר ביניהם. כשדאק הזדקק לעזרה במפעל הברזל של סודור ניצל דונלד את ההזדמנות להתרחק מדאגלס. כשדאגלס התגעגע לתאומו והיה מוכן לפצות על העבר החל דונלד לחוש נסיגה ביכולותיו ודרש התנצלות. לבסוף לא הביט דונלד לאן הוא נסע והתרסק לתוך תעלה דרך אוטם מסילה. מהרגע שדאגלס שמע מדאק שדונלד נקלע לצרה, הוא מיהר למקום כדי לעזור לתאומו והשניים התפייסו.

לימים עמד הלורד קאלאן לפתוח מחדש את טירת לוך, ולשם כך הובילו דונלד ודאגלס ציוד אל הטירה. השניים התווכחו בדבר קיומו של מפלץ בתוך האגם. לצערם של התאומים אירעה מפולת הרים והשניים נתקעו. המפקח השמן הבטיח עזרה, אבל הלילה ירד במהרה. התאומים ראו צורה שהתקרבה לעברם על פני דרך. דונלד ודאגלס נכנסו לחרדה עד שגילו כי היה זה רק הארווי שהגיע לעזרתם. עד מהרה הספיקו התאומים להביא את הציוד אל הטירה בזמן והלורד קאלאן קרא להם "קטרים רבי-תועלת".

בעונה האחת עשרה של הסדרה נתקע אחד המסוטים, וגורדון נשלח להביא את המהנדס לתיקונו, אך הוא אסף נגר במקומו. גורדון נסע אחורנית לתחנת אבי בתקווה כי יאסוף את המהנדס, אבל דאגלס עמד בדרכו. גורדון החליט שדאגלס ינסע לוולזוורת' ודונלד למרון כדי לאסוף את המהנדס, דונלד יביאו לדאגלס, ודאגלס יחזיר אותו לגורדון. התוכנית בוצעה והמסוט תוקן, וגורדון הודה לתאומים על עזרתם.

לימים נשלח הארווי לעזור לתאומים לאחר קריסת עץ. עם זאת, תומס לא הבין את המצב לא נכון ושלח את הארווי בטעות בכיוון הלא נכון. תומס התגאה בעצמו על שעזר כל כך עד שראה כי דונלד ודאגלס היו תקועים והזדקקו לעזרתו של הארווי. תומס מצא את הארווי והדריך אותו בכיוון הנכון כדי לעזור לתאומים. הודות לתומס ולהארווי הקו היה פנוי והתאומים יצאו לדרכם.

בסרט "אגדת סודור של האוצר האבוד" עזרו דונלד ודאגלס בעבודות הבנייה של קו השלוחה להארוויק, וסיפקו את מרבית חומרי הבנייה הכבדים. כשדאגלס נסע על פני הרובד הלא יציב שכיסה את המנהרה למערת קאלס החל הרובד להיסדק, והפועלים בדיוק הספיקו למנוע מדונלד לעבור עליו. התאומים ראו את רוקי כשהרים את ספינת הפיראטים מתוך המערה, ועזרו להובילה לנמל ארלסבורו. לימים הם נוכחו בטקס הפתיחה של קו השלוחה.

בעונה העשרים של הסדרה עבדו דונלד ודאגלס בצוותא בפינוי שלג מהפסים בימי החורף, אך הם המשיכו להתווכח באשר לקו הבא שהם יפנו. דאגלס הופרד בטעות מקרון העזר שלו והושאר מאחור על ידי דונלד, שלבסוף מצא אותו במסילה צדדית עם עזרתו של טובי.

דונלד ודאגלס היו בין הקטרים שביקשו מהמפקח השמן להילקח איתו למופע הרכבת הגדול, אבל הם לא נבחרו.

בעונה העשרים ואחת הצטרכו להוביל משלוח גדול של צינורות לוויקרסטאון, ואמילי הגיעה לעזרתם. במהלך המסע סיפר דאגלס לאמילי על חלק מתאונותיו של דונלד והיא החלה לצחוק, מה שהדהד דרך הצינורות מאחורי דונלד. דונלד המעוצבן עצר את הרכבת, וביקש להתחלף עם דאגלס. תוך שהמשיכו בדרכם החל דונלד לספר לאמילי על תאונותיו של דאגלס עד שדאגלס עצר את הרכבת במעלה גבעת גורדון ודרש שהוא ואחיו יתחלפו בחזרה. תוך ששני התאומים היו מנותקים מהרכבת ועסוקים בלריב ולהתנגש האחד בשני, אמילי נותרה כשניסתה לתמוך ברכבת בכוחות עצמה. השניים איחרו להבחין שאמילי והרכבת הידרדרו בחזרה לתחתית הגבעה - כדי להחמיר את המצב, כשדאגלס התנגש בדונלד נפל גוש פחם מתוך קרון העזר שלו ויצר כדור שלג אדיר שהפיל את אמילי מהמסילה. מיד החלו דונלד ודאגלס להתווכח באשמת מי נגרמה התאונה עד שאמילי התערבה וגערה בשניהם על התנהגותם הדבילית. לאחר שהארווי פינה את אי הסדר דחפו שני התאומים את הרכבת ממאחור בעוד אמילי משכה אותה, והם הגיעו לוויקרסטאון ללא כל בעיות נוספות.

אישיות

דונלד ודאגלס הם קטרים תאומים ממוצא סקוטי. השניים מעשיים, רגזניים, מתגאים ומיושבים בדעתם. עם זאת, למרות בגרותם הם נהנים לעולל מעשי קונדס, ובעבר היו נוהגים להתחזות האחד אל השני. לוחיות הנושאות את שמותיהם הוצמדו אליהם ספציפית כדי לשים קץ להתחזויות.

דונלד ודאגלס הם עובדים מוכשרים עד מאוד בעלי ביצועים טובים, ומטפלים היטב בכל משימה. הם מסוגלים לחלוטין להיות תקיפים עם קטרים גדולים אחרים דוגמת גורדון והנרי, ואף הקרונות הטורדניים יודעים שאין כדאי להם לנסות עליהם תעלולים. כמו כן רגילים דונלד ודאגלס לתנאי חורף סוערים. הם סוקרים את קווי הרכבת ומפנים את השלג מפניהם ככל יכולתם, תוך שהם מחוברים גב אל גב עם קרון לפועלים באמצע קרונות העזר שלהם. שני התאומים מבצעים עבודות בהיקף רחב בקו הראשי ובקווי השלוחה של דאק ושל אדוארד. הם מסוגלים להנות מבדיחתו של כל קטר אחר. בין השניים נוטה דונלד להיות הבדרן הנחמד וההומוריסטי, בעוד דאגלס הוא החכם, מהיר החשיבה והרגוע יותר. שניהם מפגינים שֶׂכֶל רב ולרוב הצמד יוצאים הצוחקים אחרון, ולעתים קרובות יותר שומרים על הרמה המוסרית הגבוהה. עם זאת אין פירוש הדבר שהם לא מסוגלים להיות זחוחים במעט כשקטר אחר מקבל את העונש המגיע לו.

דונלד ודאגלס שונאים להיות מופרדים האחד מהשני, אך בדומה למרבית התאומים הם נקלעים תכופות לריבים בין עצמם. כמו כן, לדונלד ולדאגלס הייתה בעבר סלידה עזה מקטרי דיזל. עם זאת, לאורך הזמן החלה סלידתם מהדיזלים להתרכך ונדמה כי הם התרגלו לחבריהם מונעי הדיזל.

מפרט טכני

בסיס

דונלד ודאגלס מבוססים על קטרי המשא מסוג McIntosh 812 של מסילת קלדוניאן, בעלי סידור הגלגלים 0-6-0. עם זאת, במציאות מספריהם היו משייכים אותם לתת-הסדרה 652.

צבע

על פי המתואר בספרי "סדרת הרכבות" היו דונלד ודאגלס צבועים שחור מאז בנייתם, והם הגיעו אל האי כשהיו צבועים בצביעת המשא השחורה של חברת "בריטיש ריילווייז" עם פסים אדומים ולבנים על קרונות העזר שלהם. הם נשארו בצביעה זו (עם תוספת מספרים בצבע צהוב עם מסגרות אדומות על קרונות העזר שלהם) עד שהוחלט כי שני הקטרים יורשו להישאר, והשניים ביקשו להיצבע מחדש בצביעה התכולה של המסילה הצפון-מערבית עם פסים אדומים וצהובים. הם כביכול אוהבים את הצבע היות והוא מזכיר להם את מסילת קלדוניאן, שם רבים מהקטרים שעבדו לצידם היו צבועים בגוון כחול דומה. באותה העת קיבלו גם לוחיות אדומות הנושאות את שמותיהם בכתב זהוב.

בספרי "סדרת הרכבות" לדונלד ולדאגלס שתי לוחיות בנאים על צדדי תאי הנהג שלהם.

בסדרת הטלוויזיה הגיעו התאומים בצביעה השחורה של "בריטיש ריילווייז", והם מעולם לא נצבעו אחרת.

המסילה הצפון-מערבית
תומסאדוארד/אדיהנריגורדוןג'יימספרסיטובידאקדונלד ודאגלסאוליברדייזיבוקובֶּרפיפ ואמה