FANDOM

"כן! דיזל יכול לקבל '10' על עקיפות ועל שימוש בכוח. הקטר האכזר ששונא קטרי קיטור!"
— תומס לגורדון, "תומס ומסילת הקסמים"

Diesel10CGIpromo2
דיזל 10

דגם: BR Class 42 "וורשיפ"
מעצב: בריטיש ריילווייז
בונה: מפעלי סווינדון
סידור גלגלים: Bo-Bo
מהירות מירבית: 90 מייל לשעה

דיזל 10 (באנגלית: Diesel 10) הוא קטר דיזל מרושע. לדיזל 10 תפסן הידראולי בעל תחושה למחצה המותקן על גגו, אותו הוא כינה בעבר "פִּינצ'י" ("Pinchy").

ביוגרפיה עריכה

דיזל 10 היה בסודור לפני זמן רב, וגרם בעיות לקטרי הקיטור. הוא רדף אחרי ליידי - הקטר הנקבי האחראית לקיומו של סודור - וגרם לה להתרסק. בשנים שלאחר מכן הסתיר ברנט סטון את ליידי מפניו, והתעקש לנסות להחזירה למצב תקין על אף שהתקשה.

שנים רבות לאחר מכן חזר דיזל 10 בכוונה להשמיד את ליידי לנצח. הוא הביא עמו שני עוזרים, ספלאטר/ספוטר ודודג', שנוכחו בסביבתו כשהוא גיבש תוכניות. דיזל 10 הופיע לראשונה בסרט כשדהר על פני תומס וגורדון בתחנת קילאבאן. יתר על כן, הוא פיזר אבקת התעטשות בכל רחבי סככות טידמת' על מנת לגרום לרוח ממדחפיו של הרולד לפזרה לכל הכיוונים. דיזל 10 כמעט ולא הצליח בתוכניותיו - מר כרטיסן גרם ל-"פִּינצ'י" להשליכו בבטחה לעבר שקי קמח, ובמהלך נאום על "איך להפסיק להיות טיפש" גרם דיזל 10 למתקן העמסת פחם לפרוק עליו את תכולתו.

בהמשך ניסה לדחוף את ג'יימס ואת ג'וניור לתוך בור ההתכה שהיה מאחוריהם במפעלי הברזל. עם זאת השתמש ג'וניור באבק הזהב האחרון שנותר לו כדי להביאו ואת ג'יימס אל מר כרטיסן.

בעזרת פחם מיוחד מסודור הצליח ברנט סטון להחזיר את ליידי לחיים. דיזל 10 היה נחוש בדעתו להתקיפה, אך איבד את עזרתם של ספלאטר ושל דודג'. ברנט, ליידי ותומס נרדפו על ידי דיזל 10 על גבי גשר מסוכן. הגשר קרס במרכזו, ובעוד שתומס וליידי הצליחו לעבור בבטחה, דיזל 10 היה גדול מדי ונפל לתוך דוברה שעברה בנהר שלמטה.

התעלומה היא כיצד חזר דיזל 10 לסודור. סביר שסר טופהם האט החליט לתת לו הזדמנות נוספת.

בספיישל "קראו לכל הקטרים!" עבד דיזל 10 במגרש הגרוטאות, והעמיס ברזל חלוד לקרונות משא בעזרת "פינצ'י". תומס ופרסי רעדו מפחד כשראו שהוא חזר.

תומס ומייביס עברו בכל רחבי האי כדי להזמין את קטרי הקיטור והדיזל למפגש במפעל הפחם, על מנת לארגן פרויקט עבודה משותף לבניית נמל התעופה של סודור בעוד מועד.

בניית נמל התעופה כמעט שהסתיימה, כשלפתע קרס מגדל, מה ששבר את מסלול ההמראה והנחיתה וחסם את מסילות הברזל. היות והארווי היה רחוק מדי מן האזור כדי לפנות את המסילה החליט תומס לקחת סיכון ולבקש את עזרתו של דיזל 10. לאחר ששכנע את איובו לשעבר שלעזור לשאר הקטרים יוכל היה להוכיח את יעילותו, חזר תומס עם דיזל 10 לשם פינוי המסילות.

בספיישל "התגלית הגדולה" היה דיזל 10 בין קטרי הדיזל שהמתינו במחצבה לשמוע אם תומס נמצא במהלך הימים לפני פתיחתה מחדש של גרייט ווטרטון.

בסוף הספיישל "הצלה מהאי מיסטי", ללא ידיעתם של קטרי הקיטור, עמד דיזל 10 על גשר ואיים עליהם כשהשקיף על מרכז החיפוש וההצלה.

בספיישל "יום הדיזלים" הסית דיזל 10 את פרסי לעזור לו להשתלט על מוסך הקיטור. כשפרסי הסתכסך עם תומס, דיזל 10 ניצל אותו על מנת לשפץ את מוסך הדיזל. לאחר ששכנע את תומס לנסוע למוסך הדיזל הוביל פרסי את דיזל 10 ואת שאר הדיזלים למוסך הקיטור. כשהם הגיעו בגד דיזל 10 בפרסי והשתלט על מוסך הקיטור. ההומור הקומי שהיה בולט אצלו בסרט "תומס ומסילת הקסמים" לא דעך. למשל, כשהוא נכנס למחסנו נסגרו עליו הדלתות בטרם עת והוא נתקע לשניות מעטות לפני שהצליח להיכנס כהלכה.

כשפרסי נסע למוסך הקיטור כדי להציל את תומס ראה פרסי שגיצים שיצאו מ-"פִּינצ'י" גרמו לשריפה במחסן הראשי. לאחר שהציל את תומס וכיבה את האש הוביל פרסי את קטרי הקיטור למוסך הקיטור. לאחר ריב קצר בין הקטרים הגיע המפקח השמן. פרסי סיפר לו שקטרי הדיזל הזדקקו למוסך דיזל חדש, ולכן עבדו קטרי הקיטור והדיזל ביחד על מנת לבנותו מחדש.

כיום מנהל דיזל 10 את מוסך הדיזל, אך דֶן ודארט מחליפים את דיזל 10 בהיעדרו.

בעונה השבע עשרה גנב דיזל 10 קישוטי חג המולד מחבורת קטרי הקיטור בסככות טידמת' עם עזרתו של פקסטון, בחושבו שאף אחד לא אהב קטרי דיזל. באותו אחר הצוהריים, פרסי תפס אותו כשגנב את הקישוט האחרון ורדף אחר הקטר הרשע בניסיון להחזיר את הקישוטים, עם עזרה מחבריו. לאחר גניבת הקישוטים אמר פקסטון לדיזל 10 שסר טופהם האט נתן להם קרון מלא בקישוטים בעבור מוסך הדיזל. לבסוף החליט דיזל 10 להחזיר את הקישוטים לקטרי הקיטור, אף שרובם נמחצו על ידי "פִּינצ'י".

אישיות עריכה

דיזל 10 הוא "מפלץ" מרושע, ערמומי ופסיכוטי. הוא מתעב קטרי קיטור באופן מוחלט, וכינה אותם בשמות כמו "קומקום" ו-"גרוטאה". הוא קטר הדיזל החזק ביותר בסודור, אך לא הגדול ביותר. וכוחו נאכף על ידי התפסן המקולקל שלו, "פִּינצ'י". הוא יכול להשתמש בו, ואף לפסל בעזרתו.

מפרט טכני עריכה

בסיס עריכה

דיזל 10 הוא קטר דיזל מדגם BR Class 42 "וורשיפ" עם תוספת בלתי רגילה של תפסן הידראולי.

צבע עריכה

דיזל 10 צבוע בצבע זית עם פסים שחומים.

טריוויה עריכה

  • על פי האתר "החיים האמיתיים של תומס הקטר", התפסן ההידראולי של דיזל 10, "פִּינצ'י", הוא שינוי בלתי-חוקי. בנוסף לסיבות אחרות, הוא חורג מהגבלת הגובה המירבית של רכבות בבריטניה.
  • באחת הגרסאות המקורייות של תסריט הסרט "תומס ומסילת הקסמים", "פִּינצ'י" הייתה אמורה להיות מוסתרת מתחת לגגו של דיזל 10. תכונה זו נשארה בספר "דיזל 10 פירושו צרות".
  • דיזל 10 הופיע רק בספיישלים ובסרטים עד העונה השבע עשרה, שם הוא הופיע בפרק טלוויזיוני בפעם הראשונה.
  • דיזל 10 מעולם לא נראה מושך קרונות מכל סוג.
  • בסרט "תומס ומסילת הקסמים", ההתייחסות אל דיזל 10 היא רק בכינוי "דיזל", פרט לסצנת הופעתו הראשונה והסצנה שבה מר כרטיסן מסביר לבילי דו-נוצות מדוע הוא יוצא לסודור.
  • רבים טענו כי שמו של דיזל 10 נבע מהעובדה שהוא היה קטר הדיזל העשירי שהופיע בסדרת הטלוויזיה, אך בריט אולקרופט אמרה שהשם "סתם עלה בראשה".
  • מ-"קראו לכל הקטרים!" ואילך, לדיזל 10 היה מרווח ביו פניו לבולמי זעזועיו. ככל הנראה, הוא קצת גבה, וצינור הבלימה שלו הוסר.
  • במושגי אמנות מוקדמים, שמו של דיזל 10 היה כתוב על צדדיו. בנוסף לכך, התפסן שלו היה קטן יותר, הזרוע שלו הייתה בנויה בצורה אחרת, והיו לו שלושה צינורות בלימה, כשלדגם האחרון היה רק אחד.

ציטוטים עריכה

  • דיזל 10: זוזו מהדרך! יש לי כאן עניין לא גמור, ואני רוצה לסיים אותו מהר!
  • גורדון: דיזל 10 חזר! הו!
  • תומס: כן! דיזל יכול לקבל '10' על עקיפות ועל שימוש בכוח. הקטר האכזר ששונא קטרי קיטור!

- הופעתו הראשונה של דיזל 10, "תומס ומסילת הקסמים" (גרסה עברית רשמית)

  • תומס: הוא [סר טופהם האט/אדון מגבעת] אומר שאם נעבוד קשה, הוא לא יצטרך שדיזל יעזור לנו.
  • דיזל 10: לעזור לכם? [צחוק מרושע] אתם תמיד תצטרכו עזרה. בגלל שקטרי קיטור הם גושי מתכת פחדנים, עקומים, שיצאו מכלל שימוש, שלא מסוגלים לפגוע בזבוב!
  • ג'יימס: זה לא נכון!
  • דיזל 10: זה כן נכון!
  • ג'יימס: לא נכון!
  • דיזל 10: כן נכון! אני חזרתי כדי למצוא 'קטרית' שנעלמה [ליידי].
  • תומס: מה?
  • דיזל 10: אני אשמיד אותה, ואשלוט בכם, ואז מה שישאר מכם זה גרוטאות! נכון, פִּינצ'י? [צוחק ועוזב]
  • תומס: בריון! רשע אחד! אנחנו קטרים מאוד מועילים! אתה לא תשלוט בנו, ולא תשמיד אותה! לא ניתן לך! גם לא אדון כרטיסן. אני נוסע להביא אותו עכשיו!
  • ג'יימס: איזו 'קטרית' נעלמה?

- דיזל 10 מאיים על תומס ועל ג'יימס, "תומס ומסילת הקסמים" (גרסה עברית רשמית)

  • קומקום! חתיכת פח! [נופל מהגשר] גרוטאה! [נוחת בדוברה מתחת לגשר]

- דיזל 10 נופל מהגשר, "תומס ומסילת הקסמים" (גרסה עברית רשמית)

  • בסדר, אני אעזור!

- דיזל 10 מקשיב לתומס בנוגע לנמל התעופה, "קראו לכל הקטרים!" (תרגום חופשי)

  • אתם תצחקו על תחתיות הדוודים שלכם בקרוב, קטרי קיטור טיפשיים.

- דיזל 10, "הצלה מהאי מיסטי", מבשר על שובו המתקרב בסרט "יום הדיזלים" (תרגום חופשי)

המסילה הצפון-מערבית