FANDOM

MainHenryCGI
הנרי

מספר: 3
סוג: LMS Stanier "Black 5" 4-6-0 עם קרון עזר "פאולר", במקור שילוב בין GNR Ivatt Class C1 ו-LNER Gresley Class A1/A3 4-6-0
מעצבים: סר טופְּהם הַאט הראשון וסר ויליאם סטנייר
סידרו גלגלים: 4-6-0, במקור 4-6-2
הגעה לסודור: 1922

הנרי (באנגלית: Henry) הוא קטר נוסעים/משא ירוק בעל קרון עזר העובד בקו הראשי של המסילה הצפון-מערבית. במקור היה הנרי אב טיפוס כושל והזדקק לפחם מיוחד מוויילס על מנת לשפר את ביצועיו. לאחר שנקלע לתאונה בעת הובלת הרכבת "הדג המעושן המעופף" עבר הנרי שיפוץ מקיף והוא נבנה מחדש.

ביוגרפיה

הנרי נבנה בסביבות 1919, זאת באמצעות תוכניות אשר נגנבו מסר נייג'ל גריזלי. הנרי נבנה כמעין הכלאה בין סוגי הקטרים GNR/LNER Class A1 ו-GNR C1 Atlantic. למרות עיצובו הכושל, הוא נמכר לסר טופְּהם הַאט, שהיה נואש לקטר, ב-1922. הנרי גרם למפקח השמן הרבה בעיות כשהוא הגיע לראשונה לסודור. הנרי היה מנופח, שהה בתוך מנהרה, וסירב לצאת ממנה, בטענה כי הגשם היה הורס את צבעו. לאחר מספר ניסיונות כושלים להוציא אותו, הוא נכלא במנהרה עד שגורדון התקלקל במהלך הסעת הרכבת המהירה. משום שאדוארד לא יכל להזיז את הרכבת בכוחות עצמו, המפקח השמן הציע להוציא את הנרי מהמנהרה כדי לעזור. עם עזרתו של אדוארד, הוא והנרי החזירו את הרכבת בשלום.

פעם, הנרי נשלח כדי לפנות חסימה במנהרה, אך כשהוא נכנס, פיל דחף אותו החוצה. הפועלים נתנו לפיל קצת מים, אך הנרי הפחיד אותו, מה שגרם לו להתיז עליו מים. לאחר שגורדון וג'יימס סבלו מהשפלות משלהם, שלושת הקטרים הגדולים פתחו בשביתה. המפקח השמן לא הרשה את הדבר, ונעל אותם בסככה לימים רבים. אבל, הם שוחררו לאחר שהבטיחו לעבוד במרץ.

מערכותיו של הנרי החילו להתקלקל, בשל פגמי עיצוב ו"מחלות" מהן הוא סבל בתוך המנהרה. הנרי פיתח בעיות לחץ קיטור, עליהן הוא התלונן ללא הרף. עם זאת הוא מצא קצת אהדה, במיוחד כשהדבר גרם לו להתעקב. סוף סוף התחיל המפקח השמן לחקור את הדבר. המסיק של הנרי סיפר לו על רכישת פחם מוויילס. כשהפחם הוולשי הגיע השתפר תפקודו של הנרי באופן מהותי, עד כדי היותו בר השוואה לגורדון.

הנרי המשיך לפעול על פחם ולשי, עד שנקלע לתאונה עם רכבת משא תוך שהוביל את רכבת הדגים "הדג המעושן המעופף". הנרי נשלח למוסך קרו בשנת 1935, ונבנה מחדש כקטר מסוג 5MT של סטנייר. לאחר שובו גרם לגורדון לחוש קנאה. בהמשך לימד הנרי את גורדון וקבוצת בנים צעירים באמצעות צפירה והתעטשות.

כשגורדון התחיל להיכנס לדיכאון, הנרי סתם הקניט אותו ואמר לו שהוא צריך ניקוי, וזה היה מרגש אותו. כדי לשמח את גורדון, המפקח השמן ביקש מאחיו של גורדון, פליינג סקוטסמן, לבוא לביקור בסודור. הנרי קינא בעובדה שהיה לאורח קרון עזר נוסף. דאק הציע להנרי שישה קרונות עזר. הנרי התרגש והסכים, אך בסוף נראה טיפשי כאשר הוא גילה שהם מלאים בבוצת דוד.

הנרי הצטייר כחובב טבע, והמקום האהוב עליו הוא היער. בשל אהבתו ליער, הוא עזר בשטילת עצים לאחר שסערה החריבה את היער, ואף עזר לפועלים לקצץ את העצים שהפריעו למסילה. לעתים, היו להנרי רגשות לעצים, והוא אף ניסה למנוע את כריתות עץ הברוש ו"עץ המשאלות".

הנרי התגורר באי סודור להרבה שנים. הוא לא מוכן להיות בשום מקום אחר, ואוהב כל חלק מהאי. בדרך כלל הוא מחונך, אך לפעמים הוא יהיר ושווא. הוא אוהב להקניט את הקטרים הצעירים, כמו פיטר סם וג'יימס. הנרי חרוץ, והוא שואף להיות קטר מועיל ולגרום גאווה למפקח השמן.

אישיות

הנרי לרוב מתנהג כהלכה, אך לפעמים יהיר. הנרי חרוץ בליבו, אך התקפי ה"חולי" שלו מפריעים לעבודותיו. ההתקלקלויות שלו כמעט תמיד קשורות לדוּד שלו בצורה כלשהי.

בסדרת הטלוויזיה הוצג הנרי עם אישיות אדיבה ועדינה יותר בהרבה. הוצג שהוא בעל אהבה לטבע כפי שהוכח בפרק "היער של הנרי". אישיות זו המשיכה לשמש גם בעונות החדשות יותר, ומעת לעת הוצג הנרי גם כמעין פעיל סביבתי, היות והוא ניסה למנוע את כריתות עץ האורן הגבוה ו"עץ המשאלות".

בעונות החדשות יותר מוצג הנרי כקטר "לא בהיר" במיוחד ואף דאגן, כפי שתואר במספר פרקים. אישיות דאגנית זו שימשה גם בסרט הקצר "ההרפתקה מתחילה", ובכך נוצר ניגוד מוחלט לגרסה המקורית של "הסיפור העצוב של הנרי". מעת לעת הוצג שהוא היה מצוברח או הַבלִי ויהיר אך מאושר, חזק וחריף מוח, באופן דומה לעונות הקודמות.

מפרט טכני

אב טיפוס

ההיסטוריה של הנרי יוצאת מן הכלל. הוא נבנה מתוכניות כושלות שנוצרו עבור סוג A1 של סר נייג'ל גריזלי. התוכניות נגנבו מגריזלי על ידי חברה מתחרה. התוצאה הייתה הכלאה בין קטרי GNR A1 Pacific ו-GNR C1 Atlantic, עם סידור גלגלים 4-6-0. בגרסה זו, הנרי פיתח בעיות ביצועים בשל פגמי עיצוב, אשר נוצרו תוך כדי שהותו במנהרה. הנרי לא יכל לתפקד בצורה תקינה, ולא הצליח לצבור די חום כדי להשיג לחץ קיטור מספק. תא הבעירה שלו היה קטן מדי.

בעצה מהמסיק של הנרי, המפקח השמן הזמין פחם איכותי מויילס, מה שגרם לשיפור מהותי בביצועים של הנרי. כאשר הנרי סבל בתאונה מנזקים חמורים, הוא נשלח למוסך קרו, ושודרג לקטר 5MT "בלאק פייב" של סטנייר, עם סידור גלגלים 4-6-0.

צביעה

הנרי צבוע בצביעה הירוקה של המסילה הצפון-מערבית עם פסים אדומים וצהובים. המספר '3' צבוע על צידי קרון העזר בצבע צהוב. במקור היה הנרי צבוע ירוק LNER, אבל נצבע מחדש בכחול NWR עם פסים אדומים וצהובים בסוף הספר "שלושת קטרי הרכבת" ונשאר כך עד התחלת הספר "קטרים בעייתיים". בסיפור "הנרי והרכבת המהירה", הוא נצבע אדום כתמתם כשכבת יסוד בטרם הוחזר צבעו הירוק הרגיל.

טריוויה

  • הנרי הופיע ב"סדרת הרכבות" יותר מכל קטר אחר, והופיע הן במרבית הספרים והן במרבית הסיפורים הבודדים.
  • בסיפור השנתי מ-1997, "זה חג שכולו שמח", התגלה כי שם הנהג של הנרי היה טד. אולם, בסיפור המגזין, "הנרי עוזר", הנהג של הנרי הוא אולד ביילי.
  • הדגם של אודרי של הנרי היה בעייתי בדיוק כמו הדמות: הוא אף פעם לא עָבַד כמו שצריך. לבסוף, הדגם בוטל, אך לעולם לא הוחלף.
  • בעונה השבעה עשר, הנרי קיבל פנסים קדמיים ואחוריים קבועים.
  • מסיבה כלשהי, על אף שבעיית הפחם המיוחד של הנרי כבר תוקנה בסוף העונה הראשונה, נעשה שימוש חוזר בנטייה זו בעונות חדשות יותר. הדבר הופסק בספיישל "מלך המסילה" כשגורדון שאל את טובי אם הנרי שוב הזדקק לפחם מיוחד, וטובי הצהיר שהבעיה תוקנה "לפני הרבה שנים".
  • אף חברת צעצועים מעולם לא ייצרה נוסח של הנרי במתכונתו המקורית.
  • המדבב מרטין שרמן אמר בראיון עם אתר המעריצים "האי סודור" שהוא נבחן במקור לתפקידו של הנרי, אבל הוא לא קיבל את התפקיד.

המסילה הצפון-מערבית
ביל ובןהארוויאמיליפרגוסארתורמרדוקמוֹלינווילרוזיויףביליסטנליהאנקפלורהויקטורצ'ארליבַּאש ודאשפרדיננדסקראףבלפורטרטימותימריוןגליןראייןרֶבֶּקהניהדיזלמייביסדרקדיזל 10ארי ובֶּרטסולטידניסדֶןדארטסידניפקסטוןנורמןפיליפהוגופליןוינסטוןסטפורד