FANDOM

IsraeliEngine

ערך זה עוסק במוצר אחד או יותר שמעולם לא הופצו בישראל (לעת עתה), או כאלה שדבר קיומם בגרסה מקומית אינו ידוע בוודאות. אי לכך, שמות, ציטוטים או מידע נוסף בגרסה העברית הרשמית מן הסתם לא יתאמו בדיוק את המידע המופיע להלן.

TheRailwaySerieslogo
סדרת הרכבות
The Railway Series
איורים

ויליאם מידלטון (לשעבר)
רג'ינלד פיין
קלרנס רג'ינלד דאלבי
ג'ון תיאודור קני
גאנוור ופיטר
אדוארדס

קלייב ספונג
סטיבן לינגס

שנת הוצאה

1945-2011

הוצאה

אגמונט
היינמן יאנג בוקס
רנדום האוס בוקס
ליטל פופס

סדרת הרכבות (באנגלית: The Railway Series) היא סדרת ספרי סיפורת המתמקדת בחברות הרכבות שעל האי האגדי סודור. הספרים נוצרו על ידי הכומר ו. אודרי, שכתב את הסיפורים הראשונים בשנת 1943. אודרי כתב עשרים ושישה ספרים בין השנים 1945 ו-1972. שישה עשר ספרים נוספים נכתבו על ידי בנו, כריסטופר אודרי. הספר האחרון בסדרה יצא לאור בשנת 2011.

לימים שימשו הסיפורים והדמויות ליצירת סדרת הטלוויזיה "תומס הקטר וחברים", בה חלק ניכר מהספרים והסיפורים עובדו לפרקי טלוויזיה מלאים.

היסטוריה עריכה

סביר להניח שמקורות הסדרה נעוצים בילדותו של וילברט אודרי, בהאזינו לקטרי קיטור מקומיים שהתאמצו במעלה השיפוע התלול במסילת גרייט וסטרן. אודרי הבחין בכך שהם השמיעו רעשים שיצרו את הרושם שהם שוחחו ביניהם. מבחינת אודרי נוצר הרושם שלכל קטר הייתה אישיות משל עצמו.

בשנת 1943 חלה בנו הצעיר של אודרי, כריסטופר, במחלת החצבת במהלך שיאה של מלחמת העולם השנייה. במטרה לבדר את בנו שהיה מרותק למיטה, סיפר וילברט סיפורים על קטרי רכבת מדברים בשמות אדוארד, גורדון והנרי. כריסטופר ביקש אחידות בין כל פעם שהסיפורים סופרו מחדש, ולכן וילברט כתב אותם. אודרי לא שלח את סיפוריו להוצאה לאור עד לשכנועים רבים מבני משפחתו, ובשנת 1945 יצא לאור הספר "שלושת קטרי הרכבת".

בין השנים 1948 ו-1972 כתב אודרי כותר חדש מדי שנה. הסיפורים עברו שבעה מאיירים שונים: ויליאם מידלטון, רג'ינלד פיין, קלרנס רג'ינלד דאלבי, ג'ון תיאודור קני, גאנוור ופיטר אדוארדס, וקלייב ספונג. אודרי קיבל מכתבים מעובדי רכבת שהקריאו את הסיפורים לילדיהם או לנכדיהם. העובדים שיבחו את רמת המציאותיות בספריו. כמעט כל סיפור בסדרה התבסס על אירוע אמיתי שאירע לקטר כלשהו, במקום כלשהו ובמועד כלשהו.

על אף שאודרי "פרש" בשנת 1972 יצאו לאור שנתונים המבוססים על הסדרה. בשנת 1983 החליט כריסטופר אודרי, שכתב מאמרים לכתבי עת בנושא רכבות, להמשיך את דרכו של אביו. לאחר שהוא קיבל השראה מסיפור שסופר על ידי נהג קטר במסילת נין ואלי, הוא כתב את הספר "קטרים רבי תועלת". בית ההוצאה לאור, קיי ו-וורד, שהיו להוטים להוציא לאור חומר חדש במקביל לעיבוד העתידי לטלוויזיה, אישרו את הספר החדש. כריסטופר הוציא כותרים חדשים ב-"סדרת הרכבות" באופן עקבי עד לשלהי שנות התשעים.

במהלך תחילת שנות ה-2000 לא התבקש כריסטופר לכתוב כותרים חדשים למרות הפופולריות של סדרת הטלוויזיה. לא היה זה עד שנת 2007 כשסוף סוף הוא יכול היה להוציא לאור כותר חדש. ארבע שנים לאחר מכן, לכבוד יום הולדתו המאה של אביו, הוא הוציא לאור את הספר "תומס וחבריו". היה זה הספר הראשון בכל הסדרה שסופו צויין בכתב בגופו. בהקרנת הבכורה של הספיישל "סיפור האמיצים" (בישראל: "סיפור על אומץ") בכיכר לסטר שבלונדון, אַלף פורטנם, האלמן של הילרי פורטנם המנוחה, אמר כי כריסטופר אודרי סיים עם הסדרה.

ספרים שכתב הכומר ו. אודרי עריכה

  1. שלושת קטרי הרכבת - אדוארד, הנרי וגורדון עוברים מספר הרפתקאות.
  2. תומס הקטר - קטר עיתוק מנסה לקבל כבוד.
  3. ג'יימס הקטר האדום - ג'יימס מסתבך בבעיות ומנסה לפצות על טעויותיו.
  4. שובו של תומס הקטר - החיים בקו השלוחה של תומס רחוקים מלהיות משעממים.
  5. קטרים בעייתיים - כשהקטרים הגדולים פותחים בשביתה, מוכנס פרסי כדי להביא סיוע.
  6. הנרי הקטר הירוק - הנרי מתגבר על מחלותיו כדי להוכיח את חוזקו.
  7. טובי קטר הטראם - טובי ניצל על ידי המפקח השמן לאחר שמסילת הרכבת הקלה שלו נסגרת.
  8. גורדון הקטר הגדול - גורדון מכין את עצמו בזמן לקראת ביקור מלכותי.
  9. אדוארד הקטר הכחול - אדוארד מזדקן, אבל מוכיח שהוא עדיין שופע חיים.
  10. ארבעה קטרים קטנים - סיפורם של קטרי מסילת סקארלווי העובדים בצוותא כדי לתפעל את הקו.
  11. פרסי הקטר הקטן - לפרסי נמאס לקבל פקודות, והוא מקבל הזדמנות לזרוח כשתומס זקוק לעזרה.
  12. שמונת הקטרים המפורסמים - הקטרים, שכבר זכו לפרסום בזכות הרפתקאותיהם, נוסעים לאנגליה, אבל תומס כמעט מפחית מהכיף של הטיול.
  13. דאק וקטר הדיזל - קטר דיזל זדוני גורם לבלבולים ומאשים את דאק.
  14. הקטר הקטן והישן - סקארלווי חוזר ומגלה שדברים השתנו במסילתו הקטנה.
  15. הקטרים התאומים - שני קטרי משא סקוטיים תאומים עם כוונות טובות גורמים לבלבול במגרש.
  16. קטרי קו השלוחה - תומס נקלע לתאונה, וקרונוע דיזל נקבי עצלנית בשם דייזי מגיעה.
  17. הקטר הישן והאבירי - קטרי מסילת סקארלווי מתכוננים לקראת שובו של רנייאס.
  18. סְטֶ‏‏פּני קטר ה-"בלובל" - סְטֶ‏‏פּני של מסילת בלובל מגיע לביקור בסודור.
  19. קטרי הרים - אנו פוגשים את קטרי מסילת קולדי פל, ולורד הארי מפצה על תאונה טיפשית.
  20. קטרים ישנים מאוד - סקארלווי ורנייאס נזכרים בימים עברו וחוגגים את יובל המאה שלהם.
  21. קטרי הקו הראשי - גורדון וג'יימס מסתבכים בתקלות טיפשיות, בעוד אדוארד מפתיע את כולם.
  22. קטרי המסילה הקטנה - שלושה קטרים חדשים מגיעים לסודור כדי לנהל מסילת סחורה ברוחב צר.
  23. קטרים בעלי יוזמה - רכבות בהינע דיזל אמנם נוחלות הצלחה ביבשת, אבל בסודור המצב הפוך לחלוטין.
  24. אוליבר הקטר המערבי - קטר שובב של מסילת גרייט וסטרן מסתבך בבעיות.
  25. דיוק הקטר האבוד - פיטר סם וסר הנדל נזכרים בימים עברו, בעוד חיפוש מתחיל בעקבות קטר ישן.
  26. קטרי הרכבת הקלה - פרסי ותומס עוברים הרפתקאות, בעוד מייביס גורמת לצרות.

לימים לוקטו הכותרים הנ"ל לספר בשם "תומס הקטר: האוסף המלא".

ספרים שכתב כריסטופר אודרי עריכה

  1. קטרים רבי תועלת - הקטרים כבר לא הופיעו בספרים למשך שנים, אך הדבר אינו אומר שהחיים בסודור משעממים.
  2. ג'יימס וקטרי הדיזל - ג'יימס לומד לקח על הסכמה לקבל קטרי דיזל.
  3. קטרים קטנים ונהדרים - סר הנדל אינו בהכרח הרוח החיה של מסילת סקארלווי, כפי שמוכיחים פיטר סם ודאנקן.
  4. עוד על תומס הקטר - תומס ופרסי נכנסים למריבה לאחר תאונה.
  5. גורדון הקטר המהיר - גורדון מנסה להוכיח שהוא מסוגל לנסוע מהר, ואנחנו פוגשים בפיפ ובאֶמה.
  6. טובי, קרונות משא וצרות - סדרת אירועים משאירה את פרסי ואת טובי בתפעול קו השלוחה.
  7. תומס והתאומים - תומס פוגש את ביל ובן בקו השלוחה של אדוארד.
  8. ג'וֹק הקטר החדש - קטר חדש ויהיר בשם ג'וֹק מתחיל לעבוד במסילת ארלסדייל.
  9. תומס ותערוכת הרכבת הגדולה - תומס נוסע לתערוכת רכבות מפוארת ביבשת.
  10. תומס שב הביתה - הרפתקאותיהם של פרסי, טובי ודייזי בזמן שתומס שוהה באנגליה.
  11. הנרי ורכבת האקספרס - הנרי שוב מתחיל לחלות ודורש תיקונים.
  12. וילברט קטר היער - דונלד ודאגלס זקוקים נואשות לעזרה, אם כי גם קטרי קו השלוחה. וילברט מוכנס.
  13. תומס והקטרים של המפקח השמן - הקטרים מתכוננים לקראת השנה החמישים של "סדרת הרכבות".
  14. הקטר הקטן והחדש - קטר חדש נבנה עבור מסילת סקארלווי.
  15. תומס וויקטוריה - המפקח השמן משפץ קרונית נוסעים ישנה בשם ויקטוריה עבור טובי.
  16. תומס וחבריו - יום ההולדת המאה של הכומר ו. אודרי נחגג, ופיפ ואֶמה נהיות לחברות קבועות במסילה של המפקח השמן.

לימים כל הכותרים, מלבד האחרון, לוקטו לספר בשם "תומס הקטר: האוסף החדש".

טריוויה עריכה

  • כמעט כל הסיפורים בספרי הסדרה התבססו על אירועים אמיתיים. בתור חובב רכבות למשך כל חייו, הקפיד אודרי כי סיפוריו יהיו מציאותיים ככל האפשר. כמעט כל דמויות הקטרים התבססו על קטרים מסוגים אמיתיים, וחלק ממסילות הברזל עצמן התבססו באופן ישיר על מסילות אמיתיות באיים הבריטיים.
  • אנדרו לויד ובר רצה להפיק מחזמר על פי "סדרת הרכבות", אם כי הכומר אודרי סירב לתת ללויד ובר את השליטה שהוא רצה. לימים הלחין לויד ובר את "סטארלייט אקספרס" (Starlight Express), והקים את "קבוצת רילי יוזפול" (Really Useful Group), שקיבלה את שמה בהשראת האמרה "קטרים רבי-תועלת" (Really Useful Engines).
  • למעלה מעשרים קטרים אמיתיים נראו והוזכרו בספרי "סדרת הרכבות".
  • בשנת 1973 הוציאה חברת קיי ו-וורד את התרגומים היפניים של עשרים וששת הספרים של אודרי. הסדרה תורגמה על ידי קוובארה סאבורו ושימיזו שויו. גניו קורואיווה פיקח על מושגי הרכבת הטכניים. אולם, ספריו של כריסטופר טרם תורגמו ליפנית.

גלריה עריכה

אוספים מלאים

מארזים

מהדורות ימי שנה לזיכיון "תומס הקטר"

סמלילים לימי שנה

שונות