FANDOM

IsraeliEngine

ערך זה עוסק במוצר אחד או יותר שטרם ראו אור בישראל (לעת עתה), או כאלה שקיומם בגרסה מקומית אינו ידוע. אי לכך, שמות, ציטוטים או מידע נוסף בגרסה העברית הרשמית יהיו מן הסתם שונים מהמידע המופיע להלן.

TheRailwaySerieslogo
סדרת הרכבות
The Railway Series
איורים

ויליאם מידלטון (לשעבר)
רג'ינלד פיין
קלרנס רג'ינלד דאלבי
ג'ון תיאודור קני
גאנוור ופיטר
אדוארדס

קלייב ספונג
סטיבן לינגס

שנת הוצאה

1945-2011

הוצאה

אגמונט
היינמן יאנג בוקס
רנדום האוס בוקס
ליטל פופס

סדרת הרכבות (באנגלית: The Railway Series) הייתה סדרת הספרים שעליה מבוססת "תומס הקטר וחברים".

את הספרים הראשונים כתב הכומר ו. אודרי במטרה לבדר את בנו כריסטופר, שחלה בחצבת. הסדרה המקורית הכילה עשרים ושישה ספרים, ומאז הורחבה לארבעים ושניים על ידי כריסטופר. לאחר הפסקה ארוכה למדי, יצא לאור ספר חדש ב-2007 ועוד אחד ב-2011.

ב-2012 הופצו ארבעת הספרים הראשונים בפורמט דיגיטלי באייטונס בעבור הממלכה המאוחדת. גרסאות שמע של "סדרת הרכבות" הוקלטו במועדים שונים תחת השם "סיפורי הרכבות" (The Railway Stories).

היסטוריה עריכה

סביר להניח כי מקורות הסדרה נעוצים בילדותו של וילברט אודרי, כשהוא האזין לקטרי קיטור מקומיים שהתאמצו במעלה השיפוע התלול במסילת גרייט וסטרן. אודרי הבחין בכך שהם השמיעו רעשים שיצרו את הרושם שהם שוחחו ביניהם. בעבור אודרי היה זה כאילו לכל קטר הייתה אישיות משל עצמו.

בשנת 1943, חלה בנו הצעיר של אודרי, כריסטופר, בחצבת במהלך שיא מלחמת העולם השנייה. במטרה לבדר את בנו שהיה מרותק למיטה, סיפר וילברט סיפורים על קטרים מדברים ששמותיהם אדוארד, גורדון והנרי. כריסטופר ביקש אחידות בין כל סיפור מחדש של הסיפורים, ולכן וילברט כתב אותם. לא היה זה עד לשכנועים רבים מטעם משפחת אודרי שהוא שלח את סיפוריו להוצאה לאור, וב-1945 יצא לאור הספר "שלושת קטרי הרכבת".

בין השנים 1948 ו-1972, כתב אודרי כותר חדש מדי שנה. הסיפורים עברו שבעה מאיירים שונים: ויליאם מידלטון, רג'ינלד פיין, קלרנס רג'ינלד דאלבי, ג'ון תיאודור קני, גאנוור ופיטר אדוארדס, וקלייב ספונג. אודרי קיבל מכתבים מעובדי רכבת שהקריאו את הסיפורים לילדיהם או לנכדיהם. העובדים שיבחו את המציאותיות בספריו. כמעט כל סיפור בסדרה התבסס על אירוע אמיתי שאירע לקטר כלשהו, במקום כלשהו ובמועד כלשהו.

אף על פי שאודרי "פרש" ב-1972, יצאו לאור שנתונים. בשנת 1983, החליט כריסטופר אודרי, שכתב מאמרים לכתבי עת בנושא רכבות, לשאת את הלפיד. לאחר שהוא קיבל השראה מסיפור שסיפר נהג קטר במסילת נין ואלי, הוא כתב את הספר "קטרים רבי תועלת". המוציאים לאור, קיי ו-וורד, שהיו להוטים להוציא לאור חומר חדש במקביל לעיבוד העתידי לטלוויזיה, אישרו את הספר החדש. כריסטופר הוציא כותרים חדשים ב-"סדרת הרכבות" באופן עקבי עד לשלהי שנות ה-90.

במהלך תחילת שנות ה-2000, לא התבקש כריסטופר לכתוב כותרים חדשים למרות הפופולריות של סדרת הטלוויזיה. לא היה זה עד שנת 2007 כשסוף סוף הוא יכול היה להוציא לאור כותר חדש. ארבע שנים לאחר מכן, לכבוד יום ההולדת המאה של אביו, הוא הוציא לאור את הספר "תומס וחבריו". היה זה הספר הראשון בכל הסדרה בו היה כתוב "הסוף" אחרי סוף הספר. בהקרנת הבכורה של הספיישל "סיפור האמיצים" (בישראל: "סיפור על אומץ") בכיכר לסטר שבלונדון, אַלף פורטנם, האלמן של הילרי פורטנם המנוחה, אמר כי כריסטופר אודרי סיים עם הסדרה.

ספרים שכתב הכומר ו. אודרי עריכה

  1. שלושת קטרי הרכבת - אדוארד, הנרי וגורדון עוברים מספר הרפתקאות.
  2. תומס הקטר - קטר עיתוק מנסה לקבל כבוד.
  3. ג'יימס הקטר האדום - ג'יימס מסתבך בבעיות ומנסה לפצות על טעויותיו.
  4. שובו של תומס הקטר - החיים על מסילת השלוחה של תומס רחוקים מלהיות משעממים.
  5. קטרים בעייתיים - כשהקטרים הגדולים פותחים בשביתה, מוכנס פרסי כדי להביא סיוע.
  6. הנרי הקטר הירוק - הנרי מתגבר על מחלותיו כדי להוכיח את חוזקו.
  7. טובי קטר הטראם - טובי ניצל על ידי המפקח השמן לאחר שמסילת הרכבת הקלה שלו נסגרת.
  8. גורדון הקטר הגדול - גורדון מכין את עצמו בזמן לקראת ביקור מלכותי.
  9. אדוארד הקטר הכחול - אדוארד מזדקן, אבל מוכיח שהוא עדיין שופע חיים.
  10. ארבעה קטרים קטנים - סיפורם של קטרי מסילת סקארלווי אשר עובדים ביחד כדי להשאיר את הקו בפעולה.
  11. פרסי הקטר הקטן - לפרסי נמאס לקבל פקודות, והוא מקבל הזדמנות לזרוח כשתומס זקוק לעזרה.
  12. שמונת הקטרים המפורסמים - הקטרים, שכבר זכו לפרסום בזכות הרפתקאותיהם, נוסעים לאנגליה, אבל תומס כמעט מפחית מהכיף של הטיול.
  13. דאק וקטר הדיזל - קטר דיזל זדוני גורם לבלבולים ומאשים את דאק.
  14. הקטר הקטן והישן - סקארלווי חוזר ומגלה שדברים השתנו במסילתו הקטנה.
  15. הקטרים התאומים - שני קטרי משאות סקוטיים תאומים עם כוונות טובות גורמים לבלבול במגרש.
  16. קטרי מסילת השלוחה - תומס נקלע לתאונה, וקרונועית דיזל עצלנית בשם דייזי מגיעה.
  17. הקטר הישן והאבירי - קטרי מסילת סקארלווי מתכוננים לקראת שובו של רנייאס.
  18. סְטֶ‏‏פּני קטר ה-"בלובל" - סְטֶ‏‏פּני ממסילת בלובל מגיע לביקור בסודור.
  19. קטרי הרים - אנו פוגשים את קטרי מסילת קולדי פל, ולורד הארי מפצה על תאונה טיפשית.
  20. קטרים ישנים מאוד - סקארלווי ורנייאס נזכרים בימים עברו וחוגגים את יובל המאה שלהם.
  21. קטרי המסילה הראשית - גורדון וג'יימס מסתבכים בתקלות טיפשיות, בעוד שאדוארד מפתיע את כולם.
  22. קטרי המסילה הקטנה - שלושה קטרים חדשים מגיעים לסודור כדי לתפעל מסילת משאות ברוחב צר.
  23. קטרים בעלי יוזמה - הנעת דיזל אמנם זוכה להצלחה ביבשת המרכזית, אבל בסודור המצב הפוך לחלוטין.
  24. אוליבר הקטר המערבי - קטר גרייט וסטרן שובב מסתבך בבעיות.
  25. דיוק הקטר האבוד - פיטר סם וסר הנדל נזכרים בימים עברו, בעוד שחיפוש מתחיל בעקבות קטר ישן.
  26. קטרי הרכבת הקלה - פרסי ותומס עוברים הרפתקאות, בעוד שמייביס גורמת לצרות.

כותרים אלה לוקטו מאוחר יותר בתור "תומס הקטר: האוסף המלא".

ספרים שכתב כריסטופר אודרי עריכה

  1. קטרים רבי תועלת - הקטרים כבר לא הופיעו בספרים למשך שנים, אך הדבר אינו אומר שהחיים בסודור משעממים.
  2. ג'יימס וקטרי הדיזל - ג'יימס לומד לקח על הסכמה לקבל קטרי דיזל.
  3. קטרים קטנים ונהדרים - סר הנדל אינו בהכרח הרוח החיה של מסילת סקארלווי, כפי שמוכיחים פיטר סם ודאנקן.
  4. עוד על תומס הקטר - תומס ופרסי נכנסים למריבה לאחר תאונה.
  5. גורדון הקטר המהיר - גורדון מנסה להוכיח שהוא מסוגל לנסוע מהר, ואנחנו פוגשים בפיפ ובאֶמה.
  6. טובי, קרונות משא וצרות - סדרת אירועים משאירה את פרסי ואת טובי בתפעול מסילת השלוחה.
  7. תומס והתאומים - תומס פוגש את ביל ובן במסילת השלוחה של אדוארד.
  8. ג'וֹק הקטר החדש - קטר חדש ויהיר בשם ג'וֹק מתחיל לעבוד במסילת ארלסדייל.
  9. תומס ותערוכת הרכבת הגדולה - תומס נוסע לתערוכת רכבות מפוארת ביבשת המרכזית.
  10. תומס שב הביתה - הרפתקאותיהם של פרסי, טובי ודייזי בזמן שתומס שוהה באנגליה.
  11. הנרי ורכבת האקספרס - הנרי שוב מתחיל לחלות ודורש תיקונים.
  12. וילברט קטר היער - דונלד ודאגלס זקוקים נואשות לעזרה, אם כי גם קטרי מסילת השלוחה. וילברט מוכנס.
  13. תומס והקטרים של המפקח השמן - הקטרים מתכוננים לקראת השנה החמישים של "סדרת הרכבות".
  14. הקטר הקטן והחדש - קטר חדש נבנה עבור מסילת סקארלווי.
  15. תומס וויקטוריה - המפקח השמן משפץ קרונית נוסעים ישנה בשם ויקטוריה עבור טובי.
  16. תומס וחבריו - יום ההולדת המאה של הכומר ו. אודרי נחגג, ופיפ ואֶמה נהיות לחברות קבועות במסילה של המפקח השמן.

כל הכותרים, פרט לאחרון, לוקטו מאוחר יותר בתור "תומס הקטר: האוסף החדש".

טריוויה עריכה

  • כמעט כל הסיפורים ב-"סדרת הרכבות" התבססו על אירועים אמיתיים. בתור חובב רכבות למשך כל חייו, הקפיד אודרי כי סיפוריו יהיו מציאותיים ככל האפשר. כמעט כל דמויות הקטרים התבססו על סוגי קטרים אמיתיים, וחלק ממסילות הברזל עצמן התבססו באופן ישיר על מסילות אמיתיות באיים הבריטיים.
  • אנדרו לויד ובר רצה להפיק מחזמר על פי "סדרת הרכבות", אם כי הכומר אודרי סירב לתת ללויד ובר את השליטה שהוא רצה. בהמשך, הלחין לויד ובר את "סטארלייט אקספרס" (Starlight Express), והקים את "קבוצת רילי יוזפול" (Really Useful Group), שקיבלה את שמה בהשראת האמרה "קטרים רבי-תועלת" (Really Useful Engines).
  • למעלה מעשרים קטרים אמיתיים הוזכרו ב-"סדרת הרכבות".
  • בשנת 1973, קיי ו-וורד הוציאו לאור את התרגומים היפניים של עשרים וששת הספרים של אודרי. את הסדרה תרגמו קוובארה סאבורו ושימיזו שויו. גניו קורואיווה פיקח על מושגי הרכבת הטכניים. אולם, ספריו של כריסטופר טרם תורגמו ליפנית.

גלריה עריכה

אוספים מלאים

מארזים

מהדורות ימי שנה לזיכיון "תומס הקטר"

סמלילים לימי שנה

שונות

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית