FANDOM

"אה, 'תושמד'? אמרת 'תושמד'?"
"בתי"ו?"
"כאילו בטי"ת?"
"כן! תושמד!
"
— דיזל 10, ספלאטר/ספוטר ודודג', "תומס ומסילת הקסמים"

ThomasandtheMagicRailroad414
ספלאטר (ספוטר) ודודג'

סוג: BR Class 08
מעצב: בריטיש ריילווייז
בונה: מפעלי BR בקרו, דרלינגטון, דרבי, דונקסטר והורוויץ'
סידורי גלגלים: 0-6-0
מהירויות מירביות: 15-20 מייל לשעה

ספלאטר (באנגלית: Splatter, בעברית נקרא ספוטר[1]) ודודג' (באנגלית: Dodge; נקראו בפי דיזל 10 בכינוי "ספלודג' ", Splodge, בעברית: "ספודג'", הלחם בסיסים של שמותיהם) היו המשרתים האווילים של דיזל 10.

ביוגרפיה עריכה

ספלאטר ודודג' הם שני קטרי דיזל המיועדים לעיתוק, שעבדו לצד דיזל 10 בשלב מסוים. דיזל 10 כינה את השניים "ספודג'", בטענה כי לא היה לו את הזמן לומר את שני השמות בנפרד.

דיזל 10 רצה לטהר את חברת הרכבות מפני קטרי קיטור, וספלאטר ודודג' היו שאננים לגבי תוכניותיו, שמרו תכופות על מנהיגם ונוכחו בסביבתו כשזמם מזימות.

לבסוף מאסו השניים בדיזל 10 והם סירבו להתלוות אליו כשניסה לרדוף אחרי ליידי ותומס.

מה שאירע להם אחר כך אינו ידוע, אם כי ניתן לשער שהם חזרו ליבשת.

אישיות עריכה

שני הקטרים שאננים, מוזרים, פחדניים ונוטים להתלוצץ. ספלאטר הוא הפטפטן יותר, בעוד דודג' חכם יותר. על אף שפרסי פוחד מהם, אין להם את החוכמה או את הזדוניות שיש לדיזל 10. הם נהנים לראות את דיזל 10 נכשל בתוכניותיו, אבל הם גם מועדים לפורענות. אף שתמכו תחילה בדיזל 10, דומה היה שהם סירבו לחסל קטרים אחרים, אף לא קטרי קיטור, ולבסוף נטשו את דיזל 10.

מפרט טכני עריכה

בסיס עריכה

ספלאטר ודודג' מבוססים על קטרי עיתוק דיזל מסדרת 08 של חברת "בריטיש ריילווייז". דיזל, ארי, ברט, פקסטון, סידני, אולי וקטרי הדיזל מהיבשת שייכים אף הם לסדרה זו.

עם זאת, שלא כמו יתר קטרי ה-08, לספלאטר ולדודג' אין סולמות בחזיתם.

צבעים עריכה

ספלאטר צבוע בסגול ובאפור, ואילו דודג' צבוע בצבע זית ובאפור. שניהם בעלי צבעים דהויים מאוד, ושמותיהם (המקוריים) כתובים על צדדיהם בכתיב לבן.

טריוויה עריכה

  • תמונת 'מאחורי הקלעים' מראה את ספלאטר ואת דודג' ללא שמותיהם.
  • בראיון עם כריס לויד לאתר המעריצים "האי סודור", התגלה כי דגמיהם של ספלאטר ודודג' מעולם לא הוחזרו מקנדה לאחר צילומי "תומס ומסילת הקסמים".
  • בתסריט המקורי של "תומס ומסילת הקסמים", ספלאטר ודודג' מעולם לא התנפלו על דיזל 10. במקום זאת, ג'ורג', שעמד להיות אחד מעוזריו של דיזל 10, התנפל עליהם, וגרם להם לעוט עליו, ולבסוף להתנגש אחד בשני ולרדת מן הפסים. בגרסה אחרת של התסריט, הם היו לכודים במסילת עיתוק כשג'וניור, עם עזרתו של ג'ורג', חסם אותם בעזרת סלע ענק.
  • הבדל נוסף בתסריט המקורי היה שמנהיגם התייחס אליהם במקור בכינוי "ספלאדג' " ("Spladge") במקום "ספלודג' ".
  • במושגי אומנות מוקדמים, התגלה כי לספלאטר עמדו להיות פסי אזהרה שחורים וצהובים לאורך חלקו התחתון של גופו, ולדודג' עמדו להיות מעקות על מדרכו. בנוסף, שניהם צוירו עם תווי פנים שונים בצורה מהותית אחד לשני.
  • ספלאטר הוא בין הדמויות היחידות ששונו שמותיהם בדיבובים לעברית, אף ששמו המקורי מתנוסס על צדדיו.

הערות שוליים עריכה

  1. "תומס ומסילת הקסמים" באתר אישים

מסילות אחרות
הקטרים הזריםדיזלהקטר הזרג'ינטיפאגסוג 40D199המלך ג'יימס הראשוןאולד סטאק-אפאלפרד וג'ודיהקטר הישןוילברטשש עשרהאלברטבהאמסבריטיש ריילווייז
ליידיספנסרהירוקונורקייטליןגייטור/גטורסמסון/שמשוןספלאטר/ספוטר ודודג'
תיאולקסימרליןהוריקןפרנקירבקה
לוגןסם
אשימהרג'יביוֹנְג בַּאוֹויניקרלוסראולשייןאטייןפרידהג'ינהאקסלאיוואןניה
הקרונות המיוחדים של ספנסרהקרונות של קונורהקרונות של קייטליןברדפורד