FANDOM

MainSirTophamHattCGI
סר טופְּהם הַאט
"המפקח/המנהל השמן/הגדול"

לידה: 1880 (סר טופְּהם הַאט הראשון)
1914 (סר צ'ארלס טופְּהם הַאט)
1941 (סר סטיבן טופְּהם הַאט)
פטירה: 1956 (סר טופְּהם הַאט הראשון)
1997 (סר צ'ארלס טופְּהם הַאט)

סר טופְּהם הַאט או סר טופְּהאם הַאט (באנגלית: Sir Topham Hatt; מכונה "המפקח השמן" או "המפקח/המנהל הגדול", The Fat Controller, ובמקור The Fat Director) הוא מנהל המסילה הצפון-מערבית. סר טופְּהם הַאט משמש כדמות אבהית לצי הקטרים שלו.

המפקחים השמנים/הגדולים לדורותיהם

עד כה ניהלו שלושה מפקחים את המסילה הצפון-מערבית.

סר טופהם האט הראשון (1880 - 1956)

טופְּהם הַאט התלמד במפעל גרייט וסטרן בסווינדון בגיל 14. נדמה שבמהלך שהותו התיידד עם ויליאם סטנייר, אחד שותפיו ללימודים. טופהם הגיע לסודור בשנת 1901 והצטרף לחברת הניקוז "א.ו. דרי ושות'" בטידמת'. בהמלצת החברה נמנה למתכנן ברכבת הקלה טידמת'-נאפפורד-אלזברידג' בשנת 1909, במסילת טידמת'-ולזוורת' וסאדרי בשנת 1912, ובמסילה הצפון-מערבית עם הקמתה בשנת 1914. במסילה הצפון-מערבית נהיה למנהל הראשי בשנת 1923, המנכ"ל בשנת 1936, ובהלאמת הרכבות בשנת 1948 זכה לתואר ברונט בעת מינויו ליושב ראש ההנהלה האזורית.

בעבור חברת "א.ו. דרי ושות'" בנה מערך של ארבעה קטרי קיטור בעלי דוודים אנכיים המכונים "קנקני קפה" בין השנים 1905 ו-1908, ששימשו עבור מסילת טידמת'-נאפפורד-אלזברידג'. לאחר סופת סתיו בשנת 1908 הנהיג כורים מובטלים בחפירת מנהרה ברכס מדרום לטידמת'. בשנת 1915 עיצב עבור המסילה הצפון-מערבית גשר רכבת מתרומם בעל שתי מסילות באורך 120 רגל לצורך חציית תעלת וולני. זמן מה אחר כך מונה למנהל החברה.

כשחברת הרכבות נקלעה למשבר קטרים בתחילת שנות העשרים, טופהם היה אחראי על רכישת קטרים חדשים. במהלך תקופה זו ביצע את אחת העסקאות הכושלות הנדירות שלו כשרכש את הנרי במקום את קטר ה"רובינסון אטלנטיק" שהוזמן. טופהם זכר את הטעות ביגון למשך שארית חייו, ומרוב כעסו על כך ש"סידרו" אותו לא הודה מעולם לגבי זהות האדם שרימה אותו. טופְּהם הַאט היה מאושר מכולם כשתאונת קילדיין אירעה בשנת 1935. הודות לקשריו עם ויליאם סטנייר, מהנדס הבנייה של מסילת LMS, הצליח לדאוג לבנייתו מחדש של הנרי במפעל קרו (Crewe).

בשנת 1953 כשביקרה המלכה בסודור בשנת הכתרתה זכה טופהם לכבוד לקדם את פניה בטידמת', לאחר שהוצג בפני הוד מלכותה בעבר על ידי המושל ויקונט הארוויק, שהיה גם חתנו של טופהם.

טופהם פרש בשנת 1954 לטובת בנו צ'ארלס, שנבחר ללא היסוס כממשיך דרכו על ידי המועצה. אין זה מוגזם להצהיר שההצלחה הנוכחית לה זוכה המסילה נובעת כמעט לחלוטין מיוזמתו ומתושייתו.

טופהם נישא לג'יין, אחותו של סר הנדל בראון בשנת 1910 ולזוג היו שני ילדים, ברברה ג'יין (נולדה בשנת 1911), שנישאה להנרי רגאבי בשנת 1938, וצ'ארלס טופהם. טופהם הלך לעולמו בוולזוורת' בגיל 76 בשנת 1956.

בספרים "שלושת קטרי הרכבת" ו"תומס הקטר" היה כינויו "המנהל השמן" (The Fat Director) לפני ששונה ל"מפקח השמן" (The Fat Controller) בספר "ג'יימס הקטר האדום".

סר צ'ארלס טופהם האט השני (1914 - 1997)

סר צ'ארלס טופְּהם הַאט היה המפקח השמן השני בין השנים 1954 ו-1984 בטרם פרש אף הוא לטובת בנו.

צ'ארלס טופְּהם הַאט למד בבית הספר אבי (Abbey School) שבקרונק ומשם עבר למפעל קרו כתלמיד הנדסה בהדרכת מר ויליאם סטנייר בשנת 1932. צ'ארלס טופהם נכח בבנייתו מחדש של הנרי בשנת 1935. בשנת 1937 קיבל ממר סטנייר המלצה למתן שירותי רכבות בחו"ל אבל חזר בשנת 1939 כדי להתגייס לחיל ההנדסה המלכותי, בו שירת במשך מלחמת העולם השנייה. צ'ארלס השתחרר בשנת 1945 בדרגת קולונל.

הוא בילה תקופה נוספת בחו"ל בטרם חזר לסודור בשנת 1952 לצורך מינויו למהנדס המכונות הראשי במפעל התחזוקה הרכבתית בקרובנס גייט ולעוזר כללי לאביו שהזדקן. לאחר פרישת אביו בשנת 1954 בחרה המועצה את צ'ארלס למפקח הרכבות מבלי להסס.

במשך תקופת כהונתו התחיל לבצע שיפורים בנמל נאפפורד שתוכנן על ידי אביו, פתח מחדש את קו השלוחה לארלסבורו בשנת 1965 לערך והיה אחראי על בניית מסילת ארלסדייל ועל הקמת חברת הרֶבֶד המשתמשת בה.

בן דודו של צ'ארלס, סר הנדל לויד בראון השני, נולד בשנת 1924. הוא נישא לאמנדה קרורי (Croarie) בשנת 1940 ולהם היו שני ילדים; סטיבן (נולד בשנת 1941) וברידג'ט (נולדה בשנת 1943). צ'ארלס ירש את תואר הברונט מאביו בשנת 1956.

סר סטיבן טופהם האט השלישי (1941 ואילך)

סר סטיבן טופְּהם הַאט (שהופיע לראשונה בספר "טובי קטר הטראם" בחופשה משפחתית במזרח אנגליה עם אחותו ועם סביו) נמנה למפקח השמן השלישי בשנת 1984 וירש את תואר הברונט מאביו בשנת 1997. בשנת 1970 נישא להלן מרגרט, בת דודה ונכדה של הכומר ניקולאס דרזיק, היסטוריון סודור הנכבד. לזוג היו שלושה ילדים, ריצ'רד טופְּהם (נולד בשנת 1972) שללא ספק עתיד להיות סר טופְּהם הַאט הרביעי (אביו היה בן 77 בשנת 2018, אם כי עד כה לא ניתנה רמיזה לפרישתו), צ'ארלס ניקולאס (נולד בשנת 1974) ואמילי הלן (נולדה בשנת 1977).

במיומנות רבה תכנן את הסידורים לביקור המלכותי בשנת 1995, כשקידם את פניו של נסיך ויילס בביקורו בסודור.

המפקח השמן ("תומס הקטר וחברים")

בסדרת הטלוויזיה "תומס הקטר וחברים" קיימת דמות אחת בלבד בשם סר טופְּהם הַאט. ניתן לתארו כשילוב של שלושת המפקחים מספרי "סדרת הרכבות". בסדרה הוצהר ששמו המלא הוא סר ברטרם טופְּהם הַאט (Sir Bertram Topham Hatt).

בצעירותו היה חבר בתנועת הצופים. בטרם נמנה למפקח המסילה הצפון-מערבית החזיק סר טופְּהם הַאט ברשותו משאית קיטור של חברת "סנטינל" בשם אליזבת, שאמרה שכושר נהיגתו היה טעון שיפור. בהיותו גבר צעיר, אדוארד תמיד היה מסיע אותו בקרון נוסעים ישן בימי הולדתו. בנוסף בנה את קטרי "קנקן הקפה" זמן מה לפני הגיעו של תומס לסודור. לימים קיבל טופהם את תואר האצולה סר על תרומתו לתעשיית הרכבות. בעבר ניהל גם את מסילת סקארלווי בטרם הועסק מר פרסיוול כדי לסייע לו לנהל את תעשיית הרכבות ההולכת וגדלה. לפני מאורעות הספיישל "תעלומה בהרים הכחולים" רכש קרונית תחזוקה בשם וינסטון, המשמש תכופות כאמצעי תחבורה פרטי שלו ברחבי המסילה.

סר טופְּהם הַאט נשוי לגברת הַאט והוא סבם של סטיבן וברידג'ט הַאט. לסר טופהם אח תאום בשם סר לוהאם הַאט ואמו היא דאווג'ר הַאט. על פי אתר האינטרנט הרשמי, "עדיין טרם נפגשנו עם ילדיו".

בנוסף על צי הקטרים העצום שלו עומדים לרשותו חתול ומכונית כחולה והוא גר באחוזה הנמצאת בפרברי ולזוורת'.

אישיות

סר טופְּהם הַאט הוא אדם מיושר אך מבדר והגון. הוא עשוי להיות קפדני אבל בצדק, ומציג גם צד אבהי כלפי הקטרים. אופיו חזק למדי והוא מזכיר לקטרים שהוא האחראי במידה שהם מתחילים למרוד בסמכותו. הוא אינו מתמודד עם בריונות ואף שלרוב הוא רציני, הוא נהנה מבדיחות טובות על כל פנים. עם זאת, למרות אופיו האדיב וההגון קיימים מקרים בהם הוא מדבר קשות עם קטרים על רקע מצבים שאינם בשליטתם.

הופעה

סר טופְּהם הַאט הוא אדון נמוך-קומה ושמנמן. לרוב הוא לובש חליפה המורכבת ממעיל שחור עם מכנסיים אפורים, מותנייה בצבע קרם, צהוב, כחול, סגול או אפור, עניבה שחורה וכובע צילינדר שחור. לרוב הוא מוצג עם שיער דליל אפור, שחור או חוּם ועם עיניים כחולות.

טריוויה

  • על פי הספר "סודור: קריאה בין השורות", המפקח השמן אינו מבוסס על אדם אמיתי כלשהו, אם כי כריסטופר אודרי רמז שרופאו בעת יצירת הדמות עשוי היה לתרום "באופן תת-הכרתי".
  • בהתאם לנורמות החברתיות המקובלות, המפקח השמן נקרא תמיד בשמו האמיתי, סר טופְּהם הַאט, בארצות הברית.
  • אף על פי כן, בפרקים מסוימים בדיבוב האמריקאי שפתי הקטרים אינן מונפשות מחדש באופן מדויק, הואיל ושפתיהם נעות לפי המילים "The Fat Controller" כשבעל פה נאמר "Sir Topham Hatt".
  • כמו כן, מספר פעמים בדיבוב הבריטי קוראות הדמויות לסר טופְּהם בכינויו בפומבי, באופן בלתי הולם. הדבר תוקן בספיישל "תעלומה בהרים הכחולים" כשוויקטור קרא למפקח השמן בשמו האמיתי.
  • בובת המפקח השמן מהפרק "מסיבת יום ההולדת של גברת הַאט" הופיעה בקליפ הסינגל של עמותת "ילדים נזקקים" בשנת 2009 והונפשה באמצעות סטופ-מושן.
  • בסרט "תומס ומסילת הקסמים" קרא דיזל 10 לסר טופהם "פאט הַאט" (Fat Hatt, בדיבוב העברי: "השמן עם המגבעת"), שילוב בין כינויו לבין שמו האמיתי.
  • לדברי אליזבת, סר טופְּהם הַאט היה נהג בלתי-כשיר בצעירותו. כשהוא נראה תוך נהיגה בווינסטון, נדמה שכושר נהיגתו לא השתפר.
  • סט המשרד של המפקח השמן היה חלק ממיצג במוזיאון הנגארם לאמנות בקוריאה בשנת 2010.
  • בכל עת בה קטרים נקלעים לתאונות או אינם מצייתים להוראות מהמפקח השמן, הוא מתרגז ונוזף בהם ואומר להם שהם גרמו ליצירת בלבול ועיכובים. זאת משום שהמפקח השמן רוצה שקטריו תמיד יעמדו בלוחות הזמנים ללא עצלנות. אחרת עלולים אנשים להתחיל להתלונן ולומר עד כמה גרועה רשת הרכבות של המפקח השמן.
  • בובות של סר טופְּהם הַאט בקני מידה גדולים וקטנים ששימשו בסדרה נמצאות כיום בידיהם הטובות של חברי קבוצת השימור "טופ פרופס", לאחר שנמכרו להם על ידי חברת "דה פרופ גלרי" ("גלריית האביזרים"). בובה מהלכת של סר טופְּהם הַאט בקנה מידה גדול נמכרה אף היא על ידי "דה פרופ גלרי".
  • במשך סדרת הטלוויזיה מתלווים לסר טופְּהם הַאט שני אנשים במדי עובדי רכבת רגילים בצבע כחול, המשוערים להיות העוזרים שלו.
  • בספר "תומס-זאורוס רקס" מוצהר שסר טופְּהם הַאט נקרא "טופְּהם הַאט הקטן" (Little Topham Hatt) בנעוריו. סבו מופיע אף הוא באותו ספר.
  • להקת הרוק האלטרנטיבי "קתרין ויל" הוציאה שיר על שם המפקח השמן שנקרא "Here Comes The Fat Controller" באלבום "Adam and Eve" משנת 1997.
  • בין העונות השלוש עשרה והחמש עשרה קראו דמויות לסר טופְּהם הַאט בשם "ברטרם" (אין לבלבל עם הקטר בעל אותו השם).
  • במרבית הפרקים והספיישלים נראה סר טופְּהם הַאט כשהוא כותב בידו הימנית. עם זאת, בפרק "לא מועילים בכלום" הוא נראה כשהוא כותב בידו השמאלית. סביר שמדובר בטעות, אבל ייתכן שהוא גם אמבידקסטרי (שולט בשתי ידיו במידה שווה).

ציטוטים

  • "הקטרים הגדולים האלה מעולם לא מצאו חן בעיניי. תמיד הם משתבשים. שלחו קטר אחר ומיד!"

- סר טופְּהם הַאט, "שלושת קטרי הרכבת" (תרגום חופשי)

  • "אנחנו עוד נראה. הקטרים במסילה שלי עושים את הנאמר להם."

- סר טופְּהם הַאט, "קטרים בעייתיים" (תרגום חופשי)

  • "הג'נטלמן הזה הוא אחד היודע לשוחח עם קטרים."

- טובי על סר טופְּהם הַאט, "טובי קטר הטראם" (תרגום חופשי)

  • המפקח השמן דיבר בחומרה גם עם דייזי.
"קטריי אינם משקרים! הם עובדים בחריצות מבלי להשתמט. אני מגרש קטרים עצלנים!"
"עם זאת, טובי אומר שעבדת קשה אתמול, לאחר התאונה של פרסי. על כן תקבלי הזדמנות נוספת!"
"תודה, כבודו! אעבוד קשה, כבודו. טובי אומר שהוא יעזור לי."
"מצוין! מה שלא ידוע לטובי בענייני קווי שלוחה, כגון אה..פַּרים, אינו שווה לדעת. טובי שלנו הוא קטר בעל ניסיון!"

- סר טופְּהם הַאט ודייזי, "המצב המסוכן של פרסי", "קטרי קו השלוחה" (תרגום חופשי)

  • "אה, זה אתה! הלמדת כבר לנהוג כמו שצריך?"

- אליזבת, "אליזבת המשאית העתיקה", העונה השישית (תרגום חופשי)

  • "מזלך, גורדון, שיש לך מפקח היודע לנהל רכבות."

- פליינג סקוטסמן, "קטרים בעלי יוזמה" (תרגום חופשי)

המסילה הצפון-מערבית
ביל ובןהארוויאמיליפרגוסארתורמרדוקמוֹלינווילרוזיויףביליסטנליהאנקפלורהויקטורצ'ארליבַּאש ודאשפרדיננדסקראףבלפורטרטימותימריוןגליןראייןרֶבֶּקהניהדיזלמייביסדרקדיזל 10ארי ובֶּרטסולטידניסדֶןדארטסידניפקסטוןנורמןפיליפהוגופליןוינסטוןסטפורד

מסילת סקארלווי
סקארלווירנייאססר הנדלפיטר סםראסטידאנקןאייבו יודיוקפְרֶדדגם 5
ברטרםמייטי מקפרדילוּקפרוטאוס