FANDOM

"גם אני עברתי בנייה מחדש, ונראיתי דוחה. אך הבעלים שלי אמר שהייתי קטר מיוחד מאוד ואילץ אותם להחזיר לי את צורתי התקנית."
— פליינג סקוטסמן, "קטרים בעלי יוזמה" (תרגום חופשי)

FlyingScotsmanCGI
פליינג סקוטסמן

מספר: 4472, לשעבר 1472, 502, 103 ו-60103
סוג: LNER A3 פסיפיק, במקור LNER A1 פסיפיק
מעצב: סר נייג'ל גריזלי
בונה: מפעלי LNER בדונקסטר
בנייה: פברואר 1923, נבנה מחדש ב-1947
הסרה משירות: ה-14 בינואר 1963
שיפוץ: 1968, 1996-1999, 2006-2016
סידור גלגלים: 4-6-2
מהירות מירבית: 100 מייל לשעה (כ-160 קמ"ש)

פליינג סקוטסמן (באנגלית: Flying Scotsman, מילולית: "הסקוטי המעופף") הוא קטר מסוג A3 פסיפיק של חברת LNER (מסילת לונדון וצפון המזרח), ואחיו האחרון של גורדון. פליינג סקוטסמן הוא גם בן דודם של ספנסר, מאלארד וגרין ארו, ומחזיק בשיאים על היותו הקטר הראשון שתועד רשמית במהירות של 100 מייל לשעה (כ-160 קמ"ש) בשנת 1934, ועל ביצוע הנסיעה הישירה הארוכה ביותר לקטר קיטור (711 קילומטרים ללא עצירה במהלך סיור באוסטרליה בשנת 1989).

היסטוריה

פליינג סקוטסמן הושלם בשנת 1923, ובנייתו החלה בחסות מסילת גרייט נורת'רן. הוא נבנה בתור A1, ובהתחלה נשא את המספר 1472.

עבור LNER היה פליינג סקוטסמן סוג של "קטר דגל". הקטר שימש כדי לייצג את החברה בתערוכת האימפריה הבריטית שבוומבלי ב-1924 וב-1925. במהלך תקופה זו קיבל את שמו ואת מספרו החדש, 4472. מאז נעשה בו שימוש נפוץ למטרות קידומיות.

עם תשלובת שסתומים שהוסבה בהתאם, הוא היה אחד מחמישה קטרי פסיפיק מעיצוב נייג'ל גריזלי שנבחרו להפעלת שירות הרכבות הישירות היוקרתי "פליינג סקוטסמן" מלונדון לאדינבורו, וסחב את רכבת הבכורה ב-1 במאי 1928. לשם כך אובזרו הקטרים בגרסה מחודשת של קרון העזר הגדול בעל שמונת הגלגלים, שהכילה תשע טונות פחם. הדבר בנוסף להתקן מילוי המים הרגיל איפשר להם לעבור את 631 הקילומטרים מלונדון לאדינבורו תוך שמונה שעות ללא עצירה. קרון העזר הכיל חיבור מסדרון כמו גם מעבר דרך קרון המים, מה שאיפשר גישה לתא הנהג דרך הרכבת כדי לאפשר את החלפת הנהג והמסיק ללא עצירת הרכבת. בשנת 1929 הופיע הקטר בסרט "הסקוטי המעופף".

ב-30 בנובמבר 1934, בעת שהוביל רכבת ניסיונית קלת-משקל, הוא נהפך לקטר הקיטור הראשון שנרשם רשמית במהירות של 100 מייל לשעה וקיבל מקום בשיא המהירות היבשתית לכלי רכב מסילתיים; חברת LNER ייחסה חשיבות רבה לעובדה זו.

ב-22 באוגוסט 1928 הופיעה גרסה משופרת לסוג זה של קטרי פסיפיק תחת הסיווג A3; קטרים ישנים יותר מסוג A1 נבנו מחדש בהתאם מאוחר יותר. ב-25 באפריל 1945, קטרים מסוג A1 שטרם נבנו מחדש סווגו מחדש ל-A10 כדי להשאיר מקום לקטרי תומפסון ופפרקורן חדשים יותר. ביניהם היה גם פליינג סקוטסמן, שיצא ממפעלי דונקסטר ב-4 בינואר 1947 בתור A3, וקיבל דוד חימום עם כיפת "בנג'ו" ארוכה מהסוג המורכב עליו כיום. בתקופה זו שונה מספרו ל-103 במסגרת תוכנית המספור מחדש המקיפה של אדוארד תומפסון בעבור LNER, ואחר כך ל-60103 החל מה-1 בינואר 1948 בעקבות הלאמת הרכבות, כאשר לכל מספרי הקטרים של LNER נוספה התחילית 60000.

ביוגרפיה בדיונית

ב-"סדרת הרכבות"

בספר "קטרים בעלי יוזמה" הגיע פליינג סקוטסמן לסודור כדי לשמח את היחיד מאחיו ששרד, גורדון. היו לו אז שני קרונות עזר, מה שגרם להנרי לחוש קנאה. במהלך ביקורו, הוא הסתדר יפה עם מרבית קטריו של המפקח השמן ולקח אחריות על רכבת "הלימיטד" במקום 7101, כשהנרי חילץ הן אותו והן את D199 היות ושני קטרי הדיזל התקלקלו. לאחר ביקורו עזב פליינג סקוטסמן יחד עם חובביו כאשר הכריז המפקח השמן שקטרי קיטור ימשיכו לעבוד במסילה הצפון-מערבית.

לימים אמר גורדון שפליינג סקוטסמן סיפר לו על הרכבת "היובל הכסוף".

בסדרת הטלוויזיה

בפרק "קטרים בעלי קרונות עזר" מהעונה השלישית נראו שני קרונות העזר של פליינג סקוטסמן מאחורי תחנה.

בסרט "המירוץ הגדול" פגש פליינג סקוטסמן את תומס בתחנת הרכבת ויקרסטאון, שם הוא סיפר לתומס ולגורדון שהוא הוזמן להשתתף במופע הרכבת הגדול שהתקיים ביבשת. במופע ראה סקוטסמן את גורדון בגופו האווירודינמי ונדהם. מאוחר יותר הוא התחרה במירוץ הגדול, יחד עם גורדון, ספנסר, אקסל ואטיין. תוך כדי המירוץ ניסה סקוטסמן להזהיר את גורדון שהוא (גורדון) התחיל להתחמם יתר על המידה, אבל גורדון לא התייחס אליו עד שהדוּד שלו התפוצץ והוא לא יכול היה להגיע לגמר. אף על פי שהתאמץ במטרה לנצח הגיע פליינג סקוטסמן במקום הרביעי. כשמופע הרכבת הגדול הסתיים חזרו פליינג סקוטסמן וגורדון למגרש המופע, שם הוא הודה בפני גורדון שדעותיו לגבי הקטרים מסודור השתנו לטובה לאחר המירוץ.

טריוויה

  • אמור היה להיות לו תפקיד גדול יותר בפרק "קטרים בעלי קרונות עזר". אולם, לצוות הדגמים לא היה את התקציב שנדרש כדי לבנות את הקטר המלא.[1]
  • בסרט "המירוץ הגדול" קורא פליינג סקוטסמן לגורדון "אחיו הקטן", כינוי שהשני לא כל כך מרוצה ממנו, אף על פי שגורדון מבוגר יותר והם באותו הגודל.
  • בסדרת הטלוויזיה היו לפליינג סקוטסמן כמה הבדלים/שינויים בין התגלמותו במציאות, התגלמותו כדגם פיזי והתגלמותו כדגם ממוחשב, ביניהם:
  • בעונה השלישית (דגם פיזי):
  • לשני קרונות העזר שלו היו תאי פחם. במציאות הכיל הקרון האחורי מים בלבד. לקרונות אלה גם לא היו את המסדרונות שהיו לפליינג סקוטסמן בכל השימורים במציאות.
  • בסרט "המירוץ הגדול" (דגם ממוחשב):
  • פליינג סקוטסמן קיבל מטי הטיית עשן, ארובה כפולה ואת מספרו הן על תא הנהג והן על הקרון השני שלו, שילוב שמעולם לא היה לו במציאות. בנוסף, הוא מסוגל להאריך ולקצר את מטי ההטייה שלו.
  • פניו הם גרסה מותאמת של אלו של גורדון, עם גבות עבות יותר ועם אף שונה במקצת.
  • לקרונות העזר שלו שישה גלגלים במקום שמונה.
  • לוחית בלמי הרתיעה שלו גדולה יותר.

גלריה

הערות שוליים

  1. ראיון עם סטיב אסקווית' באתר המעריצים "האי סודור" (באנגלית)

מוזיאון הרכבת הלאומי
סיטי אוף טרורופליינג סקוטסמןגרין ארומאלארדדאצ'ס אוף המילטוןאיירון דיוקרוקט של סטיבנסוןבוקסהיל