FANDOM

IsraeliEngine

ערך זה עוסק במוצר אחד או יותר שמעולם לא הופצו בישראל (לעת עתה), או כאלה שדבר קיומם בגרסה מקומית אינו ידוע בוודאות. אי לכך, שמות, ציטוטים או מידע נוסף בגרסה העברית הרשמית מן הסתם לא יתאמו בדיוק את המידע המופיע להלן.

TroublesomeEngines2015Cover
קטרים בעייתיים
Troublesome Engines
מאת

וילברט אודרי

איורים

קלרנס רג'ינלד דאלבי

שנת הוצאה

ספטמבר 1950 עד היום

הוצאה

אדמונד וורד
הוצאת אגמונט

הספר הקודם

שובו של
תומס הקטר

הספר הבא

הנרי
הקטר הירוק

קטרים בעייתיים (באנגלית: Troublesome Engines) הוא הספר החמישי ב-"סדרת הרכבות".

הקדמה עריכה

חברים יקרים,
הבשורות מהמסילה הראשית לא היו טובות. המפקח השמן נתקל בבעיות. לפני זמן מה, הוא נתן להנרי שכבת צבע ירוק, אבל מהרגע שהוא קיבל בחזרה את צבעו הישן, נהיה הנרי יהיר. גם גורדון וג'יימס התחילו להתעלות מעל עצמם.

עם זאת, אני שמח לומר שהמפקח השמן שם אותם במקומם, באדיבות רבה אבל בתקיפות רבה. וכעת, פועלות הרכבות כרגיל.

מקווה שתאהבו לפגוש את פרסי. אנחנו עוד נשמע עליו מאוחר יותר.
המחבר (תרגום חופשי)

סיפורים עריכה

הנרי והפיל עריכה

הנרי מקבל קריאה לסלק חסימה בתוך המנהרה שבין טידמת' ונאפפורד, אבל כשהוא נכנס, דוחף אותו פיל בחזרה אל מחוץ למנהרה! הפועלים נותנים לַפיל קצת מים, אבל הנרי מפתיע אותו על ידי שחרור קיטור והפיל מתיז מים על כל גופו.

קרונות עזר וסובבנים עריכה

גורדון נמצא במצב רוח רע, וכשהוא ניגש אל הסובבן עבור רכבתו הבאה, הוא מוציא את הסובבן משיווי משקל ונאלץ לקחת את הרכבת אחורנית. תומס וג'יימס מתגרים בו, אבל מאוחר יותר מסובב ג'יימס על הסובבן על ידי הרוח. לקטרים הגדולים נמאס, והם מתכננים תוכנית.

צרות בסככה עריכה

הקטרים הגדולים מסרבים להשיג את קרונותיהם, ולכן מוכנס אדוארד על מנת לבצע עיתוק עבורם. אולם, אדוארד המסכן מתקבל בעוינות, ולכן המפקח השמן רוכש קטר מיכל אוכף, אותו הוא מכנה "פרסי". הקטרים הגדולים מסרבים לצאת, ולכן המפקח השמן כולא אותם ומביא את תומס לעבודה עם אדוארד בזמן שפרסי מנהל את מסילת השלוחה של תומס.

פרסי בורח עריכה

סוף סוף נוהגים הקטרים הגדולים בהיגיון, ומסכימים להכין את קרונותיהם. לכן, המפקח השמן מרשה לתומס, לאדוארד ולפרסי לשחק על מסילת השלוחה. תומס לוקח את אנני ואת קלרבל לנסיעה, ואדוארד לוקח כמה קרונות משא למחצבה, מה שמשאיר את פרסי לבדו. הוא סוטה על המסוט, וגורדון מפחיד אותו כשהוא נכנס לתוך הצומת במהירות. פרסי בורח, ולבסוף נכנס לתוך סוללת אדמה בעייפות. מאוחר יותר, משבח גורדון את פרסי על כך שהוא מנע תאונה, ופרסי נמנה לקטר העיתוק החדש של טידמת'.

דמויות עריכה

טריוויה עריכה

  • נושאו המרכזי של ספר זה משקף את העובדה שהיו קשיי עבודה במסילות הברזל הבריטיות בתקופת ההוצאה לאור.
  • באיור החמישי של "קרונות עזר וסובבנים", ניתן לראות בתמונה את קלרנס רג'ינלד דאלבי ואת בתו: דאלבי הוא האיש על הספסל עם המזוודות, ואילו בתו מחזיקה ברצועה הקשורה לכלב.
  • כשהקטרים אומרים שלאדוארד יש גלגלים שחורים, הדבר מהווה משחק מילים על המילה האנגלית "blackleg" ("שחור-רגליים"), ביטוי סלנג למישהו שממשיך לעבוד באמצע שביתה.
  • באיור השלישי של "פרסי בורח", ניתן לראות את וילברט אודרי, את אשתו מרגרט, ואת ילדיו כריסטופר, הילרי וורוניקה על הרציף, מנופפים לפרסי.
  • "הנרי והפיל" הוא הסיפור הראשון מ-"סדרת הרכבות" שלא קיבל עיבוד בעונה הראשונה של סדרת הטלוויזיה, אם כי מאוחר יותר עובד הפרק בעונה הרביעית.
  • הדפסת 70 שנה יצאה ב-16 באפריל 2015.
  • התקרית של ג'יימס עם הסובבן הושראה מאירוע שהתרחש ב-1900 בתחנת רכבת בגארסדייל הד, קאמבריה, אנגליה.
  • "הנרי והפיל" מבוסס על אירוע אמיתי שהתרחש בהודו, שבו פיל בר חסם מנהרה.
  • "פרסי בורח" מבוסס על אירוע אמיתי שהתרחש בערב חג המולד 1910 בצומת הואס.

שגיאות עריכה

  • להנרי יש את בלמי הרתיעה והעצבע הכחול של גורדון באיור השני של "הנרי והפיל".
  • הפרחים שליד מנהרת הנרי נעלמים ומופיעים מחדש.
  • באיור הרביעי של "צרות בסככה", לגורדון יש בלמי רתיעה עגולים ותא נהג אטום לגמרי.
  • מצוין כי הקטרים שבבית המלאכה הם קטרי מיכלים, אבל חלק מהם בעצם קטרים בעלי קרונות פחם.
  • למשך "צרות בסככה", לתומס יש מרכב מיושר.
  • באיור הראשון של "פרסי בורח", נראה ג'יימס כאילו הוא גבוה יותר מגורדון.
  • המיקום של פרסי על המסוט משתנה בין האיורים הרביעי והחמישי של "פרסי בורח".
  • באיורים השישי והשביעי של "פרסי בורח", ניתן לראות את הים מצידו הימני של פרסי, ולא מצידו השמאלי כמתואר במפות של סודור.

גלריה עריכה