FANDOM

MainThomasCGI
תומס

מספר: 1, לשעבר 70
סוג: E2 של מסילת לונדון-ברייטון-החוף הדרומי
מעצב: לוסון בילינטון
בונה: מפעל ברייטון
סידור גלגלים: 0-6-0T
הגעה לסודור: 1915
מהירות מירבית: 30-‏40 מייל לשעה

תומס (באנגלית: Thomas) הוא קטר חוצפני בצבע תכלת בעל מכלים צדדיים. תומס עובד במסילה הצפון-מערבית, ובמקור עָבַד כקטר הבדיקות וההכנות בתחנה הגדולה. עם זאת, הוא חָפַץ לצאת מן המגרש שלו כדי לראות את העולם. לאחר שעזר לחלץ את ג'יימס מתאונה הוענקו לתומס שני קרונות נוסעים נקביים בשמות אנני וקלרבל והוא קיבל את האחריות על תפעול קו השלוחה לפרקוואר, בו הוא עובד עד היום.

ביוגרפיה

תומס היה אחד הקטרים הראשונים שהגיעו למסילה הצפון-מערבית במאי 1915. הוא הגיע לסודור בתור קטר ראשי בוויקרסטאון, שם הוא עסק בעיתוק קרונות בעבור הקטרים הגדולים כגון גורדון והנרי. תומס אהב לעשות להם תכסיסים, אך גורדון החליט לנקום בו וגרר אותו אל מחוץ לתחנה בעודו מחובר לרכבת. תומס נסחב ברחבי סודור במהירות גבוהה והתעייף, ונשבע להפסיק להתחצף לגורדון.

פעם אחת גם הוא רצה להוביל רכבת נוסעים משלו, מה שבידר את הקטרים האחרים. הוא קיבל הזדמנות כאשר הנרי "חלה", ואף אחד לא יכול היה להוביל את הרכבת. עם זאת גרמה התרגשותו של תומס לכך שהוא השאיר את הרכבת ואת הנוסעים מאחוריו בטעות, וחשב שהוא הצליח להוביל אותה. הוא הפנים את טעותו וחזר אל הרכבת. אולם, הקטרים צחקו ממנו, ותומס רצה לראות את העולם.

אדוארד ריחם על תומס והציע להחליפו בעיתוק קרונות משא, כאשר תומס הוביל בעבורו רכבת משא לוולזוורת'. הקרונות הטורדניים דחפו אותו לעקלתון במורד גבעת גורדון. לאחר תקרית זו נשלח תומס לוולזוורת' כדי ללמוד את הכללים. יום אחד הגיע תומס לעזרתו של ג'יימס כשהשני יצא מכלל שליטה והתרסק בשדה. כתגמול על מעשו הגדול והמהיר הבטיח לו המפקח השמן קו שלוחה משל עצמו.

תומס החל אז לנהל את קו השלוחה עם שני קרונותיו החדשים אנני וקלרבל, שאותן הוא החל לאהוב מאוד. עד מהרה החל לטעון שקו השלוחה שלו היה החלק החשוב ביותר בכל המסילה, ולא חדל מלהזכיר זאת לקטרים הגדולים. תומס עבר הרפתקאות רבות בקו הרכבת החדש. הוא פגש חברים, שכח את הכרטיסן מאחוריו, צבר דגים במכלי-המים, נתקע בשלג והתחרה כנגד בֶּרטי האוטובוס במירוץ מפורסם.

המצב היה אחרת במסילה הראשית. גורדון, הנרי וג'יימס זעפו, וסירבו להשיג קרונות נוסעים ומשא בעצמם. המפקח השמן ביקש מתומס לתפעל את הקו הראשי לצד אדוארד במהלך השביתה של הקטרים הגדולים. מאוחר יותר רכש המפקח השמן את פרסי כדי לעזור בעבודותיו הקודמות של תומס. פרסי הפך לידידו הטוב ביותר של תומס. תומס נאבק בחוק לאחר שנאשם על נסיעה ממחצבת אנופה ללא מגינים או לוחות צדדיים. בעיה זו טופלה כשטובי והנרייטה הגיעו לסודור על מנת לסייע בקו השלוחה. עם הגיעו של דאק נשלח פרסי לקו של תומס בתור קטר משא.

תומס החל להתרברב כשהאמין למחמאה שנתן לו נהגו. בוקר אחד, הוא מצא את עצמו נוסע לבדו, כשמנקה שיבש את מערכותיו בטעות. בעקבות זאת, הוא התנגש בביתו של מנהל תחנה והרס את ארוחת הבוקר של משפחתו. המפקח השמן שלח את תומס לתיקונים, ודייזי נאלצה לבצע את עבודותיו באותה העת. הוא חזר לאחר כמה שבועות, ובדיוק בזמן כדי להחליף את פרסי, שנקלע למצב מסוכן עם קרונות משא.

תומס התחיל להתפאר מצבעו הכחול הבוהק, דבר שהרגיז את פרסי ואת טובי עד מאוד. מאוחר יותר התלכלך צבעו של תומס כשפרסי גרם למתקן העמסה לפרוק עליו פחם בטעות. תומס ופרסי פצחו במריבה; טובי מצא בכך בדיחה נהדרת. פרסי נקלע לתאונה עם פחם ותומס חשב שפרסי למד לקח, אך פרסי שוב התחיל להציק לתומס. סוף-סוף התנצל תומס והשניים שוב התיידדו.

תומס התגבר על הרבה מכשולים ועבר הרפתקאות רבות לאורך השנים. הוא גילה את העיר העתיקה של גרייט ווטרטון, שיפץ את הירו, עָבַד יחד עם קטרי הדיזל ופגש חברים חדשים על הדרך. תומס עדיין חוצפני, משום שכך הוא רגיל להתנהג, אך הוא תמיד שואף להיות קטר רב-תועלת ומעודד את כולם להיות בהתאם.

מפרט טכני

אב טיפוס

תומס מבוסס על קטרי המכלים מסדרת E2 בעלי סידור הגלגלים 0-6-0T, שנבנו בעבור מסילת לונדון-ברייטון-החוף הדרומי בין השנים 1913 ו-1916. ככל הנראה, תומס הוא מבין האחרונים שנבנו, היות ורק לקטרים אלה היו מכלים מוארכים כפי שיש לו, ושיפועים קטנים במדרך מלפנים ומאחור. קטרי E2 נכנסו לשירות בשנת 1915 והחליפו את קטרי E1 הראשוניים שנגרטו. לחמשת הקטרים האחרונים מתוך העשרה שנבנו היו מכלים צדדים מוארכים על מנת להגדיל את כמות המים, אבל לכל הקטרים היו שתי בוכנות פנימיות וגלגלים מניעים בקוטר 4'6".

לאחר שנות שימוש רבות עבדו כל קטרי E2 של בילינטון, הן המקוריים והן המשודרגים, בפעם האחרונה בנמל סאות'המפטון וכולם נגרטו בשנת 1963. השניים האחרונים ביותר היו מס' 31204 ו-31209, והשני היה בן הסדרה האחרונה.

לתומס יש כנפי גלגלים מעל גלגליו הקדמיים, דבר שלא היה אצל קטרי E2 המקוריים.

צביעה

תומס צבוע בצביעת התכלת של המסילה הצפון-מערבית עם פסים אדומים וצהובים ועם המספר 1 בצבע צהוב עם מסגרת אדומה על צידי מכלי-המים שלו.

כשתומס הגיע לראשונה לסודור בסדרת הטלוויזיה, הוא היה צבוע בטורקיז עם פסים לבנים. על מכליו היו ראשי התיבות LBSC בצבע צהוב עם מסגרת אדומה והמספר "70" באותם הצבים על צדדי תא הפחם.

בשלושת העונות הראשונות של סדרת הטלוויזיה, לתומס היה מלבן אדום בחלקו האחורי. אולם, בחצי השני של העונה השלישית, המלבן הוסר מסיבות לא ידועות. בסרט הקצר "ההרפתקה מתחילה", המלבן האדום הוחזר.

טריוויה

  • תומס הוא הקטר הראשון שקיבל מספר. אולם, בסרט הקצר "ההרפתקה מתחילה" ניתן לו המספר 1 כדי להחליף את קודמו, גלין, קטר "קנקן קפה" מקווי השלוחה.
  • תומס הופיע בסינגל "ילדים נזקקים", בו דובב על ידי רינגו סטאר.
  • כריסטופר אודרי איבד את דגם הצעצוע המקורי של תומס כשטייל בארצות הברית, אם כי הדגם נוצר מחדש בעבור קידומון לכבוד השנה ה-70 לזיכיון בשנת 2015.
  • בספיישל "יום הדיזלים" נחשף כי נהגו של תומס עונה לשם בוב.
  • בניגוד לספרי "סדרת הרכבות" היה תומס הדמות הראשונה שהופיעה בסדרת הטלוויזיה.
  • במהלך הסדרה נהיו גבותיו של תומס גדולות ועבות יותר.
  • מספרו של תומס במסילת לונדון-ברייטון-החוף הדרומי על פי "ההרפתקה מתחילה" (מס' 70) למעשה היה שייך לקטר בשם "פּוֹפּלָר" (Poplar) מסוג AI, מהסוג של סְטֶפּני ושל בוקסיל. נכון להיום, הקטר בעל מספר זה שמור במסילת קנט-מזרח סאסקס. המספר 70 מסמל גם 70 שנה לזיכיון "תומס הקטר וחברים".

המסילה הצפון-מערבית
ביל ובןהארוויאמיליפרגוסארתורמרדוקמוֹלינווילרוזיויףביליסטנליהאנקפלורהויקטורצ'ארליבַּאש ודאשפרדיננדסקראףבלפורטרטימותימריוןגליןראייןרֶבֶּקהניהדיזלמייביסדרקדיזל 10ארי ובֶּרטסולטידניסדֶןדארטסידניפקסטוןנורמןפיליפהוגופליןוינסטוןסטפורד