FANDOM

ThomasatTidmouthShedsCGIpromo
תומס

מספר: 1, לשעבר 70
דגם: LB&SCR E2
מעצב: לוסון בילינטון
בונה: מפעלי ברייטון
סידור גלגלים: 0-6-0T
הגעה לסודור: 1915
מהירות מירבית: 30-40 מייל לשעה

תומס (באנגלית: Thomas) הוא קטר מיכלים כחול מסוג E2 של מסילת לונדון, ברייטון והחוף הדרומי. תומס הגיע לסודור בשנת 1915 כקטר תחנה ראשי בוויקרסטאון עד 1924/1925, כשהועבר לוולזוורת' בעקבות תקרית עם קרונות משא. מאוחר יותר באותה השנה, הופקד על קו השלוחה מנאפפורד לפרקוואר וקיבל שני קרונות נוסעים נקביים בשמות אנני וקלרבל. ב-"סדרת הרכבות" יש לו גם קרון נוסעים מיוחד בנוסף אליהן.

ביוגרפיה עריכה

תומס היה אחד הקטרים הראשונים שהגיעו למסילת הרכבת הצפון-מערבית במאי 1915. הוא הגיע לסודור בתור קטר ראשי בוויקרסטאון, שם הוא עסק בעיתוק קרונות בעבור הקטרים הגדולים כגון גורדון והנרי. תומס אהב לעשות להם תכסיסים, אך גורדון החליט לנקום בו וגרר אותו אל מחוץ לתחנה בעודו מחובר לרכבת. תומס נסחב ברחבי סודור במהירות גבוהה והתעייף, ונשבע להפסיק להתחצף לגורדון.

פעם אחת גם הוא רצה להוביל רכבת נוסעים משלו, מה שבידר את הקטרים האחרים. הוא קיבל הזדמנות כאשר הנרי "חלה", ואף אחד לא יכול היה להוביל את הרכבת. עם זאת גרמה התרגשותו של תומס לכך שהוא השאיר את הרכבת ואת הנוסעים מאחוריו בטעות, וחשב שהוא הצליח להוביל אותה. הוא הפנים את טעותו וחזר אל הרכבת. אולם, הקטרים צחקו ממנו, ותומס רצה לראות את העולם.

אדוארד ריחם על תומס והציע להליפו בעיתוק קרונות משא, כאשר תומס הוביל בעבורו רכבת משא לוולזוורת'. הקרונות הטורדניים דחפו אותו לעקלתון במורד גבעת גורדון. לאחר תקרית זו נשלח תומס לוולזוורת' כדי ללמוד את הכללים. יום אחד הגיע תומס לעזרתו של ג'יימס כשהשני יצא מכלל שליטה והתרסק בשדה. כתגמול על מעשו הגדול והמהיר הבטיח לו המפקח השמן קו שלוחה משל עצמו.

תומס החל אז לנהל את קו השלוחה עם שני קרונותיו החדשים אנני וקלרבל, שאותן הוא החל לאהוב מאוד. עד מהרה החל לטעון שקו השלוחה שלו היה החלק החשוב ביותר בכל המסילה, ולא חדל מלהזכיר זאת לקטרים הגדולים. תומס עבר הרפתקאות רבות בקו הרכבת החדש. הוא פגש חברים, שכח את הכרטיסן מאחוריו, צבר דגים במיכלי המים, נתקע בשלג והשתתף במירוץ מפורסם עם ברטי האוטובוס.

המצב היה אחרת במסילה הראשית. גורדון, הנרי וג'יימס זעפו, וסירבו להשיג קרונות נוסעים ומשא בעצמם. המפקח השמן ביקש מתומס לתפעל את הקו הראשי לצד אדוארד במהלך השביתה של הקטרים הגדולים. מאוחר יותר רכש המפקח השמן את פרסי כדי לעזור בעבודותיו הקודמות של תומס. פרסי הפך לידידו הטוב ביותר של תומס. תומס נאבק בחוק לאחר שנאשם על נסיעה ממחצבת אנופה ללא מגינים או לוחות צדדיים. בעיה זו טופלה כאשר טובי והנרייטה הגיעו לסודור כדי לעזור בקו השלוחה. עם הגיעו של דאק נשלח פרסי לקו של תומס בתור קטר משאות.

תומס נהיה יהיר כשהאמין למחמאה שנתן לו נהגו. בוקר אחד, הוא מצא את עצמו נוסע לבדו, כשמנקה שיבש את מערכותיו בטעות. בעקבות זאת, הוא התנגש בביתו של מנהל תחנה והרס את ארוחת הבוקר של משפחתו. המפקח השמן שלח את תומס לתיקונים, ודייזי נאלצה לבצע את עבודותיו באותה העת. הוא חזר לאחר כמה שבועות, ובדיוק בזמן כדי להחליף את פרסי, שנקלע למצב מסוכן עם קרונות משא.

תומס התחיל להשוויץ בצבעו הכחול הבוהק, מה שהרגיז מאוד את פרסי ואת טובי. מאוחר יותר התלכלך צבעו של תומס כשגרם פרסי למתקן העמסה לפרוק עליו פחם בטעות. תומס ופרסי פצחו בריב; טובי מצא בדבר בדיחה נהדרת. פרסי נקלע לתאונה עם פחם ותומס חשב שפרסי למד לקח, אך פרסי שוב החל להציק לתומס. סוף-סוף התנצל תומס והשניים שוב התיידדו.

תומס התגבר על הרבה מכשולים ועבר הרפתקאות רבות לאורך השנים. הוא גילה את העיר העתיקה של גרייט ווטרטון, שיפץ את הירו, עבד ביחד עם קטרי הדיזל ופגש חברים חדשים על הדרך. תומס עדיין חוצפני, משום שכך הוא רגיל להתנהג, אך הוא תמיד שואף להיות קטר רב-תועלת ומעודד את כולם להיות בהתאם.

מפרט טכני עריכה

בסיס עריכה

תומס מבוסס על קטרי המיכלים של בילינטון מסוג ה-E2 בעלי סידור הגלגלים 0-6-0T שנבנו בעבור מסילת לונדון, ברייטון והחוף הדרומי בין השנים 1913 ו-1916. ככל הנראה, תומס הוא מבין האחרונים שנבנו, כי רק לקטרים האלה היו מיכלי מים מאורכים כפי שיש לו, ושיפועים קטנים בסיפון מלפנים ומאחור. קטרי ה-E2 נכנסו לשירות ב-1915 על מנת להחליף קטרי E1 מוקדמים, שהושמדו. לחמשת הקטרים האחרונים מתוך העשרה שנבנו היו מיכלי צדדים מאורכים בשביל כמות מים גדולה יותר, אך לכל הקטרים היו שתי בוכנות פנימיות וגלגלי הנעה בקוטר 4'6".

לאחר שנים רבות של שירות, כל קטרי ה-E2 של בילינטון, הן המקוריים והן המשודרגים, עבדו לאחרונה בנמל סאות'המפטון וכולם הושמדו ב-1963, כששני האחרונים ביותר היו מס' 31204 ו-31209, והשני היה בין הסדרה האחרונה.

לתומס יש שינוי קל בתור תוספת של משואות מעל גלגליו הקדמיים, דבר שלקטרי ה-E2 המקוריים לא היה.

צבע עריכה

תומס צבוע בצבע הכחול של המסילה הצפון מערבית עם פסים אדומים וצהובים והמספר "1" בצבע צהוב עם מסגרת אדומה על מיכלי המים.

כשתומס הגיע לראשונה לסודור בסדרת הטלוויזיה, הוא היה צבוע בטורקיז עם פסים לבנים. על מיכליו היו ראשי התיבות LBSC בצבע צהוב עם מסגרת אדומה והמספר "70" באותם הצבים על צדדי תא הפחם.

בשלושת העונות הראשונות של סדרת הטלוויזיה, לתומס היה מלבן אדום בחלקו האחורי. אולם, בחצי השני של העונה השלישית, המלבן הוסר מסיבות לא ידועות. ב-"ההרפתקה מתחילה", המלבן האדום הוחזר.

טריוויה עריכה

  • תומס הוא הקטר הראשון שקיבל מספר. אולם, ב-"ההרפתקה מתחילה", הוא נהיה מס' 1 כדי להחליף את קודמו, גלין, קטר "קנקן קפה" ממסילות השלוחה של סודור.
  • תומס הופיע בסינגל "Children in Need". הוא דובב על ידי רינגו סטאר.
  • כריסטופר אודרי איבד את דגם הצעצוע המקורי של תומס כשטייל בארצות הברית, אם כי הדגם נוצר מחדש עבור קידומון לכבוד השנה ה-70 ב-2015.
  • ב-"יום הדיזלים", התגלה כי שם הנהג של תומס הוא בוב.
  • בניגוד לסדרת הרכבות, תומס היה הדמות הראשונה שהופיעה בסדרת הטלוויזיה.
  • במהלך הסדרה, גבותיו של תומס נעשו גדולות ועבות יותר.
  • מספרו של תומס במסילת לונדון, ברייטון והחוף הדרומי (מס' 70) למעשה היה שייך לקטר בשם "פּוֹפּלָר" (Poplar) מסוג AI, מאותו הסוג של סטפני ושל בוקסהיל. נכון להיום, הקטר בעל מספר זה שמור במסילת קנט ומזרח סאסקס. המספר 70 מייצג גם את השנה ה-70 לזיכיון "תומס הקטר וחברים".

המסילה הצפון-מערבית