FANDOM

NewHebrewLogo

סמליל הסדרה העברי

OriginalHebrewLogo

סמליל הסדרה העברי הקודם

תומס הקטר וחברים (בעברית נקראה גם תומס הקטר, באנגלית: Thomas & Friends, "תומס וחברים", נקראה במקור Thomas the Tank Engine & Friends) הוא שמה של סדרת הטלוויזיה המבוססת על ספרי "סדרת הרכבות" מאת הכומר ו. אודרי. הסדרה עובדה לטלוויזיה על ידי בריט אולקרופט בהסתמך על סיפורי הסדרה המקוריים, לפני שנעשה שימוש בסיפורים בלעדיים שכתבו כותבים עצמאיים. הסדרה שודרה בלמעלה מ-185 מדינות והניבה עשרים ואחת עונות לטלוויזיה, סרט קולנועי אחד, ספיישל אחד באורך 44 דקות, ואחד עשר ספיישלים באורך שעה.

כיום מופקת הסדרה על ידי חברת היט אנטרטיינמנט, שצילמה את הסדרה מאז שרכשה את חברת גוליין אנטרטיינמנט בשנת 2002.

באפריל 2008, הוכרז כי צילומי הסדרה הועברו לאולפני ניטרוגן שבקנדה ושהסדרה תעבור להנפשה ממוחשבת. הנפשה ממוחשבת שימשה לראשונה בעונה השתים עשרה בעבור פניהם של הקטרים וליצירת בני האדם ובעלי החיים, אם כי דמויות שהופיעו ברקע עדיין נותרו ללא פנים ממוחשבים. הסרט "גיבור הפסים", ההפקה הראשונה בהנפשה ממוחשבת מלאה, יצא לאקרנים בסתיו שנת 2009. שארית הסדרה מופקת בהנפשה ממוחשבת מאז ואילך. בפברואר שנת 2012 הוכרז כי חברת הפקות ארק החליפה את ניטרוגן לשם הפקת ההנפשה החל מהעונה השבע עשרה בשנת 2013. באוגוסט שנת 2016, נסגרה הפקות ארק לאחר הגשת בקשה לפשיטת רגל. אולם, חברת ג'אם פילד אנטרטיינמנט נכנסה להסכם, ושקלה לרכוש את חברת ארק במלואה. ב-22 באוגוסט 2016, אושר כי ג'אם פילד אנטרטיינמנט רכשה בהצלחה את הפקות ארק, ולכן החליפה אותה בהפקת ההנפשה ל-"תומס הקטר וחברים".

אודות הסדרה

"תומס הקטר וחברים" היא סדרת טלוויזיה המתמקדת בעיקר בקטרי רכבת הגרים על האי סודור. הסדרה מספרת בעיקר על הדמות הראשית, תומס, קטר מיכלים קטן, כחול וחוצפני בעל שישה גלגלים קטנים, ארובה קטנה צרה ועבה, דוד חימום קטן וכיפה קטנה ועגולה. "תומס הקטר וחברים" מתרחשת במסילה הצפון-מערבית (רוחב מסילה תקני), במסילת סקארלווי (רוחב צר), ובמסילת ארלסדייל (רוחב 38.1 ס"מ). יושב ראש המסילה הצפון-מערבית הוא סר טופהם האט, המכונה בחיבה בפי הקטרים ואנשי הצוות "המפקח השמן" ("המפקח הגדול" בגרסה העברית הנוכחית). מנהל מסילת סקארלווי הוא מר פרסיוול, "המפקח הרזה", ומנהל מסילת ארלסדייל הוא פרגוס דאנקן, "המפקח הקטן".

היסטוריה

הניסיון הידוע הראשון להפיק עיבוד לטלוויזיה לספרי "סדרת הרכבות" נעשה בידי ה-BBC בשנת 1953. הוחלט לעשות שימוש בדגמי דאבלו מבית הורנבי והכל התקדם, אך הפרויקט לא צלח. במהלך השידור החי של הפרק הראשון, הדגם של הנרי ירד מהפסים ונראתה יד שירדה כדי לשים אותו בחזרה על המסילה. שרידים אחרים של פרויקט זה אינם ידועים. אולם, היו מספר ניסיונות אחרים. הראשון שהצליח ברמה מסוימת היה בתוכנית הילדים "Jackanory" בשנת 1970. ספרי "סדרת הרכבות" הוקראו בקול על ידי המגיש טד ריי. חמישה ספרים הוקראו בסך הכל עד ל-2 באוקטובר 1970. סדרת הטלוויזיה הנוכחית התחילה את דרכה בשנת 1979, כשהכומר אודרי התראיין במסילת בלובל לכתבה בנושא קטרי קיטור. המפיקה, בריט אולקרופט, קראה את חלק מהספרים לפני הראיון. הדמויות החלו למצוא חן בעיני אולקרופט, ולאחר שהשיגה כספים מהבנק המקומי, היא רכשה את הסדרה במטרה לעבד אותה לטלוויזיה.

אולקרופט הקימה צוות הפקה, אותו הרכיבו במאי הדגמים דייוויד מיטון, הקריין רינגו סטאר והמלחינים מייק אודונל וג'וניור קמפבל. העונה הראשונה של הסדרה שודרה באוקטובר שנת 1984, ועם הצלחתה הגיעה עונה נוספת ב-1986. לאחר ההצלחות הגדולות של העונות הראשונה והשנייה, הציבה בריט אולקרופט מטרה נוספת לעצמה: להכניס את תומס לארצות הברית. בשל לוחות השידורים הנוקשים יותר, נאלצה אולקרופט ליצור תוכנית בת חצי שעה שליוותה את הפרקים שארכו חמש וחצי דקות. התוצאה הייתה "תחנת זמן נוצץ", בכיכובו של רינגו סטאר בתפקיד מר כרטיסן. אולקרופט זכתה עקב כך להצלחה נוספת, וזו הייתה תחילתו של "שיגעון התומס" באמריקה.

כשסדרת הטלוויזיה חזרה עם העונה השלישית בשנת 1991, הגיעו כמה שינויים גדולים. במקום להיצמד ל-"סדרת הרכבות" באופן מוחלט, אולקרופט ומיטון עיבדו באופן רופף סיפורים רבים של הכומר, וכן גם עיבודים רופפים לסיפורים מכתבי עת שכתב הכותב הראשי הנוכחי אנדרו ברנר (שלא קיבל קרדיט על העיבודים הנ"ל). הם אף כתבו פרקים מקוריים משל עצמם, למרבה הבוז של הכומר. העונה הרביעית, ששודרה בשנת 1995, הכילה פרק מקורי אחד בלבד והציגה שלל דמויות חדשות דוגמת קטרי מסילת סקארלווי. הסדרה הלכה טוב להפליא לאחר מכן, וסרט קולנועי באורך מלא היה בדרכו עד מהרה. בריט אולקרופט החליטה להתעלם מסיפורי "סדרת הרכבות" באופן מוחלט, ובשנת 1998, העונה החמישית הכילה עלילות מקוריות לחלוטין. הדבר נעשה כדי שבריט יכלה להציג את הסדרה כיצירה מקורית משלה לפני הסרט העתידי.

הסרט הקולנועי באורך המלא קיבל את השם "תומס ומסילת הקסמים". לאחר שינויים רבים בתסריט המקורי, הוקרן הסרט לראשונה ביולי שנת 2000. לסרט היו ביקורות מעורבות, ולמרות הקבלה החיובית באמריקה, נכשל הסרט בקופות בגדול, ואולקרופט גורשה מהסדרה. חברת ההפקות שלה נמכרה לגוליין אנטרטיינמנט, שלימים נמכרה גם כן. בשנת 2001, הועלה רעיון לסדרת ספין-אוף אודות כלי הרכב הלא-מסילתיים בחברת גוליין. סביר להניח שרעיון זה נהפך בהמשך לסדרת הספין-אוף "ג'ק וחברת הבנייה של סודור". תוך כדי התהליך, הופקה העונה השישית ושודרה ב-2002, וכן גם השביעית ב-2003. רוכשי החברה התגלו כחברת היט אנטרטיינמנט, והעונה השמינית (2004) הגיעה עם שינויים אדירים. עלילות הפרקים נהיו נוסחתיות יותר, עם דגש על מוסרי השכל וחינוך. פורמט זה שומש בעבור כל העונות שאחרי, עם הצלחה גדולה. בשנת 2005 חלו שידורי העונה התשיעית וכן גם יציאת הספיישל הראשון שיצא ישירות ל-DVD, "קראו לכל הקטרים!". העונה העשירית שודרה ב-2006 והייתה היחידה שהכילה עשרים ושמונה פרקים בניגוד לעשרים ושישה השגרתיים. שידורה הראשון של העונה האחת עשרה אירע ב-2007, הסדרה האחרונה שהכילה עשרים ושישה פרקים עד לעונה השבע עשרה.

"התגלית הגדולה", הספיישל השני שיצא ישירות ל-DVD, יצא ב-2008 והיה להפקה האחרונה בה נעשה שימוש אך ורק בדגמים פיזיים. באותה השנה התרחש גם אחד הצעדים המהפכניים ביותר בהיסטוריית הסדרה, כאשר הוכרז כי הסדרה תופק באמצעות הנפשה ממוחשבת (CGI). הפקת הסדרה הועברה לקנדה באולפני ניטרוגן, ובעונה השתים עשרה שימשה הנפשה ממוחשבת ליצירת פני הקטרים, הדמויות האנושיות ובעלי החיים בנוסף לפורמט הדגמים הפיזיים השגרתי. הייתה זו גם העונה הראשונה שהכילה עשרים פרקים, מה שהמשיך עד לעונה השבע עשרה. ההפקה הראשונה שנעשתה בהנפשה ממוחשבת מלאה הייתה הספיישל "גיבור הפסים" משנת 2009 בבימויו של גרג טיירנן. הייתה זו גם הפעם הראשונה שהיו לקטרים ולבני האנוש מדבבים נפרדים מאז "מסילת הקסמים". דיבוב הקולות המשיך בעבור כל העונות והספיישלים הבאים.

2010 הייתה השנה הראשונה בה יצאו שתי עונות, השלוש עשרה והארבע עשרה. ספיישל נוסף באורך מלא בשם "הצלה מהאי מיסטי" יצא בסתיו אותה השנה. העונה החמש עשרה עלתה בתחילת 2011, והספיישל הבא "יום הדיזלים" יצא בסתיו אותה השנה. במהלך אוקטובר אותה השנה, זכתה מאטל בחברת היט אנטרטיינמנט במכירה פומבית שניהלה אייפקס פרטנרס, הבעלים של היט, והכספים הועברו בפברואר 2012. באותו החודש עלתה גם העונה השישית בממלכה המאוחדת. הייתה זו העונה האחרונה בהנפשת אולפני ניטרוגן, האחרונה בה הייתה שרון מילר הכותבת הראשית, והאחרונה שהייתה בת עשרים פרקים. הספיישל "תעלומה בהרים הכחולים" יצא בספטמבר 2012. ספיישל זה היה האחרון בו היו מעורבים אולפני ניטרוגן ושרון מילר.

בשנת 2013 החליף אנדרו ברנר את שרון מילר כתסריטאי הראשי, והפקות ארק את אולפני ניטרוגן בהפקת ההנפשה הממוחשבת. הפקות ארק הנפישה את העונה השבע עשרה וכן גם את כל העונות והספיישלים הבאים עד כה. בעונה השבע עשרה הוחזר הפורמט הראשוני עם עשרים ושישה הפרקים, והוכנס לתוקף סגנון כתיבה חדש שהבטיח להתמקד בחן וההקסמה המקוריים של "תומס הקטר וחברים". פורמט זה משמש עד היום עם הצלחה אדירה והתקבל פה אחד בקרב מעריצים. עשרה פרקים מהעונה השבע עשרה שודרו בממלכה המאוחדת ביוני 2013, ואחריהם חמישה פרקים בספטמבר/אוקטובר אותה השנה. פרק נוסף שודר בנובמבר וארבעה נוספים בדצמבר. "מלך המסילה" (בישראל: "מלך מסילת הרכבת"), הספיישל השביעי שיצא ישירות ל-DVD יצא גם הוא בסתיו 2013. שידורי העונה השבע עשרה בארצות הברית החלו ב-7 באוקטובר 2013. ששת הפרקים האחרונים של העונה שודרו בין יולי ונובמבר 2014 בממלכה המאוחדת. בסתיו 2014, שודרה העונה השמונה עשרה ויצא הספיישל הבא באורך מלא, "סיפור האמיצים" (בישראל: "סיפור על אומץ"). ששת הפרקים האחרונים של העונה השמונה עשרה שנכללו ב-DVD "דינוזאורים ותגליות" עלו בממלכה המאוחדת ביולי 2015.

זיכיון "תומס הקטר וחברים" חגג שבעים שנים בשנת 2015. במטרה לחגוג את ציון דרך זה, יצא ספיישל בן 44 דקות בשם "ההרפתקה מתחילה" באביב 2015. הייתה זו ההפקה הראשונה שהכילה סיפורים מקוריים מאת הכומר ו. אודרי מאז 1995. יתר על כן, סרט תיעודי מיוחד בן 28 דקות בשם "70 שנות חברות" שודר באופן בלעדי בערוץ היוטיוב של הסדרה ב-14 ביולי 2015. בסתיו אותה השנה יצא הספיישל "אגדת סודור של האוצר האבוד" (בישראל: "אגדת האוצר האבוד") ישירות ל-DVD. ארבעת הפרקים הראשונים של העונה התשע עשרה עלו בממלכה המאוחדת בין ה-21 ל-24 בספטמבר 2015. עונה זו שודרה לראשונה בארצות הברית ב-13 באוקטובר 2015.

בינואר 2016 שודרו שלושה פרקים נוספים מעונה זו בממלכה המאוחדת, ואחריהם עוד חמישה במרץ אותה השנה. הפקת ארבע-מימדית מיוחדת שהייתה בלעדית לפארק שעשועים בבוסטון יצאה תחת השם "תומס וחברים בארבעה מימדים: דוודים מבעבעים" ב-9 באפריל. באוגוסט 2016, נסגרה הפקות ארק לאחר הגשת בקשה לפשיטת רגל. לאחר הגעה לכדי להסכם, שקלה חברת ג'אם פילד אנטרטיינמנט לרכוש את הפקות ארק תחת הנהלה חדשה. ב-22 באוגוסט 2016 אושר שהצליחה ג'אם פילד לרכוש את הפקות ארק במלואה, וחלק מעובדי ארק לשעבר קיבלו את עבודותיהם בחזרה. העבודה על ההנפשה ל-"תומס הקטר וחברים" החלה מחדש תחת ההנהלה החדשה ושם הארגון החדש. בספטמבר 2016 יצא הספיישל הבא ל-DVD, "המירוץ הגדול". העונה העשרים של הסדרה החלה את שידוריה בממלכה המאוחדת ב-5 בספטמבר 2016 עם חמשת פרקיה הראשונים, ובארצות הברית ב-21 באוקטובר אותה השנה. היט אנטרטיינמנט ואתר המעריצים "האי סודור" פרסמו סקר בו הצביעו מעריצים בעד מה שהם רצו לראות בהנפשה ממוחשבת בעבור עונה זו.

עונות הסדרה

"Thomas the Tank Engine & Friends"

"Thomas & Friends"

  • העונה השביעית (2003)
  • העונה השמינית (2004)
  • העונה התשיעית (2005)
  • העונה העשירית (2006)
  • העונה האחת עשרה (2007)
  • העונה השתים עשרה (2008)
  • העונה השלוש עשרה (2010)
  • העונה הארבע עשרה (2010)
  • העונה החמש עשרה (2011)
  • העונה השש עשרה (2012)
  • העונה השבע עשרה (2013-2014)
  • העונה השמונה עשרה (2014-2015)
  • העונה התשע עשרה (2015-2016)
  • העונה העשרים (2016-2017)
  • העונה העשרים ואחת (2017)
  • העונה העשרים ושתיים (2018)

ספיישלים

סרטי קולנוע

שונות

פרקים והפצות מיוחדות

הפצות אחרות

קריינים

להלן קרייני הסדרה בממלכה המאוחדת, בארצות הברית ובישראל:

אנגלית

עברית

  • שמחה ברבירו (העונה הראשונה - העונה השנייה; ערוץ הופ! [אולפני אלרום])
  • רון דרויאן (העונה השמינית - העונה הארבע עשרה; הטלוויזיה החינוכית [אולפני תומיתות])
  • דן שצברג (העונה החמש עשרה ואילך; ערוץ הופ! [וידאופילם אינטרנשיונל])
  • ניר רון (העונה הראשונה; ערוץ JimJam ישראל)

ברחבי העולם

ערך מורחב: שפות אחרות

אנגלית ועברית אינן השפות היחידות בהן משודרת הסדרה:

  • ויילס: "Tomos a'i Ffrindiau", בקריינות מפי ג'ון אוגוון, לעתים משודרת ב-"Planed Plant Bach" של S4C.
  • סקוטלנד: "Tomas is a Threud", משודרת בעיקר ב-BBC Alba.
  • יפן: "きかんしゃトーマス" (בתעתיק לעברית: "קיקאנשה טומאסו"), משודרת ברשת הטלוויזיה "פוג'י"
  • נורווגיה: "Lokomotivet Thomas"/"Thomas og Vennene Hans"
  • גרמניה: "Thomas die kleine Lokomotive/Thomas Und Seine Freunde"
  • יוון: "Τόμας το Τρενάκι/Tomas to Trenaki"
  • פינלנד: "Tuomas Veturi"
  • צרפת: "Thomas et ses Amis"
  • איטליה: "Il trenino Thomas e i suoi amici"
  • פולין: "Parowóz Tomeki i jego Przyjaciele/Tomek i Przyjaciele"
  • פורטוגל: "Thomas o Trem Azul"
  • רומניה: "Locomotiva Thomas și Prietenii Săi"
  • שוודיה: "Thomas och Vännerna"
  • סין: "火車頭日記" (בתרגום חופשי לעברית: "יומנו של קטר"), משודרת ב-CCTV.
  • טאיוואן: "湯瑪士小火車"
  • קוריאה הדרומית: "꼬마기관차 토마스와 친구들"
  • הולנד: "Thomas de Stoomlocomotief"
  • מקסיקו/אמריקה הלטינית: "Thomas y sus amigos"
  • ברזיל: "Thomas e seus amigos"
  • הונגריה: "Thomas a gözmozdony"
  • רוסיה: "Томас и друзья"
  • אוקראינה: "Паровоз Томас і його друзі"
  • דנמרק: "Thomas og vennerne"
  • איסלנד: "Tommi togvagn og vinir hans"
  • אירלנד: "Thomas agus Cairde"
  • תאילנד: "โทมัสและเพื่อน ๆ"
  • אינדונזיה: "Thomas dan Teman"

פרסים

  • הועמדה - האקדמיה הבריטית לאומנויות הקולנוע והטלוויזיה - סרט האנימציה הטוב ביותר, 1985 ו-1987.

טריוויה

  • מ-1984 ועד 2008 צולמה הסדרה באולפני שפרטון שבמערב לונדון. מערכי הצילומים היו רחבי-ידיים ונכנסו לחדר שגודלו כשל האנגר. הקטרים והרכבות היו בקנה מידה 1 וצולמו במצלמת 35 מ"מ על מנת להשיג איכות גבוהה מדגמים בגודל קטן.
  • העונה השביעית הייתה האחרונה שצולמה על סרט 35 מ"מ, והאחרונה שבה שימשה מנגינת הפתיחה המקורית.
  • מייק אודונל וג'וניור קמפבל הלחינו את מנגינת הפתיחה המקורית, את השירים ואת המוזיקה המשנית מ-1984 ועד 2003. בשנת 2004 החליף אותם רוברט הרטשורן כמלחין, בעוד אד ולץ' כתב את נעימת הפתיחה החדשה ואת השירים החדשים.
  • ארבעה קטרים אמיתיים הופיעו בסדרה - סְטֶפּני הופיע כמה פעמים, ופליינג סקוטסמן (קרונות עזר בלבד) וסיטי אוף טרורו הופיעו כדמויות משנה בשני פרקים בעונה השלישית. פליינג סקוטסמן מופיע גם בספיישל "המירוץ הגדול" משנת 2016. לסיטי אוף טרורו הייתה הופעה זניחה בפרק אחד מהעונה השש עשרה. כמו כן, סטיבן, המוכר יותר בשם "רוקט" ("טיל"), שייך לסר רוברט נורמבי ביקום סדרת הטלוויזיה, ובהמשך נהפך לדמות נפוצה בסדרה.
  • החל מהעונה השתים עשרה הועברה הפקת הסדרה מבריטניה לקנדה, ובצעד חדשני, הנפשה ממוחשבתאולפני ניטרוגן ולאחר מכן מהפקות ארק) משמשת כדי לאפשר לפניהן של הדמויות לזוז תוך כדי דיבור, ולמצמץ בעיניהן. בנוסף יכלו בני האדם ובעלי החיים לנוע בעצמם.
  • 2009 הייתה השנה הראשונה מאז 2001 שבה לא יצאה עונה חדשה.
  • בפרק "בריחה" מהעונה השלישית הצהיר המפקח השמן במפורש שקטרי קיטור היו נדירים, אבל החל מהעונה השישית הופיעו יותר ויותר קטרי קיטור בסדרת הטלוויזיה. עד כה הופיעו למעלה מעשרים קטרי קיטור חדשים.
  • תומס, אדוארד, הנרי, גורדון, ג'יימס, פרסי, טובי, אנני, קלרבל, הנרייטה, ברטי והמפקח השמן הינם הדמויות היחידות שהופיעו ברציפות בכל אחת מעונות הסדרה.
  • תומס, הנרי, גורדון וג'יימס הינם הדמויות היחידות שהופיעו בכל אחד מהספיישלים. יתר על כן, תומס, הנרי וג'יימס הם הדמויות היחידות שאמרו משפט אחד לפחות בכל אחד מהם.
  • בסדרה קיימים למעלה מ-400 פרקים. הפרק ה-400 היה "הדרך של תומס".
  • ב-2014 מלאו שלושים שנה לעליית סדרת הטלוויזיה.
  • ב-2015 מלאו שבעים שנה לזיכיון בכללותו.
  • בשנת 2005 הגיעה הסדרה במקום העשרים ושישה בסקר "מאה הסדרות הנהדרות ביותר לילדים" של ערוץ 4 הבריטי.
  • מרבית הדגמים מהעונות הראשונה ועד השתים עשרה הוצגו לראווה בקנדה, בבריטניה וביפן.