FANDOM

"קטרים קטנים יכולים לעשות דברים גדולים!"
— תומס

HebrewThomasandtheMagicRailroadDVD
תומס ומסילת הקסמים
Thomas and the Magic Railroad
במאי/ם

בריט אולקרופט

מפיק/ים

בריט אולקרופט
פיל פרל

תסריטאי/ם

בריט אולקרופט

בהשתתפות

אדוארד גלן
ניל קרון
אלק בולדווין
פיטר פונדה
מארה וילסון

מוזיקה

האמי מאן

הפצה

Destination Films

שנת הוצאה

14 ביולי
2000 (בריטניה)
26 ביולי
2000 (ארה"ב)
14 בדצמבר
2000 (אוסטרליה)

אורך

84 דקות

הסרט הבא

קראו לכל הקטרים!

תומס ומסילת הקסמים (באנגלית: Thomas and the Magic Railroad) הינו סרט קולנועי המבוסס על סדרת הטלוויזיה הידועה ועל סדרת הספין אוף האמריקאית. את הסרט הפיקה חברת "גוליין אנטרטיינמנט" והפיצה "סרטי דסטיניישן" בארצות הברית, ו-"הפקות אייקון" ברחבי העולם. הסרט יצא לאקרנים ביולי 2000. את הסרט מספר במקור אלק בולדווין, שבנוסף לכך גילם את מר כרטיסן.

שנתיים לאחר מכן, יצא הסרט בישראל ודובב לעברית באולפני אלרום[1], בהם דובבה גם הגרסה העברית הראשונה של סדרת הטלוויזיה.

עלילה עריכה

הסרט מתחיל כשמר כרטיסן מציג לצופים את תומס ואת סודור.

גורדון מתלונן שתומס מגיע באיחור. תומס עונה כי גורדון הוא לא הבוס שלו ואומר שעליו למצוא את מר כרטיסן, ששומר על המסילה הצפון מערבית בזמן שסר טופהם האט (אדון מגבעת בגרסה העברית) נמצא בחופשה. גורדון מצהיר כי מר כרטיסן אינו הכרחי, אך משנה את דעתו לאחר שקטר דיזל רשע בשם דיזל 10 חולף ומעיף אבק ועפר, וגורדון מורעד מפחד.

אז, מר כרטיסן מציג את זמן נוצץ, שם אנו רואים תושבים שמחים ומלאי חיים.

מאוחר יותר, תומס מדבר עם ג'יימס בסככות טידמת' כשדיזל 10 מגיע ומכריז על תוכניתו להשמיד קטרית אבודה, ובכך את שאר קטרי הקיטור. ג'יימס מבולבל, אבל תומס מודאג ונוסע לחפש את מר כרטיסן.

לאחר שמביט פאץ' במפה של בילי דו-נוצות ורואה עליה קווים מוזרים, הוא יוצא להר הנסתר כדי לפגוש את ברנט סטון.

יש משהו בהר הנסתר, סוד שחילק ברנט רק עם חברת ילדותו ואשתו לעתיד, טאשה: הוא הבטיח שהוא ינהג בקטרית ויקח אותה איתו. כשמוצא פאץ' את הקטרית, מספר לו ברנט על העבר שלה - שמה ליידי, והיא הוחבאה בהר הנסתר מכיוון שדיזל 10 כמעט השמיד אותה לפני זמן רב. ברנט תיקן אותה, אך היא עדיין צריכה פחם על מנת לחזור לתפקד במלואה.

דיזל 10 מספר למרעיו ספלאטר (בעברית: "ספוטר") ודודג' על תוכניתו. שני הדיזלים השלומיאלים מודיעים לו כי מר כרטיסן מגיע לסודור, ולכן מחליט דיזל 10 לחסל גם אותו, אבל רק משפיל את עצמו מול ספלאטר ודודג' כשהתפסן שלו פוגע באפו.

מר כרטיסן מתכונן לצאת מזמן נוצץ. למרות תקלה עם אבק הזהב שלו, הוא פוגש את תומס בסודור. תומס מודיע לו על דיזל 10; מר כרטיסן מחליט להשתמש באבק הזהב שלו כדי להרגיע את דיזל 10.

ברנט מביט בציור של ליידי ומתחיל להטיל ספק באמונתו בקסם עקב ניסיונותיו הכושלים לשמור עליה. באותו הזמן, הרחק משם, מתכוננת לבקר את ברנט הנכדה שלו, לילי.

תומס, ג'יימס וגורדון מתחילים לריב מי היה אמור לקחת את מר כרטיסן, ולא מודעים לכך שספלאטר ודודג' עוקבים אחריהם. במגרש עושים ספלאטר ודודג' צחוק מקטרי הקיטור. הנרי מסביר לשאר הקטרים מדוע דיזל 10 רוצה למצוא את הקטרית האבודה. ספלאטר ודודג' ממשיכים לצחוק מתומס עד שהרולד חולף, ומפזר אבקת עיטוש, שדיזל 10 שם, על שלושתם.

בנאפפורד, קורא מר כרטיסן את הפתק שהשאיר לו סר טופהם האט. לאחר שניסה את המגבעת שלו (והחזיר אותה לאחר שראה דיוקן של טופהם שנראה כועס) הוא מקבל שיחת טלפון מסר טופהם האט שנותן לו את ההוראות.

באותו הלילה, דיזל 10 מתגנב והורס את הצד של סככות טידמת' עם התפסן החזק שלו. מר כרטיסן נוזף בדיזל 10, אבל אז מגלה כי אזל לו אבק הזהב. דיזל 10 מנסה לשכנע את מר כרטיסן לגלות לו היכן נמצאת הקטרית האבודה, אבל מר כרטיסן מגרש את דיזל 10 בעזרת שק סוכר ומאיים לשפוך את הסוכר למיכל הדלק שלו כדי לתפוס אותו לתמיד. מר כרטיסן קולה את דאגתו על אבק הזהב שלו, אך מבקש מהקטרים לחזור לישון.

מאוחר יותר באותו הלילה, למר כרטיסן יש סיוט שבו זמן נוצץ הרוסה, והוא מגלה כי עולמו נמצא בסכנה ושהוא צריך עוד אבק זהב.

בבוקר למחרת, נוסע מאט עם בילי לעיר מגורה של לילי, כי הוא יודע שלילי יכולה לעזור למר כרטיסן, אבל רק אם לפני כן היא פוגשת מישהו מיוחד בזמן נוצץ. כדי להגיע לסוף הזה, הוא מכוון אותה לרכבת הלא נכונה, ומעלה אותה לרכבת לתחנת זמן נוצץ במקום להר הנסתר. באותו הזמן, שומע ברנט סטון את הקסם של ליידי מהדהד בתוך ההר.

בסודור, עוזר מר כרטיסן להפסיק את הגירוד של ג'יימס. ג'יימס שם לב שמר כרטיסן נראה עייף מאוד ושואל אם זאת משום שהוא צבוע באדום, אך מר כרטיסן עונה בשמחה שאדום הוא צבע בהיר ועליז, ממש כמו אבק הזהב שלו. לאחר מכן, הוא שולח את ג'יימס לעבודה כשהוא עוזב כדי לטפל בבעיותיו.

מר כרטיסן הולך לטחנת הקמח בחיפוש אחר אבק זהב, אך הולך לאיבוד. באותו הזמן, מתאספים הקטרים למפגש. ברטי עובר ואומר להם לחייך, אך לכולם דאגות משלהם. תומס יוצא לחפש את מר כרטיסן, ומתנצל לברטי כשאינו מסוגל לקבל את עצתו של ברטי לתחרות.

מר כרטיסן מוצא פתק שהשאיר ארנב וטועם גזר וסלרי כדי לנסות לחשוב היטב ונזכר בבן דודו, ג'וניור, שהשתמש גם הוא במרבית אבק הזהב שלו. הוא מבקש מג'וניור לנסוע קודם לתחנת זמן נוצץ ולהביא את משרוקית החירום שלו, ואז לנסוע לסודור, ומזהיר אותו לא לדבר לאף אחד על אוטמי המסילה. לפני שהוא מסוגל להמשיך נהרס קו הטלפון.

לילי מגיעה לזמן נוצץ ומאט נובח אליה כדי לרדת מהרכבת. לילי פוגשת את ג'וניור בתחנה הריקה. לאחר שיחה, לילי אוספת את אבק הזהב שג'וניור משאיר. בסודור, ישן מר כרטיסן סמוך לשיח כשיש לו עוד סיוט, והוא מתעורר כשהוא שומע את תומס קורא לו בשמו. מר כרטיסן מנסה לענות, אך תומס לא יכול לשמוע אותו כשהוא נוסע משם.

לילי פוגשת את סטייסי, שלוקחת אותה לברנט. באותו הלילה, שומעים ברנט ולילי את ליידי שורקת בין ההרים. פאץ', שנמצא בחוץ עם סוסו, שומע אותה גם הוא.

כשמגיע פרסי לנאפפורד עם רכבת הדואר, הוא ותומס מדברים על מר כרטיסן ומגיעים למסקנה שהוא נוסע לסודור על מסילה קסומה. דיזל 10 שומע אותם ונוסע למגרש הגרוטאות כדי לספר על תוכניתו לספלאטר ולדודג'. טובי מצלצל בפעמונו על מנת להסיח את דעתם; דיזל 10, שמנסה לתפוס אותו, גורם לסככה לקרוס עליו, על ספלאטר ועל דודג', למרבה מטרד עצמו.

תומס מוצא את הנרי מקורר ומציע להביא פחם סודור מיוחד כדי לרפא אותו, אך כשהוא אוסף אותו, הוא לא שם לב לקרון השישי שמתגלגל לתוך אוטם מסילה קסום. ברטי עובד ואומר שלום לתומס ולחמשת קרונותיו. תומס נהיה מבולבל.

תומס מספר לפרסי על הקרון האבוד, והם מבינים שאוטם המסילה שלתוכו נבלע הקרון הוא אוטם המסילה המוביל למסילת הקסמים. תומס מבקש מפרסי לשמור על אוטם המסילה כשהוא יוצא לחפש את מר כרטיסן, ומצהיר את פרסי ככקטר אמיץ.

באותו הזמן, מר כרטיסן משוטט ללא מטרה כשדיזל 10 מופיע. את מר כרטיסן תופס דיזל 10 בעזרת התפסן שלו ומחזיק אותו מעל הגשר. דיזל 10 מגלה כי הוא יודע על אוטמי המסילה, ומאיים להשליך את מר כרטיסן אם לא יגלה לו את מיקומם. מר כרטיסן שם לב שהגשר התחיל להתמוטט, בדיוק כמו בחלומו, ומפנים את העובדה שעולמו מתחיל להתפרק ללא אבק הזהב. מר כרטיסן חותך צינור הידראולי המוביל לתפסן של דיזל 10, והוא נזרק לעבר הטחנה. שם, הוא מוצא את המילים "תמלא את הקסם בתוך ההר והליידי תחייך, ותראה את המערבולת מסתובבת בשמיים". ספלאטר ודודג' שואלים את דיזל 10 מדוע הוא נתן למר כרטיסן להימלט, והוא עונה שהוא עשה זאת בכוונה ובדק כדי לראות אם הוא יכל להימלט. ספלאטר ודודג' לא מאמינים לו ודיזל 10 מנסה ללמד אותם "איך להפסיק להיות טיפשים", אך מפזר על עצמו פחם. ג'יימס, גורדון והנרי צוחקים מדיזל 10.

לילי מכירה לראשונה את פאץ', שמציע לה להרכיב אותה על סוסו לזמן נוצץ. שם, היא פוגשת שוב את ג'וניור, שלוקח אותה לסודור דרך מסילת הקסמים. הם פוגשים את תומס, שמסכים לעזור, וביחד הם מוצאים את מר כרטיסן בטחנה. מר כרטיסן מספר לג'וניור על הרמז לאבק הזהב, ולילי מכירה לראשונה את מר כרטיסן. לאחר מכן, מטפס ג'וניור על מפרש הטחנה, עף ממנה, ונוחת על גגו של דיזל 10. באותו הזמן, מספר פאץ' לברנט שהוא לא יודע היכן לילי נמצאת ושהיא לא הייתה בתחנה כשהוא חזר אליה. אף על פי שנעלמה לילי, ככל הנראה, ברנט בטוח שהיא שוב תחזור.

באותו הלילה, מוצא פרסי את ספלאטר ואת דודג' במעצורי הקסמים וממהר להזהיר את תומס.

מר כרטיסן ולילי אוהלים עם תומס. לאחר שיחה, הם מבינים שעשוי ברנט להחזיק את המפתח לרמז אבק הזהב.

ברנט מגלה לפאץ' שליידי היא קסומה והם מפנימים את העובדה שהמסילה נעלמת.

תומס ופרסי מחליטים שעליהם להחזיר את לילי להר הנסתר לפני שישמיד דיזל 10 את מסילת הקסמים. תומס תוהה כיצד יכולה לילי לחזור הביתה ללא אבק זהב, ומגלה לו מר כרטיסן שרק הקטרית האבודה תוכל לעשות זאת. ואז, הוא מבקש מתומס להסיע את לילי להר הנסתר. תומס אינו בטוח אבל מחליט לנסות, והוא ולילי יוצאים. במהלך הנסיעה דרך מסילת הקסמים, הם מגלים את הקרון האבוד. לילי מגלה את הקשר בין הקרון לרמז, ומחליט תומס לחזור ולקחת אותו לפני המשך דרכם. לבסוף, הם מגיעים להר הנסתר. לילי עוזבת על מנת לחפש את ברנט, אבל תומס מתדרדר במורד הגבעה ובחזרה לתוך מסילת הקסמים דרך פורטל אחר בתחתית.

לילי מוצאת את פאץ', שלוקח אותה לסדנה של ברנט. לילי מגלה שרק פחם סודור מיוחד יכול לגרום לליידי ליצור קיטור, והיא שולחת את פאץ' לאסוף את הפחם מן הקרון.

דיזל 10, בעודו עם ג'וניור על גגו, דוהר למפעלי ההתכה, שם הוא מוצא את ג'יימס. ג'וניור מנסה להוציא משם את עצמו ואת ג'יימס בעזרת משרוקיתו, אך מגלה שגם לו אזל אבק זהב. דיזל 10 מנסה לדחוף את השניים לתוך בור התכה, אבל ג'וניור משתמש באבק הזהב האחרון שנותר לו כדי להעביר את עצמו ואת ג'יימס לבטחה. השניים מגיעים לאוטם המסילה, היכן שמר כרטיסן מחכה. ג'יימס נוסע משם, ומסרבים מר כרטיסן וג'וניור להתיאש, אף על פי שלשניהם אזל אבק הזהב. לילי שואלת את ברנט סטון אם נסעה טאשה על ליידי ואם אהבה היא אותה כפי שאהב אותה ברנט. ברנט עונה שהיא אהבה אותה מכיוון שהוא אהב אותה, אבל הוא לא יכל לתקן אותה בזמן בכדי שיכלה טאשה לנסוע עליה לפני שהיא נפטרה.

כעת, סוף סוף הצליח ברנט סטון לגרום לליידי ליצור קיטור, וביחד עם לילי, פאץ' ומאט, הם נוסעים למסילת הקסמים. מסילת הקסמים משתקמת, מקבלת אנרגיה מליידי, ופניה של ליידי מופיעות. הצוות נפגש עם תומס לפני ההגעה לסודור, שם הם מתאחדים עם שני הכרטיסנים.

דיזל 10 מתחיל במרדף, אבל ספלאטר ודודג' מואסים בדיזל 10 ונוטשים אותו. תומס מציע לעזור לליידי, כשברנט נוהג בליידי. מר כרטיסן מזהיר אותם מפני הגשר המתמוטט. בדיוק כשנמלטים הקטרים, מגלים הכרטיסנים שליידי היא חלק מהרמז לאבק הזהב.

לבסוף, מגיע המרדף לגשר "ביג דיפר". כשליידי וברנט עוברים, נוצר פער בגשר. תומס מצליח לחצות את הפער לפני שהוא מתרחב, אבל דיזל 10 לא יכול לעצור בזמן ונופל אל תוך דוברת בוצה (הוא מסתכל על הצד החיובי ואומר "זו בדיוק העונה לצאת לשיט").

תומס, ליידי וברנט שבים, שם הם ושאר הצוות מוצאים את הפתרון לחידה. לילי מערבבת מים מן הבאר עם פתיתי זהב ממסילת הקסמים, ועם עידוד קטן, מניפה אותם לאוויר, שם הם נהפכים לאבק זהב. הכרטיסנים הנרגשים ממלאים מחדש את משרוקיותיהם, כשתומס מודה לליידי.

פאץ' ומאט הולכים, כשנותן ג'וניור ללילי קצת אבק זהב. ג'וניור מספר למר כרטיסן שהוא רוצה לעבוד עכשיו, אז נותן לו מר כרטיסן את כובעו ושולח אותו למסילה עם "דקלים ולחשי שמש". לאחר שג'וניור עוזב, מתקשר סר טופהם האט ואומר שהוא בדרכו חזרה, יוצא מר כרטיסן כדי לברך אותו, ומודיע לסר טופהם האט שהכל נמצא בשליטה לפני שהוא מנתק. לילי נותנת את אבק הזהב שלה לברנט, שמפזר אותו על בובת הציפור שלה ולוחש לה שהם "תמיד יזכרו את הזמן הנוצץ שלהם יחד".

עם שיקומן של ליידי ומסילת הקסמים, שוחזרה עיירת זמן נוצץ ליושנה. תומס נושף בשמחה אל תוך השקיעה, ומתחילים הקרדיטים.

הפקה עריכה

צילומים עריכה

הסרט צולם במסילת הברזל שטרסבורג בשטרסבורג, פנסילבניה, וכן בטורונטו, אונטריו, קנדה, ובאי מאן. תחנת הרכבת קאסלטאון במסילת האי מאן שימשה כחלק מתחנת זמן נוצץ, ומחסן המשאות בתחנת נמל סנט מרי נהיה לסדנה של ברנט סטון. קטעי נסיעה של "הריינבו סאן" צולמו במסילת שטרסבורג. תחנת הנוסעים הגדולה שבה לילי עולה לרכבת היא מרכז התחבורה האריסבורג. קטר ה-4-8-0 מס' 475 של מסילת שטרסבורג נצבע מחדש כ-”ריינבו סאן".

סודור הומחש בעזרת דגמים ו-Chroma key. הדגמים הופעלו בשלט רחוק, כפי שבסדרת הטלוויזיה. קטעי הדגמים צולמו בטורונטו, קנדה במקום באולפני שפרטון, שם צולמה סדרת הטלוויזיה המקורית; אולם, חלק גדול מחברי צוות הפקת הסדרה העיקריים הוטסו והשתתפו.

מסילת הקסמים נוצרה בעזרת דגמים, אנימציה ממוחשבת, וצבעי מים.

בעיות ושינויים עריכה

"חוסר ההשקעה" שנתפס בעלילה נגרם עקב הסרת נבל עיקרי בשם פ. ט. בומר מן הסרט. הוא נחתך עקב תלונות מקהל ניסוי שהוא היה מפחיד מדי. וכך, כל השרידים שהשאיר בומר בסרט נשארו ללא הסבר. ניתן אפילו למצוא את בומר בקטעים מסוימים. באופן מוזר, על אף שהוא נחתך מהסרט, בומר לא הוסר מאחד הטריילרים, שם הוא נראה נופל מדיזל 10 על הגשר המתמוטט (שבתסריט המקורי נקרא "הביג דיפר"). בנוסף, אתר הסרט הרשמי הכיל תמונות ומידע על הדמות לפני החיתוך.

מאמרי חדשות רבים מלפני יציאת הסרט הכריזו כי נהג מונית/מסיק מהאי מאן בשם ג'ון בליס נבחר כמדבב של תומס. הוא פוטר מצוות השחקנים לאחר שהתלונן קהל הניסוי על הטון הליברפולי שלו שגרם לתומס להישמע מבוגר מדי. אחר כך, החליף אותו אדוארד גלן.

טריילר קולנועי אחד תיאר את דיזל 10 עם מבטא בריטי עליוני עבה ומחוספס. התגלה כי היה זה קולו של המדבב האוסטרלי, קית' סקוט. הוא הוחלף לאחר שחשש קהל הניסוי שקולו יהיה מפחיד מדי. הוא הוחלף על ידי ניל קרון, שנתן לדיזל 10 מבטא רוסי, על אף שגם כאן נדרשה החלפה לאחר שהקהל מצא אותו "פוגעני". לכן, הקליט קרון את התפקיד במבטא ניו ג'רזי קליל.

במקור עמד לדבב את ג'יימס ואת פרסי הקריין הבריטי, מייקל אנג'ליס. קהל הניסוי טען כי גם קולו לא התאים להם. סוזן רומן ולינדה בלנטיין החליפו את אנג'ליס בדמויות ג'יימס ופרסי, בהתאמה.

בתסריטים המקוריים, מרומז כי ג'ורג' וקרנקי נועדו להופיע בסרט. לג'ורג' היה תפקיד עיקרי בסרט, והוא עשה את מרבית הצעותיו של דיזל 10. הדגם שלו מעולם לא נלקח לצילומים. לקרנקי היה תפקיד קטן שבו הוא לא דיבר. הוא הפיל מטען פירות על דודג', על ספלאטר ועל פרסי, והפיל מטען שמן על דיזל 10. על אף שהדגם שלו הובא, הוא נחתך מן הסרט בזמן הצילומים, וניתן לראות את זרוע העגורן שלו במגרשי נאפפורד כשדיזל 10 עוזב. היא שימשה בעיקר כחלק מהתפאורה.

קבלה עריכה

הסרט הוקרן לראשונה באודיאון כיכר לסטר. לשם כך, הובא לקולנוע קטר קיטור, שנצבע כדי להידמות לתומס, ב-9 ביולי 2000. הסיקור העיתונאי הלאומי היה נמוך, מכיוון שהתמקדו כתבים רבים בהשקת הספר "הארי פוטר וגביע האש", עבורה הופעלה רכבת מיוחדת בשם "הוגוורטס אקספרס" החל מה-8 עד ה-11 ביולי.

דירוג הסרט הנוכחי ב-”Rotten Tomatoes” הוא 19% עם ההסכמה הכללית: “ילדים כיום דורשים אפקטים מיוחדים מתקדמים או לפחות עלילה חכמה עם דמויות חמודות [כך במקור]. את שניהם אין בסרט זה, והוא איבד בתוך כל האמריקניזציה את מה שעשה המקור הבריטי כל כך טוב.” אולם, הסרט קיבל ביקורות חיוביות מעיתונות סוכנות הידיעות AP וגאנט. רוג'ר אברט נתן לסרט כוכב אחד מארבעה, עם ההסכמה הכללית: “(העובדה) שיצא "תומס ומסילת הקסמים" לאקרנים היא מעין תעלומה. זוהי הפקה שכל כולה מלאה ב-"ישירות לווידאו". ילדים האוהבים את ספרי תומס עשויים לחבב אותה, ובמיוחד ילדים צעירים. ילדים מאוד צעירים. אחרת, לא.” הוא העריץ את הדגמים ואת כיוון האמנות, אבל מתח ביקורת על העובדה שדיברו הקטרים מבלי להזיז את פיהם, הדיכאון המופרז של פיטר פונדה, וכן על חוסר העקביות הכללי בעלילה.

דמויות עריכה

שחקנים עריכה

מדבבים בגרסה העברית עריכה

מקומות עריכה

שירים עריכה

טריוויה עריכה

  • הסרט שודר ב-BBC1 ב-1 בינואר 2004, ושנית ב-29 בדצמבר 2008.
  • בתסריט המקורי, עמדו קרנקי והקרונות הטורדניים לקבל תפקידים הרבה יותר גדולים, ועמד ג'ורג' להופיע כאחד ממרעיו של דיזל 10.
  • אדוארד מעולם לא הופיע באף גרסה של התסריט. לדברי פיל פרל, לא היו מספיק זמן מסך או הזדמנויות להשתמש בדמותו בצורה שהייתה מוסיפה ערך מהותי כלשהו לסרט.
  • הייתה זו הפעם הראשונה שבה היו לקטרים מדבבים נפרדים.
  • על פי independent.co.uk, נבחנו השחקנים בוב הוסקינס ויואן מקגרגור לתפקיד תומס, אך שניהם נפסלו לטובת ג'ון בליס.
  • אנשים שעבדו על הסדרה המקורית עבדו גם על סרט זה, דהינו, דייוויד מיטון (כיועץ יצירתי לדגמים), דייוויד איבס (כמפקח אפקטים), סטיב אסקווית' (כמפקח דגמים), וטרנס פרמיין (כבמאי צילומים לקטעי דגמים).
  • ג'ון בליס, המדבב המקורי של תומס, מופיע בקרדיטים כ-"מתאם תחבורה".
  • בטריילר האוסטרלי, נראה פ. ט. בומר כשהוא נופל מדיזל 10 בגשר, ניתן לראות מוט המחובר למצמדו של תומס, וקולותיהם של תומס ושל דיזל 10 שונים.
  • בטריילרים הקולנועיים האנגליים, נשמע השיר "העולם חדש" מאת סטיב פריס. עדיין נשמע השיר בטריילר הקולנועי היפני, אבל הוחלף חלק מן הפסקול המקורי עם קטעים ממנגינת הפתיחה המקורית מסדרת הטלוויזיה.
  • פיל פרל ושלי אליזבת סקינר עושים בסרט הופעות קמע.
  • זוהי הפעם השנייה שבה קטר מתעטש, בהיות הראשונה בפרק "שריקות והתעטשויות".
  • במהלך הסרט, ניתן לראות כרזות שבהן סר טופהם האט אומר "סר טופהם האט צריך אתכם".
  • סרט זה הוא הופעתם הראשונה והאחרונה של ספלאטר ושל דודג' עד כה.
  • בתסריט המקורי, הייתה לילי המספרת 20 שנים לאחר העלילה.
  • בתסריט המקורי, לא הייתה טחנת הקמח מקום הרמז ליצירת אבק זהב. במקום זאת, היה זה דף נייר שהוחבא בראשו של מפל גדול שעליו נאלץ לטפס מר כרטיסן כדי להשיגו.
  • על פי עותק של התסריט מ-1999, השיר "רכבת הלילה" עמד במקור להיות בסרט כשהסיעו תומס ופרסי את רכבות הדואר.
  • עד כה, זהו סרט "תומס הקטר וחברים" היחיד בהשתתפות שחקנים חיים.
  • דידי קון היא השחקנית היחידה שקיבלה בחזרה את תפקידה מסדרת "תחנת זמן נוצץ".
  • הייתה זו הפעם האחרונה שהיה למארה וילסון תפקיד מרכזי בסרט לפני פרישתה מעסקי שעשועים.
  • רק סצנה אחת מן התסריט המקורי הופצה לציבור, סצנה גנוזה בהשתתפות ג'וניור שנקראת "הפתעת גלידה".
  • לכל הקטרים וכלי הרכב צלילי שריקה וצפירה שונים.
  • בתסריט המקורי, היה דיזל 10 קטר חדש שנשלך לעזור כשיצא סר טופהם האט לחופשה.
  • ה-DVD הגרמני כולל תיעוד "יצירת תומס ומסילת הקסמים".
  • על פי ראיונות רבים עם אתר המעריצים "האי סודור", דגמים רבים נזוקו או נאבדו לאחר ההעברה מטורונטו בחזרה לשפרטון. ייתכן כי זוהי הסיבה שספלאטר ודודג' מעולם לא הופיעו לאחר סרט זה.
  • בטריילרים, ניתן לשמוע את מר כרטיסן אומר "אזל לי כל אבק הזהב ולכן אני גם מאבד את כל האנרגיה שלי". המשפט אינו נשמע בסרט עצמו וכן נלקח מן התסריט המקורי בסצנה שבה הוא מבקש מג'וניור לבוא לסודור, מה שאומר שהסצנה צולמה לפני חתיכות התסריט.
  • הסרט מעולם לא הוקרן בנורווגיה או בפולין.
  • בסצנה שבה מדבר מר כרטיסן עם בילי דו-נוצות, הוא מפזם את מנגינת הפתיחה של "תומס הקטר וחברים" (גם בגרסה העברית).
  • במשרדו של סר טופהם האט, ניתן לראות תמונה של תומס מהפרק "תומס, פרסי ואולד סלואו קואוץ'", תמונה של הנרי מהפרק "קטרים בעלי קרונות עזר", ותמונה של ג'יימס מהפרק "זמן לצרות".
  • ספיישל זה היה היחיד שדובב לעברית עד ל-"אגדת סודור של האוצר האבוד".
  • הגרסה הרוסית דובבה על הפסקול של הגרסה העברית.

הערות שוליים עריכה

  1. דף הסרט, בפרויקט "אישים" לתיעוד היצירה הישראלית

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית